Kritisk opmærksomhed rettes mod Loot Boxes
Aktuelle sager mod spiludviklere- og udbydere i flere nabolande peger i retning af, at samme tendens kan påvirke spilindustrien i Danmark.
Dén tid, hvor indtægter fra computerspil alene kom fra salget af selve spillet, er for længst forbi.
Ved at indarbejde en række features i selve spillet, som kan forbedre brugerens muligheder for avancement i spillet eller blot ændre spillernes oplevelse af spillet, er de såkaldte Loot Boxes genstand for stor opmærksomhed i øjeblikket. Spillerne erhverver typisk Loot Boxes ved betaling med point, ved at finde pakker eller lignende i spillet, eller i form af ”rigtige” penge med overførsel via betalingskort. Det gennemgående træk er dog, at selve indholdet i den enkelte Loot Box er tilfældigt.
- Spiludbyderen – og også spiludvikleren – risikerer at bevæge sig ind i en gråzone, hvor forskellen på lovlydig eller lovstridig adfærd er minimal. Vel at mærke en gråzone, som i værste tilfælde kan have store juridiske og økonomiske konsekvenser, advarer Robert Jønsson, associeret partner i DAHL Advokatpartnerselskab og en af landets førende advokater indenfor spil- og gamingindustrien.
Lovgivningen på området er netop indrettet til bl.a. at forhindre udviklingen af gambling. En problemstilling, som kun forstærkes af det faktum, at den typiske bruger af et computerspil ofte er børn og unge under 18 år.
Er Loot Boxes omfattet af spilleloven?
For netop at begrænse udbredelsen af produkter, som medvirker til gambling, behandler ”Spilleloven” denne problemstilling.
Loven regulerer således de typer af spil, som falder ind under kategorien gambling. Det vil sige spil, hvor der spilles for penge – og med økonomisk udbytte for øje. Eksempelvis kasinospil som roulette, blackjack og poker, samt væddemål, herunder sports-betting mv.
Hvad den aktuelle spillelov til gengæld ikke beskæftiger sig med er de computerspil, som alene forbindes med underholdning. Altså hvor der så at sige ikke er penge på spil.
- Det er lige netop hér, konturerne af gråzonen opstår i forbindelse med brug af Loot Boxes. For med indlagte features i spillet, hvor man erhverver sig tilfældigt spilindhold, som kan have en reel værdi, kan det anskues sådan, at spillet bevæger sig fra at være underholdning til at fremstå som en form for gambling.
Spillemyndigheden har derfor som følge af det stigende fokus på computerspil med Loot Box elementer fremsat en række udtalelser om skin-betting og loot boxes. Spillemyndigheden anfører tre kriterier, der er afgørende for, om en loot box er omfattet af spilleloven (og dermed kræver en tilladelse eller licens fra Spillemyndigheden) for at kunne vurderes som indenfor eller udenfor den gældende lov:
- Der skal være tale om en indsats eller indskud
- Der skal være mulighed for at opnå en gevinst
- Der skal være et tilfældighedselement
Mens der sjældent vil være tvivl om, hvorvidt der er et element af tilfældighed, vil det være vanskeligere at definere, hvornår der er tale om et indskud, og hvornår der er tale om en gevinst i spillelovens forstand.
Historien viser vej
Fænomenet Loot Boxes er på ingen måde nogen ny opfindelse. Princippet gjaldt også i ”gamle” dage, hvor man købte samlekort af forskellig art. Ved køb af eksempelvis en fysisk pakke fodboldkort kunne man være heldig at købe en god pakke med attraktive fodboldkort.
I nogle tilfælde var det muligt at videresælge de attraktive kort til en langt højere værdi, end hvad kortene var købt til. Og med dét foregik der i princippet det samme som ved de Loot Boxes, som kan opleves i en række af nutidens computerspil.
For netop at undgå denne glidebane, stiller den aktuelle spillelov bl.a. krav om, at udbyderen af gambling-spil skal have fået udstedt en tilladelse hertil fra Spillemyndigheden, før en person eller et selskab lovligt kan udbyde gambling. Derudover fastslår Spilleloven, at det er ulovligt at udbyde spil til børn og unge under 18 år.
Det handler om penge
Som følge af en lang række henvendelser har Spillemyndigheden som nævnt fremsat en række generelle udtalelser om Loot Boxes.
I disse udtalelser har Spillemyndigheden fokuseret på, om der – ligesom ved de traditionelle gambling-spil – også i visse computerspil spilles for penge – og med incitamenter til at vinde penge undervejs i spillet. Et spil – og dermed en spiludbyder – er dog i udgangspunktet kun omfattet af Spilleloven, hvis den virtuelle genstand eller belønning i spillet kan omsættes til reelle penge. I et sådant tilfælde kan spiludbyderen sanktioneres. Dels hvis spillet anvendes af spillere under 18 år, dels hvis spiludbyderen ikke besidder den retmæssige spillicens.
Hvor står spilindustrien i Danmark her og nu?
Forholder vi os kun til den gældende spillelov, vil danske spiludbydere formentlig fortsat navigere i sikkert og kendt farvand.
Meget tyder imidlertid på, at forholdene – også for den danske spilindustri – hurtigt kan se anderledes ud.
- Flere undersøgelser fra både Norge og Storbritannien kæder Loot Boxes i computerspil sammen med ikke kun gambling, men også udviklingen af ludomani. Undersøgelserne møder stor støtte fra forbrugerråd i en række andre lande. Derfor bør aktører i computerspilbranchen være opmærksomme på den voksende modstand mod brugen af Loot Boxes, påpeger Robert Jønsson.
Konkrete sager fra udlandet
I Belgien har man taget konsekvensen af den skarpe kritik og helt forbudt Loot Boxes som brugere skal betale for i den belgiske spillelovgivning, medmindre computerspiludbyderen har opnået en tilladelse hertil. Det belgiske forbud imod Loot Boxes har bl.a. betydet, at spillet Diablo Immortal, som har fået stor kritik for dettes brug af Loot Boxes, ikke er blevet lanceret i Belgien. Det er heller ikke længere muligt at købe såkaldte FIFA Points, der kan bruges til at købe Loot Boxes i spillet EA SPORTS FIFA (”FIFA”), for penge i Belgien.
Derudover har en byretsdomstol i Østrig i februar 2023 afgjort, at udbuddet af Loot Boxes i FIFA Ultimate Team (som er en bestanddel af spillet FIFA) var i strid med den østrigske nationale spillelovgivning. Som konsekvens endte Sony Interactive Entertainment Network Europe Ltd med at skulle tilbagebetale et beløb på i alt EUR 338 til en gruppe af forbrugere, som havde købt Loot Boxes gennem Sony’s Playstation Store.
I en tilsvarende sag fra 2022 vandt Eletronic Arts (bedre kendt som EA), som er udgiveren af spillet FIFA, en sag ved den hollandske højesteret. Brugen af Loot Boxes i FIFA Ultimate Team blev i denne sag ikke betragtet som pengespil – og dermed ikke omfattet af den hollandske spillelov. Den tidligere hollandske instans var kommet frem til det modsatte resultat. Til forskel for sagen ved den østrigske domstol, var det udgiveren af spillet, dvs. EA, som i den hollandske sag var sagsøgt.
De løbende diskussioner omkring Loot Boxes har endnu ikke udmøntet sig i ny eller ændret lovgivning – eller forslag til lovændringer – i Danmark, som det har været tilfældet i Østrig og Holland.
I Danmark skal vi ikke længere tilbage i tiden end til september 2022, hvor daværende skatteminister, Jeppe Bruus, i et regeringsudspil til Folketinget lagde op til en en undersøgelse af, om salget af Loot Boxes bør og kan reguleres. Primært i bestræbelserne på at forhindre eksponering af gambling-relaterede elementer overfor børn og unge.
- Undersøgelsen af forholdene i Danmark blev i første omgang skrinlagt af regeringsskiftet. Men i takt med den udvikling, vi lige nu ser i spilindustrien, er det ikke svært at forestille sig, at den kritiske opmærksomhed også vil rette sig mod den danske spilindustri i fremtiden, mener Robert Jønsson.
Kontakt DAHL
Hvis du er en del af computerspilbranchen og har spørgsmål til regler vedrørende Loot Boxes, herunder Spilleloven, kan du kontakte vores eksperter på området. DAHL følger udviklingen og lovgivningen på området tæt og yder professionel rådgivning om Spilleloven