Nyt regeringsgrundlag: Ambitioner inden for IT og tech
DAHL har et tæt samarbejde med IT-Branchen og har fokus på at bidrage med værdifuld rådgivning inden for IT og tech, herunder at skabe de bedste rammebetingelser for aktører i IT- og tech-branchen. Vi har gennemgået det nye regeringsgrundlag for at give dig en indledende forståelse af, hvilket fokus og hvilke tiltag den nye regering planlægger inden for branchen, herunder hvor der kan opstå nye indsats- og forretningsområder for IT-leverandører, samt om der er nye opmærksomhedspunkter.
Punkt 1: Danmark får sin første digitaliseringsminister
Danmark får sin første minister for digitalisering. Det er dog blandet resort, som også indeholder området for ligestilling.
Punkt 2: Fastholdelse af Danmarks position som digitalt foregangsland
SVM-regeringen fastslår i regeringsgrundlaget, at Danmark skal udvikle og fastholde sin rolle som digitalt foregangsland. Som led heri oplyses det, at de ambitiøse investeringer i digitalisering og automatisering på tværs af både den offentlige og den private sektor i den kommende regeringsperiode fortsættes.
Punkt 3: Styrkelse af demokratisk kontrol med tech-giganter og skærpelse af ansvaret for sociale medier
SVM-regeringen varsler en styrkelse af den demokratiske kontrol med tech-giganterne som følge af tech-giganternes anvendelse af uigennemsigtige algoritmer, der, ifølge SVM-regeringen, bidrager til ekkokamre og polarisering i samfundet.
Regeringsgrundlaget lægger endvidere op til større krav om ansvarlig nyhedsformidling på digitale medier. Et nedsat medieansvarsudvalg vil derfor undersøge, hvorledes rammerne om mediernes, bloggeres og influenceres ansvar kan skærpes således, at borgerens retssikkerhed i den digitale virkelighed styrkes.
Punkt 4: Fortsættelse af arbejdet med Automatisk Erhvervsrapportering
SVM-regeringen agter at mindske mængden af byrder på erhvervslivet og vil til brug herfor fortsætte med Automatisk Erhvervsrapportering. Automatisk Erhvervsrapportering har til formål at realisere besparelser for virksomheder gennem digitalisering af bogførings- og regnskabsprocesser.
Punkt 5: Fokus på børns færden på internettet
SVM-regeringen påtænker at udarbejde en såkaldt ”hvidbog” – der kan beskrives som en rapport, der har til formål at oplyse om et bestemt emne – indeholdende forslag til en række initiativer til, hvorledes børns færden på internettet kan beskyttes.
SVM-regeringen vil i den forbindelse afsøge muligheden for indførelsen af en digital børnebeskyttelseslov eller lignende.
Punkt 6: Højere grad af kommercialisering af eksempelvis velfærdsteknologi
SVM-regeringen lægger op til en frisættelse af den offentlige sektor og vil i den forbindelse styrke samarbejdet mellem den offentlige og private sektor. Dette skal skabe en højere grad af ligestilling og øge konkurrencen mellem leverandører, hvilket giver mulighed for at kommercialisere de løsninger, der udvikles. I den forbindelse fremhæves velfærdsteknologi som eksempel.
Punkt 7: Ændring af kammeradvokatordningen
Under overskriften ”et mere retfærdigt Danmark” lægger SVM-regeringen op til en ændring af kammeradvokatordningen. Regeringen ønsker en øget konkurrence om statens advokatopgaver, hvilket vil åbne mulighed for, at andre advokatkontorer end Kammeradvokaten fremover kan bistå med og bidrage til forbedrede og mere afbalancerede rammevilkår for IT-leverandører inden for statslige IT-projekter.
Punkt 8: Øget indsats mod skattely
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at SVM-regeringen vil øge indsatsen mod skattely samt skattehuller. Den hidtidige regering har allerede øget indsatsen mod skattely ved i udbudsloven at indføre det som en ny udelukkelsesgrund, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren kommer fra et land på EU’s liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og som ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement.
Punkt 9: Forslag om en sundhedsfond
SVM-regeringen vil fremlægge et forslag til oprettelse af en sundhedsfond. Sundhedsfonden har blandt andet til formål at vedligeholde og modernisere sundhedsvæsenets teknologi og digitalisering.
Punkt 10: Lempelse af reglerne for digital fritagelse
I bestræbelsen på at møde ældre og socialt udsatte med mere værdighed, vil SVM-regeringen forenkle reglerne for digital fritagelse, herunder give videre mulighed for fritagelse for digital selvbetjening.
Punkt 11: Styrkelse af Forsvarets digitalisering
Med henblik på at styrke det danske forsvar og sikkerhed vil SVM-regeringen forbedre Forsvarets digitalisering og teknologi.
Punkt 12: Danmark skal være et grønt foregangsland
SVM-regeringen fremhæver, at Danmark har mulighed for og en forpligtelse til at fremme udbredelsen af grønne løsninger i EU og globalt. Regeringen vil derfor arbejde for et ambitiøst 2040-klimamål i EU og fortsætte arbejdet med at indgå grønne strategiske partnerskaber med andre lande. Den tidligere regering har allerede gennemført en ændring i udbudsloven til understøttelse af et ”køb grønt eller forklar”-princip. Altså et princip om, at offentlige ordregivere er forpligtede til at overveje, om der skal inddrages miljø- eller klimahensyn ved gennemførelsen af den udbudte kontrakt.
DAHL bemærker:
Indtil videre er de spredte signaler fra regeringen uden et entydigt fokus. Det er dog særdeles positivt, at regeringen har valgt at give digitalisering sit eget ministerium, som klart indikerer, at IT og tech er højt på dagsorden. Der er antydninger af tiltag og projekter inden for erhvervslivets rapportering og digitalisering af forsvaret. Inden for de angivne rammer kan muligvis rummes, at der skal arbejdes på skabelse af bedre rammevilkår, herunder kontraktuelle vilkår, inden for statslige IT-projekter bl.a. med henblik på at undgå kuldsejlede IT-projekter med staten som kunde. Det kunne være interessant, hvis regeringen prioriterer investeringer i eksempelvis nye standardkontrakter eller tidssvarende opdateringer af K-kontrakterne til understøttelse af statens IT-anskaffelser. Vores nordiske nabolande er lykkedes med en større udbredelse af standardkontrakter og har dermed skabt en større gennemsigtighed og regulær konkurrence. Disse værktøjer kunne tilmed anvendes i forhold til tech-giganter og nye teknologier og vil medvirke til at fastholde Danmark som et digitalt foregangsland.
Endelig bliver det interessant at se, hvor langt regeringen vælger at gå i forhold til konkurrenceudsættelse af kammeradvokatordningen. Et skridt på vejen kunne være at inddrage offentlige interesser og private erhvervsinteresser uden for kammeradvokatordningen i arbejdet med at skabe bedre og mere afbalancerede rammevilkår. I den sammenhæng bør andre specialister i IT-kontraktsret inddrages.