Står du over for en skattestraffesag?
Regeringen har de seneste år igangsat gennemgribende investeringer i skattekontrollen, som har medført en øget kontrol hos Skattestyrelsen. Skattestyrelsens øgede kontrol har medført en stigning i antallet af skattestraffesager, og stadig flere skatteydere bliver pålagt hårde straffe, som i nogle tilfælde indebærer ubetinget fængselsstraf og store bøder. Vi giver et indblik i processen for skattestraffesager, og hvad du særligt skal være opmærksom på, hvis du står overfor en skattestraffesag.
Ved sagens begyndelse
En skattestraffesag igangsættes, hvis Skatteforvaltningen har grundlag for at formode, at en skatteyder har overtrådt told-, skatte- eller afgiftslovgivningen. I tilfælde af en sådan formodning oversendes sagen til Skattestyrelsens straffeenheder, som foretager en vurdering af et muligt strafansvar. Oversendelsen sker, efter Skattestyrelsen har behandlet selve skattesagen om ændring af en afgifts- eller skatteansættelse, og efter at Skattestyrelsen har truffet en afgørelse i sagen. Idet selve skattesagen er afsluttet, foretager Skattestyrelsens straffeenheder alene en vurdering af det eventuelle strafferetlige element i sagen. Som hovedregel behandles eventuelle klagesager i det administrative klagesystem også før, at straffesagen gennemføres. Tidsmæssigt sker oversendelsen derfor oftest først, når tre-måneders klagefristen er udløbet, og der derfor er tale om en endelig og upåklaget afgørelse.
Oversendes sagen til strafvurdering, vil skatteyderen blive orienteret om oversendelsen. Ofte vil det allerede i skattestyrelsens forslag til afgørelse være angivet, at sagen oversendes til strafvurdering efter endt behandling af skattesagen.
Oversendelse af sagen til Skattestyrelsens straffeenheder forudsætter, at skatteyderens unddragelse overstiger visse minimumsgrænser. Der gælder forskellige minimumsgrænser alt afhængigt af, om der statueres forsætlighed eller grov uagtsomhed.
Derudover gælder et krav om, at der skal foreligge en konkret mistanke om en strafbar overtrædelse. Hertil gælder et krav om et særligt mistankegrundlag, som indebærer, at der skal foreligge omstændigheder (faktiske omstændigheder og dokumentation), der på et objektivt grundlag og med rimelig sikkerhed indikerer, at skatteyderen kan være skyldig i en strafbar lovovertrædelse.
Den videre proces
Efter oversendelsen til Skattestyrelsens straffeenheder kan Skattestyrelsen vælge at rejse sigtelse mod skatteyderen. En sigtelse er en erklæring til den mistænkte om, at Skattestyrelsen mistænker vedkommende for at have begået en strafbar lovovertrædelse. Der stilles visse formelle indholdsmæssige krav til sigtelsen, herunder at det af sigtelsen skal fremgå, hvilken lovovertrædelse (anført med lov og paragrafnummer), der er tale om. Derudover skal sigtelsen bl.a. indeholde en beskrivelse af den konkrete overtrædelse.
Efter sigtelsen indkaldes den sigtede som regel til et møde hos Skattestyrelsens straffeenhed. Det sker, hvis der f.eks. er tvivl om sagens faktiske omstændigheder, og/eller hvis der er tvivl om, hvorvidt den sigtede har handlet forsætligt, groft uagtsomt eller alene simpelt uagtsomt (den subjektive tilregnelse).
Efter et eventuelt møde udarbejdes en forklaringsrapport, som skatteyderen og dennes repræsentant har mulighed for at komme med skriftlige bemærkninger til. I tilfælde, hvor Skattestyrelsen vurderer, at der er tilstrækkelig klarhed over selve lovovertrædelsen og den sigtedes tilregnelse, afholdes et sådant møde dog ikke. I stedet sender Skattestyrelsen blot en sigtelse samt tilhørende bødeforlæg. Skatteyderen har dog altid mulighed for adgang til at anmode om, at et sådant møde afholdes.
Afslutning af den administrative skattestraffesag
Nogle sager kan klares administrativt i Skattestyrelsens eget system. En administrativ skattestraffesag kan afsluttes ved bødeforlæg såfremt skatteyderen vedtager bødeforlægget og erklærer sig skyldig. Derudover skal skatteyderen erklære sig klar til at betale.
Ved forsætlige lovovertrædelser under 250.000 kr. i sager vedrørende skat, moms, lønsum og opkrævningsloven straffes med bøde. Bøderne omtales som ”normalbøder” og udgør to gange det unddragne beløb. Ved beregningen tages der dog hensyn til et progressionsknæk, hvilket indebærer, at unddragelsen op til 60.000 kr. alene medregnes en gang, mens resten af den del af unddragelsen, der overstiger 60.000 kr., medregnes to gange.
Ved groft uagtsomme overtrædelser straffes med bøde – uanset unddragelsens størrelse. Normalbøden udgør her alene 1 gang af det unddragende beløb. Her gælder også et progressionsknæk, hvor alene en halv gang medregnes op til 60.000 kr., mens resten medregnes én gang.
Er skatteyderen ikke enig i bøden, sendes sagen videre til politiet, og sagen vil ofte ende ved domstolene som en egentlig straffesag.
Sagen kan også afsluttes ved en advarsel, såfremt der foreligger særlige omstændigheder. Hvis det derimod viser sig, at der ikke kan konstateres en lovovertrædelse, henlægges sagen af Skattestyrelsen, og sagen får ingen konsekvenser for skatteyderen.
I tilfælde, hvor Skattestyrelsen har afsluttet selve skattesagen, men Skattestyrelsens straffeenheder ikke har kompetence til at afslutte sagen med et bødeforlæg, sender straffesagsenheden i stedet en anmeldelse - ”tiltalebegæring” - til politiet med begæring om, at sagen indbringes for retten af anklagemyndigheden.
Behandling ved domstolene
Skattestraffesager afgøres ved domstolene, når der kan idømmes fængselsstraf. Det vil være sager, hvor der foreligger forsæt til unddragelsen, og hvor unddragelsen er over 250.000 kr.
Det vil sige, at groft uagtsomme lovovertrædelser kan afsluttes med bøde – uanset størrelsen af unddragelsen.
Strafniveauet for unddragelser over 250.000 kr. er frihedsstraf i intervallet fra 40 dage og opefter. Ved unddragelser på over 1 mio. kr. er strafniveaet frihedsstraf fra ni måneder og opefter. Hertil kommer en tillægsbøde på en gang unddragelsens beløb.
Har du brug for rådgivning?
Hos DAHL har vi stor erfaring i håndtering af almindelige skattesager – herunder skattestraffesager. Vi har oplevet en stigning i skattestraffesager og forventer en øget stigning i sager af denne karakter i takt med, at de gennemgribende investeringer i skattekontrollen rulles ud frem mod 2024.
Vi bistår med råd og vejledning i forbindelse med korrespondance med skattemyndighederne, samt efterfølgende eventuel førelse af din skattestraffesag ved domstolene.
Vi står altid til rådighed for en uforpligtende drøftelse af din skattesag. Du er velkommen til at kontakte en af vores specialister.
Skal du med på kursus?
Mangler du at blive opdateret på følgevirkningerne af grov uagtsomhed i skattesager og rådgivers rolle ved selvangivelsen, kan du med fordel tilmelde dig vores kurser, der berører netop disse emner. Undervisningen får du af vores specialist Simon Clark i København den 26. september og i Herning den 27. oktober. Du kan læse mere om kurserne her:
- København den 26. september: Grov uagtsomhed i skatteretten – følgevirkninger
- København den 26. september: Rådgivers rolle ved selvangivelsen – eget ansvar og identifikation med skatteyderen
- Herning den 27. oktober: Grov uagtsomhed i skatteretten – følgevirkninger
- Herning den 27. oktober: Rådgivers rolle ved selvangivelsen – eget ansvar og identifikation med skatteyderen
Du kan også lade dig inspirere i hele vores kursuskatalog her.