Nyt om fodboldjura: Opgør med selvregulering eller beskyttelse af faninteresser?
En ny uafhængig fodboldtilsynsmyndighed skal teste nye ejeres egnethed, sikre ansvarlig klubledelse, løse problemer om fordeling af pengestrømmene fra Premier League nedad i pyramiden og forhindre klubber i at tilslutte sig udbryderligaer. Men er dette et opgør med fodboldens grundlæggende princip om selvregulering, eller et det i virkeligheden en anerkendelse af, at fodboldklubber er samfundsvigtige kulturinstitutioner?
”Fodbold er ikke bare en sport. Det er en del af vores historie, vores arv og vores nationale livsstil, som bringer samfund i hele landet sammen hver uge.” Sådan begrunder den engelske regering sit statslige indgreb i fodboldverdens egen regulering af bl.a., hvem der fremover skal have lov til at eje og drive engelske fodboldklubber. Den engelske regering udgav den 23. februar 2023 et såkaldt White Paper (Hvidbog), hvoraf fremgår, at der i England vil komme egentlig parlamentarisk vedtaget lovgivning til sikring af den engelske fodboldkultur og traditioner.
Initiativet kommer på baggrund af en undersøgelse og rapport initieret af faninteressenter i England, som konkluderer, at der er behov for indgribende reformer. Der henvises bl.a. til, at engelske traditionsklubber gennem de seneste år er gået konkurs, primært pga. dårlig ledelse, og til etableringen af den blandt fans meget upopulære European Super League. Den engelske regering mener, at der er behov for en reform, og at der er behov for statslig indgriben for at gennemføre denne reform, idet det frie (fodbold-)marked ikke tager behørigt hensyn til klubbernes betydning for deres fans og lokalsamfund, og selvreguleringen i branchen har været utilstrækkelig.
Regeringen vil derfor indføre en ny uafhængig tilsynsmyndighed for engelske fodboldklubber.
Hvad er formålet med en fodbold tilsynsmyndighed?
Tilsynsmyndighedens primære strategiske formål er at sikre, at engelsk fodbold er ”sustainable” og modstandsdygtig til gavn for de fans og lokalsamfund, som fodboldklubberne udspringer af og til dagligt betjener. Tanken er, at fodboldtilsynsmyndigheden skal sikre:
- Klubbers sustainability (overlevelsesevne) - de enkelte klubbers økonomiske bæredygtighed.
- Strukturel stabilitet i fodboldpyramiden.
- Kulturarv - beskyttelse af fodboldklubbernes kulturarv, særligt i forhold til deres fans.
Hvilke opgaver og kompetencer har fodboldtilsynsmyndigheden?
Tilsynsmyndigheden skal administrere et licenssystem, hvor klubberne skal have en licens for at kunne fungere som professionelle fodboldklubber.
Tilsynsmyndighedens kompetencer vil kun ligge inden for licenssystemet og være nøje afgrænset og primært vedrøre finansielle og ledelsesmæssige forhold. Den vil ikke gribe ind i f.eks. spilleregler på banen eller billetpriser. De licensbetingelser, som klubberne skal opfylde, vil omhandle følgende fire hovedområder:
- Klubbens finansielle ressourcer. Klubben skal have tilstrækkelige finansielle og ikke-finansielle ressourcer og kontrolforanstaltninger til at imødekomme udgifter og forudsigelige risici.
- Om klubbens ejere er egnede. Personer i klubben, der udøver betydelig indflydelse på beslutningstagningen, skal være egnede, herunder til at drive fodboldklub. På nuværende tidspunkt er det uklart, om der vil være et menneskerettighedselement i testen af ejere og direktører, som Amnesty International har opfordret Premier League til at indføre i kølvandet på den saudiarabisk-ledede overtagelse af Newcastle, og senest i forhold til Qatars mulige køb af Manchester United.
- Passende varetagelse af fan-interesser. Klubben skal have regler for løbende at tage hensyn til deres fans’ interesser i forbindelse med vigtige beslutninger og spørgsmål vedrørende klubbens arv. Vi forstår, at dette skal ske via regler om regelmæssige møder med en repræsentativ gruppe af fans for at drøfte vigtige spørgsmål i klubben og andre spørgsmål af interesse for fansene (herunder klubbens arv). Tilsynsmyndigheden vil også kræve, at klubberne skal indhente dens godkendelse til ethvert salg eller flytning af klubbens stadion.
- Klubberne vil kun kunne deltage i konkurrencer, der er godkendt af tilsynsmyndigheden. Dette vil gøre det muligt for tilsynsmyndigheden at forhindre engelske klubber i at deltage i udbryderkonkurrencer, som ikke opfylder forud fastsatte kriterier, i samråd med FA og fans. Dette vil især sikre mod en fremtidig europæisk Super League-lignende udbryderliga.
Desuden vil tilsynsmyndigheden udarbejde et obligatorisk "kodeks for virksomhedsledelse i fodboldklubber".
Opsummering: Hvad betyder det nye fodboldtilsynsregime?
Kort fortalt betyder det nye fodboldtilsynsregime:
- Oprettelse af en uafhængig statsstyret tilsynsmyndighed, som er uafhængig af FIFA, UEFA og det nationale fodboldforbund, FA.
- Blokering af engelske klubber fra at deltage i udbryderkonkurrencer, f.eks. European Super League.
- Indførelse af en strengere ejer- og direktørtest for at beskytte klubber og fans.
- Større faninvolvering, så fans får mulighed for at forhindre ejere i at ændre klubbens navn, logo og klubfarver.
- En anden (og mere retfærdig?) fordeling af indtægterne fra Premier League nedad i den engelske fodboldpyramide, evt. via en anden fordeling af TV-indtægter og muligvis indførelsen af en særlig afgift på transferindtægter. 10% har været nævnt.
Hvidbogen er foreløbigt blevet modtaget relativt positivt af Premier League som har udtalt:
"Premier League erkender, at der er behov for ændringer i fodboldstyringen og fortsætter med at gennemføre en stærkere og mere uafhængig regulering. Vi sætter pris på regeringens forpligtelse til at beskytte Premier Leagues fortsatte succes. Det er afgørende, at reguleringen ikke skader det spil, som fans elsker at se på i verdens dybeste professionelle pyramide, eller dets evne til at tiltrække investeringer og øge interessen for vores spil.”
Se hele den engelske regerings hvidbog her.
DAHL bemærker
De foreslåede reformer er vidtgående og vil betyde et opgør med den nuværende struktur og regulering af fodboldbranchen. Denne har altid været selvreguleret og undergivet fodboldbranchens egen autonomi. Men med den engelske regerings vidtgående indgreb kan dette nu være slut. Det bliver interessant at se FIFAs og UEFAs reaktion og ikke mindst, om andre lande følger med. Indgrebet giver også anledning til overvejelser i forhold til EU-retten, hvilket selvsagt ikke har samme betydning i England efter Brexit.
Når dette også er relevant i Danmark, skyldes det, at vi også herhjemme har set lignende udfordringer med klubber, som er gået konkurs eller i sidste øjeblik er blevet reddet af nye ejere med tvivlsomme hensigter. Senest i sommeren 2022 blev indført nye regler for ejere og ledere af danske fodboldklubber, som skal bestå en fit and proper test for at kunne eje og/eller lede en dansk fodboldklub. Læs mere om testen og reglerne for ejerskifte her.
Indholdet af hvidbogen er også interessant derved, at der nu foreligger en officiel og nærmest formel anerkendelse af hensynet til fan-interesser i forhold til deres klub. I den sammenhæng skal huskes på, at i modsætning til typiske forbrugere har fodboldfans dybe følelsesmæssige og sociale bånd til deres klub. Det betyder f.eks., at hvis deres klub ophører med at eksistere, vil de ikke skifte til en alternativ "leverandør" - deres efterspørgsel vil simpelthen forblive uopfyldt. En Brøndbyfan vil f.eks. ikke krydse Valby Bakke for at skifte til FC København, hvis det værste skulle ske med deres klub.
Kontakt os
Hos DAHL følger vi som altid den fodboldjuridiske og økonomiske udvikling tæt. Du er velkommen til at kontakte advokat Frederik Bruhn (fbr@dahllaw.dk), hvis du har brug for rådgivning inden for området.