Skal ordregiver begrunde en beslutning om tilbagekaldelse af en tildelingsbeslutning?
Klagenævnet for Udbud har i en kendelse af 11. januar 2023 udtalt, at ordregiver ikke er forpligtet til at begrunde en beslutning om tilbagekaldelse af en tildelingsbeslutning. Når evalueringen genoptages, skal ordregiver foretage en helt ny og fuldstændig evalueringen af de indkomne tilbud. Ordregiver kan altså ikke nøjes med at rette de fejl, der var årsagen til, at tildelingsbeslutningen blev tilbagekaldt. Få indblik i sagen og den aktuelle retsstilling her.
Resumé af sagen
Sagen (”Rambøll Danmark A/S mod Biofos A/S”) vedrører et begrænset udbud efter udbudslovens afsnit II af en rammeaftale om levering af rådgivning vedrørende maskin- og procesanlæg til behandling af spildevand.
Biofos A/S (herefter ”Biofos”) modtog tilbud fra fem tilbudsgivere og tildelte i første omgang en rammeaftale til Rambøll Danmark A/S, Niras A/S og Sweco Danmark A/S. EnviDan ApS, der var blevet prækvalificeret, men som ikke fik tildelt en rammeaftale, klagede til Biofos vedrørende evalueringen af det kvalitative underkriterium ”Organisation og Kompetence”.
Tildelingskriteriet for rammeaftalerne var bedste forhold mellem pris og kvalitet med underkriterierne Pris (35 %), Organisation og Kompetence (40 %) og Tilgang til tilbudte ressourcer (25 %).
Kort tid herefter tilbagekaldte Biofos tildelingsbeslutningen med henvisning til udbudslovens § 170 og med den begrundelse, at der var sket fejl i forbindelse med tilbudsevalueringen. Biofos foretog herefter en ny tilbudsevaluering. Resultatet af den nye evaluering var, at Rambøll ikke fik tildelt en rammeaftale. Derimod tildelte Biofos en rammeaftale til EnviDan, hvorefter Rambøll klagede til Klagenævnet for Udbud.
Rambøll nedlagde påstand om, at Biofos havde handlet i strid med princippet om ligebehandling og gennemsigtighed samt udbudslovens § 170 og 171 ved ikke at have oplyst hvilke konstaterede fejl i tilbudsevalueringen, der var årsag til, at tildelingsbeslutningen blev tilbagekaldt.
Rambøll gjorde desuden gældende, at der ikke burde have været foretaget en ny tilbudsevaluering af hele tilbuddet, men alene af de fejl, som lå til grund for tilbagekaldelsen.
Kendelse fra Klagenævnet for Udbud
Klagenævnet for Udbud fastslog indledningsvist, at ordregiver ikke har pligt til at begrunde en beslutning om tilbagekaldelse af en tildelingsbeslutning. Klagenævnet udtalte endvidere, at ordregiver ved en genoptagelse af tilbudsevalueringen skal foretage en helt ny og fuldstændig evaluering af de indkomne tilbud.
Ordregiver kan altså ikke nøjes med alene at rette de fejl, der blev opdaget efter den første tilbudsevaluering. Slutteligt udtalte Klagenævnet for Udbud, at ordregiver i forbindelse med evalueringen af de kvalitative forhold i de enkelte tilbud og tildeling af point har et vidt skøn, som ikke tilsidesættes af Klagenævnet, medmindre skønnet er usagligt, hviler på et objektivt forkert grundlag, eller ordregiver åbenbart har overskredet den vide grænse, der gælder for ordregivers skøn. Da der ikke var udsigt til, at nogen af de nedlagte påstande ville blive taget til følge, blev klagen ikke tillagt opsættende virkning. Rambøll har efterfølgende tilbagekaldt klagen.
Bemærkninger til kendelsen
I henhold til udbudslovens § 170 kan en ordregiver tilbagekalde en tildelingsbeslutning og genoptage tilbudsevalueringen. Dette er betinget af, at der er begået fejl ved den oprindelige tilbudsevaluering, kontrakten endnu ikke er indgået, og ordregiver har orienteret alle tilbudsgivere herom.
Kendelsen er ikke udtryk for en ny retsstilling, men den er interessant, da Klagenævnet for Udbud udtaler, at der ikke gælder en begrundelsespligt i forbindelse med tilbagekaldelse af tildelingsbeslutningen. Årsagen til, at en beslutning om tilbagekaldelse ikke kræver en begrundelse, er, at en sådan beslutning følges op af enten en ny tilbudsevaluering (og deraf følgende ny tildelingsbeslutning) eller en annullering af udbuddet. Dette er beslutninger, som skal begrundes i overensstemmelse med udbudslovens § 171. Vælger ordregiver i forbindelse med tilbagekaldelsen af tildelingsbeslutningen at give en begrundelse, skal denne begrundelse utvivlsomt være udtryk for de reelle forhold.
Herudover skal ordregivere være opmærksomme på, at hvis tildelingsbeslutningen tilbagekaldes, skal ordregivers fornyede evaluering ikke alene omfatte de forhold, som under den første tilbudsevaluering var behæftede med fejl, men skal vedrøre alle dele af tilbuddene. Bliver ordregiver opmærksom på yderligere/andre fejl, skal disse naturligvis også rettes. Formålet med evalueringen er jo netop at sikre, at det er den rigtige tilbudsgiver, der får tildelt kontrakten, hvorfor også en ny tildelingsbeslutning naturligvis skal bero på en hel og samlet tilbudsevaluering.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til den omtalte kendelse, udarbejdelse af udbudsmateriale, prækvalifikation, tilbudsafgivelse eller andre udbudsrelaterede spørgsmål, er du velkommen til at kontakte DAHLs eksperter Claus Gulholm-Hansen Krüger og Kathrine Ahrenholt, der har mange års erfaring med at yde højt specialiseret rådgivning på området.