Bæredygtighed: Taksonomiforordningen og klassificering af økonomiske aktiviteter
Hvad indebærer Taksonomiforordningen for din virksomhed – og hvad er det egentlig? Vi dykker ned i forordningen, der er vedtaget i EU i 2020, men hvis indhold ikke har fundet anvendelse før juli 2022. Du kan her blive klogere på kriterierne for, hvornår en økonomisk aktivitet kan klassificeres som miljømæssigt bæredygtig.
Hvad er Taksonomiforordningen?
EU vedtog i 2020 en forordning (Taksonomiforordningen), som fastlægger kriterierne for at afgøre, om en økonomisk aktivitet kan klassificeres som miljømæssigt bæredygtig. Taksonomiforordningen trådte formelt i kraft den 12. juli 2020, men forordningens materielle indhold fandt anvendelse fra juli 2022. Det betyder, at en række omfattede virksomheder allerede er pålagt at efterleve de fremsatte kriterier til at klassificere deres økonomiske aktiviteter. Dette kan have direkte eller indirekte betydning for virksomheder.
EU har med rammeværket i Taksonomiforordningen for bæredygtige investeringer og økonomiske aktiviteter for første gang etableret en fælles definition af, hvordan bæredygtighed skal forstås ud fra fire kriterier og seks miljømål. Det er tiltænkt, at der med disse definitioner og rapporteringskrav skal skabes incitamenter til at føre flere penge i retning af objektivt konstaterbare bæredygtige investeringer.
Hvornår er økonomiske aktiviteter bæredygtige?
Med Taksonomiforordningen fastsættes objektive og enslydende principper, der har til hensigt at skabe et fælles sprog for, hvornår der er tale om bæredygtige økonomiske aktiviteter på tværs af EU. Det er et teknisk robust klassificeringssystem for hvilke økonomiske aktiviteter, der kan kvalificeres som klima- og miljømæssigt bæredygtige.
Forordningen oplister seks klima- og miljømål, som virksomhederne skal tilstræbe i sine økonomiske aktiviteter.
Målene omfatter modvirkning af klimaforandringer, tilpasning til klimaforandringer, bæredygtig anvendelse og beskyttelse af vand- og havressourcer, omstilling til en cirkulær økonomi, forebyggelse og bekæmpelse af forurening og beskyttelse og genopretning af biodiversitet og økosystemer. Målene er understøttet af screeningskriterier, som fastlægger, hvornår en økonomisk aktivitet kan klassificeres som bæredygtig.
Forordningen definerer herunder fire kriterier, hvortil aktiviteten skal bidrage væsentligt til at nå et eller flere af de seks klima- og miljømål, ikke væsentligt må skade et af de seks klima- og miljømål, aktiviteten skal overholde minimumsgarantier for menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder, og aktiviteten skal opfylde EU’s tekniske screeningskriterier.
Flere virksomheder anvender allerede dele af Taksonomiforordningen. Dels for at opnå en fordel ved at kunne definere sine produkter og ydelser inden for disse definitioner, og dels for at være på forkant med kommende rapporteringskrav for yderligere virksomheder i Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). CSRD forventes at træde i kraft per 1. januar 2024 for virksomheder i EU.
Økonomiske aktiviteter omfattet af Taksonomiforordningen
Taksonomiforordningen fastsætter oplysningskrav for en række ikke-finansielle virksomheder, som suppleres af en række delegerede retsakter til Taksonomiforordningen, som præciserer indholdet og metodologien, som de omfattede virksomheder skal oplyse og anvende for at overholde oplysningsforpligtelsen i Taksonomiforordningen.
De økonomiske aktiviteter, der er defineret på nuværende tidspunkt, inkluderer blandt andet:
- Nyopførelse af ejendomme samt renovering af eksisterende ejendomme
- Erhvervelse og ejerskab af bygninger
- Computerprogrammering, konsulentbistand vedrørende informationsteknologi og lignende aktiviteter
- Bygge- og anlægsvirksomhed samt fast ejendom
- Produktion af energi ved bl.a. solceller, vindkraft, vandkraft, lagring af energi, samt lagring af CO2 i jorden som en måde at reducere CO2-udledninger
Retsakten beskriver de objektive krav, der skal vurderes på de områder, der er omfattet. Omfattede virksomheder skal rapportere på alle områder, hvorimod ikke-omfattede virksomheder i forening med samarbejdspartnere kan fastlægge, hvilke områder der med fordel kan rapporteres på.
Incitamentet for ikke-omfattede virksomheder kan være, at rapporteringen bliver et vurderings– og konkurrenceparameter, når omfattede virksomheder skal vælge leverandører.
Er du i tvivl om, hvordan din virksomhed er omfattet af de skærpede rapporteringskrav, kan du blive klogere i denne artikel. Er du nysgerrig på ESG, eller er du ikke helt sikker på, hvilke krav der stilles til din virksomhed på områderne environmental, social og governance, kan du læse mere her.
Vær på forkant med bæredygtighed
Denne artikel er en del af vores serie ’Bæredygtighed’, som belyser nogle af de områder og spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med den nye regulering af området for bæredygtighedsrapportering. Bæredygtighed er en stadigt vigtigere agenda, som i dag behandles i højere og højere grad for at imødegå bl.a. klimaforandringer.
Hos DAHL står vi klar til at hjælpe dig med at forberede din virksomhed på de nye rapporteringskrav. Ønsker du at vide mere, eller har du spørgsmål til de nye CSRD-krav, er du meget velkommen til at kontakte vores specialister.