Black Friday: Er din virksomhed klar til en af årets største salgsdage?
Du er sikkert allerede gået i gang med planlægningen af din virksomheds Black Friday-tilbud, men hvilke regler er det nu lige, der gælder? Vi har samlet de vigtigste punkter i markedsføringsloven i en kort huskeliste til dig, der mangler et overblik.
Black Friday, som i år falder på fredag den 25. november, betragtes ofte som begyndelsen for julehandlen – og er ubestridt en af de helt store shoppingdage i Danmark. Det er derfor ikke mærkeligt, at mange butikker og webshops i forbindelse hermed kører særligt skarpe tilbud på en lang række varer.
Man må som virksomhed dog være opmærksom på, at lyder tilbuddet bedre, end det reelt er, kan det resultere i betydelige bøder fra Forbrugerombudsmanden.
Inden I begynder markedsføringen af jeres tilbud til Black Friday, er det derfor en god ide at kigge nærmere på reglerne om prismarkedsføring.
DAHLS Huskeliste til Black Friday
Husk angivelse af varens normalpris, når du sammenligner en nedsat pris med din egen tidligere pris.
Der er pr. 28. maj 2022 indtrådt nye regler, som gælder både ved direkte (f.eks. ”Før 1000 kr., nu 500 kr.”) og indirekte angivelse (f.eks. ”Spar 50 %”) af egen tidligere pris samt ved brug af salgsfremmende udtryk mv., som indikerer, at varen tidligere har haft en højere pris (f.eks. vil udtryk som ”Black Friday” eller ”Black Week” utvivlsomt indikere en prisnedsættelse).
Normalprisen defineres nu som din virksomheds laveste udbudte pris i mindst 30 dage forud for prisnedsættelsen.
Det er tilladt, at prisen på varen kan variere i den forudgående periode på 30 dage, men det er altid den laveste pris i perioden, som er normalprisen.
Særlige regler om normalprisen gælder ifm. pakke- og kombinationstilbud samt mængderabat.
Den hidtil hyppigt benyttede ”3-dages regel” forventes at bortfalde i medfør af de nye regler. Der er dermed ingen undtagelse for så vidt angår kortvarige kampagner.
Førhen kunne virksomheder markedsføre tilbud på alle varer, dele af et produktsortiment eller en bestemt produktkategori i en kortvarig periode på op til tre dage, uden at afbryde normalperioden.
Brug af elevatorpriser er vildledende og ikke tilladt.
Eksempel: Et produkt har gennem året kostet 1.000 kr., men prisen sættes op til 1.500 kr. i 30 dage, hvorefter prisen igen sættes ned til 1.000 kr. med det formål at kunne markedsføres med en besparelse på 500 kr. Den reelle normalpris vil da være 1.000 kr.
Der skal i øvrigt altid være tale om en reel besparelse.
Er en vare meget ofte nedsat i pris, kan man slet ikke retfærdiggøre, at varen har en normalpris. Det kan i så fald være vildledende at lave en prissammenligning.
Eksempel: Markedsføres en vare med en tilbudspris på 400 kr. i et Black Friday-tilbud i slutningen af november, vil I skulle oplyse denne pris som normalprisen, hvis samme produkt sættes på juletilbud i december.
Dette kan være med store konsekvenser for julesalget. I år er det derfor ekstra vigtigt at være vågen i forhold til reglerne herom, så I kan planlægge jeres tilbud på bedst mulig vis.
Vil du vide mere?
Mangler du svar på et spørgsmål, eller har du brug for rådgivning inden for markedsføringsretten, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.