Overholder din virksomhed det nye krav om udarbejdelse af bogføringsbeskrivelse?
Den 1. juli 2022 trådte den nye bogføringslov i kraft. Dette indebar en række ændringer, som de fleste virksomheder bør være opmærksomme på. En af disse ændringer er, at der nu er krav om, at der skal udarbejdes en skriftlig beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedurer. Men hvad indebærer dette krav egentlig? Vi giver dig svaret her.
Folketinget vedtog den 19. maj 2022 den nye bogføringslov (Lov 2022-09-24 nr. 700), der den 1. juli 2022 erstattede den tidligere bogføringslov.
Dette indebar blandt andet, at de fleste virksomheder nu skal udarbejde en skriftlig beskrivelse af deres bogføringsprocedurer.
Konkret er der nu krav herom for virksomheder, der enten har pligt til at udarbejde årsrapport efter årsregnskabslovens regler, eller som i to indkomstår i træk har haft en omsætning på mere end 300.000 kr. Kravet omfatter med andre ord langt de fleste virksomheder, herunder de fleste aktie- og anpartsselskaber, interessentskaber og enkeltmandsvirksomheder.
Krav til bogføringsbeskrivelsen
Kravet om udarbejdelse af en bogføringsbeskrivelse er fastsat i bogføringslovens § 6. Denne fastslår, at den skriftlige beskrivelse som minimum skal indeholde:
- en beskrivelse af virksomhedens procedurer for at sikre, at alle virksomhedens transaktioner bliver registreret nøjagtigt og snarest muligt efter transaktionens gennemførelse,
- en beskrivelse af virksomhedens procedurer for at sikre, at virksomhedens regnskabsmateriale opbevares på betryggende vis i fem år, fra det regnskabsår materialet vedrører, samt
- en beskrivelse af, hvilke af virksomhedens medarbejdere (navn eller medarbejdertitel) der er ansvarlige for de to ovenstående procedurer.
De nærmere krav til, hvad beskrivelsen skal indeholde, afhænger af den konkrete virksomhed. Udarbejdelsen heraf skal nemlig ske under hensyn til virksomhedens kompleksitet, antallet af transaktioner og transaktionernes økonomiske omfang. En større virksomhed vil således skulle udarbejde en mere omfangsrig beskrivelse end en mindre virksomhed.
Beskrivelsen skal dog som minimum udarbejdes på en måde, så en udefrakommende person med rimelig indsigt i regnskaber og bogføring (for eksempel en kurator) kan danne sig et overblik over, hvordan virksomhedens bogføring er tilrettelagt samt fremfinde virksomhedens regnskabsmateriale. Beskrivelsen skal desuden altid være ajourført og stemme overens med de faktiske forhold i virksomheden.
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en skabelon, der indeholder de elementer, som virksomheden skal have taget stilling til, hvortil der følger en vejledende tekst. For de fleste virksomheder vil det være tilstrækkeligt at udfylde skabelonen for at overholde bogføringslovens krav. Skabelonen kan hentes her.
Uanset om en virksomhed anvender Erhvervsstyrelsens skabelon eller udarbejder beskrivelsen på en anden måde, indgår den som en del af virksomhedens samlede regnskabsmateriale, og den skal derfor opbevares i overensstemmelse med bogføringslovens regler.
Har en virksomhed ikke udarbejdet den lovpligtige beskrivelse, eller hvis den udarbejdede beskrivelse ikke lever op til bogføringslovens krav, kan virksomheden straffes med bøde. Herudover vil den manglende overholdelse af kravet for eksempel kunne tale for, at virksomhedens ledelse pålægges konkurskarantæne, hvis virksomheden senere erklæres konkurs.
Hos DAHL anbefaler vi derfor, at man, hvis dette ikke allerede er gjort, hurtigst muligt får udarbejdet en bogføringsbeskrivelse, der lever op til bogføringslovens krav.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til ændringerne i den nye bogføringslov, herunder det nye krav om udarbejdelse af en bogføringsbeskrivelse, og betydningen heraf for din virksomhed, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister, der yder professionel rådgivning inden for området.