Reklamering for kryptovaluta: Er det lovligt?
Når Lebron James tørner ud for LA Lakers, sker det på Crypto.com Arena. I den engelske Premier League var det i sidste sæson alene ét af 20 hold, som ikke var sponsoreret af mindst ét kryptovalutaselskab. Der er intet nyt i, at en sportsklub i jagten på investeringer indgår samarbejder med selskaber, som udbyder kryptovaluta.
Men hvordan bør en sportsklub eller andre aktører i sponsormarkedet navigere i et forholdsvist nyt marked som kryptovaluta i forhold til de juridiske problemstillinger, som indgåelsen af sådanne sponsoraftaler kan medføre?
Hvad er kryptovaluta?
Kryptovaluta er digital valuta, men det er meget få, som kan benyttes som egentligt betalingsmiddel. I stedet handles de blandt andet på samme vis som aktier, hvor der spekuleres i deres værdi. Den første kryptovaluta, BitCoin, blev skabt tilbage i 2008, og sidenhen er over 10.000 andre kryptovalutaer kommet til. Kryptovaluta er meget teknisk og svært at gennemskue, og da kryptovaluta, modsat almindelige fysiske valuta, er uafhængige af banker og regeringer, er det ofte præget af store udsving. Handel med kryptovaluta er risikofyldt, svært gennemskueligt og for de fleste indeholder handel med kryptovaluta et element af hasard på samme måde som betting.
Regulering af markedsføringen af kryptovaluta
På nuværende tidspunkt findes der ikke specielle danske regler for reklame af kryptovaluta. Der er således ikke i Danmark vedtaget særlige regler, der begrænser adgangen til at reklamere for kryptovaluta, som det f.eks. er tilfældet med tobaksvarer, alkohol og forbrugslån i forbindelse med betting. Pt. debatteres det, om der skal gælde et generelt forbud mod reklamering for betting af hensyn til at undgå ludomani.
Tidligere på året afgjorde den britiske reklametilsynsmyndighed, ASA, at en reklame for kryptovalutaen Floki, som sponsorerer den tyske fodboldklub Bayer Leverkusen, ikke måtte vises, da den udnyttede forbrugernes ”Fear of missing out” (”FOMO”). Selvsamme kampagne fandt sted på flere busser i Københavnsområdet med sloganet ”Savnet BitCoin? Få Floki”. Pt. foreligger der ikke afgørelser om, hvorvidt sådanne reklamer strider mod dansk lovgivning, herunder dels om forbuddet mod at udnytte forbrugernes ”FOMO” kan overføres til dansk ret.
Udenlandsk regulering?
På nuværende tidspunkt er Singapore et af de eneste lande, som har søgt at regulere markedsføringen af kryptovaluta. I januar 2022 blev der udstedt retningslinjer for udbud af kryptovaluta (såkaldte ”DPT’er”), samt differencekontrakter (”CFD’er”) til offentligheden. Af retningslinjerne fremgår blandt andet, at der ikke må ske reklame for kryptovaluta på offentlige steder i Singapore eller gennem andre medier rettet mod den brede befolkning i Singapore.
Deltager man ved et sportsevent i Singapore, kan man derfor potentielt komme i konflikt med den lokale lovgivning, hvis man er sponsoreret af og f.eks. på ens trøjer reklamerer for en kryptovaluta-tjeneste.
Grund til særlig opmærksomhed i sponsorkontrakter
Selvom der endnu ikke, hverken nationalt eller internationalt, er klare og specielle regler for markedsføringen af kryptovaluta, bør man som sportsklub, eller hvis man som virksomhed annoncerer for kryptovaluta, alligevel være særligt opmærksom, når en sponsorkontrakt med et krypto-selskab skal indgås. Blandt andet bør aftalen tage stilling til, hvad der skal gælde, hvis der ved et påbud, lovgivning eller lignende forbydes at reklamere for sponsoren (krypto-tjenesten). Et sådant scenarie er ikke utænkeligt i fremtiden.
Efter markedsføringslovens § 4 gælder, at erhvervsdrivende over for forbrugerne skal udvise god erhvervsskik. Denne bestemmelse overtrædes, hvis den erhvervsdrivende væsentligt forvrider den økonomiske adfærd hos forbrugeren. Det kan derfor ikke afvises, at markedsføring af kryptovaluta, som bagatelliserer de risici, der er forbundet med handel af digital valuta, eller som skaber den ovennævnte følelse af ”FOMO” hos forbrugeren, allerede på nuværende tidspunkt kan være i strid med dansk ret. Også af den grund skal den konkrete markedsføring og reklame for krypto-valuta nøje overvejes.
DAHL følger udviklingen og det bliver interessant at følge, om andre lande, herunder Danmark, følger Singapore trop på deres restriktive foranstaltninger. Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at række ud til vores specialister.