Nyheder

Influencer marketing: Genistreg eller din virksomheds værste fjende?

Når man skal beslutte, hvor sommerens rejse skal gå hen, hvad ens kæreste skal have i fødselsdagsgave, og hvilket outfit man skal have på til sommerens begivenheder, så vender de fleste sig mod venner, kollegaer og bekendte for inspiration. Men i stigende grad er flere også begyndt at vende sig mod sociale medier. Nærmere bestemt, influencerne.

For mange brugere af sociale medier opleves influencere som tjekkede langdistance-venner, der har styr på de nyeste trends, altid en anbefaling i ærmet og ofte endda en rabat-kode, der gør den dyre livsstil lidt mere opnåelig. Når disse virtuelle bekendtskaber deler gavmildt ud af deres liv – med alt fra parforholdsproblemer og hverdagens kedelige trummerum til deres deltagelse i århundredes fest i drømmekjolen og med alle de mennesker, man kun kan drømme om at feste med - så opstår der en følelse af troværdighed og fortrolighed. Måske også lidt fascination.

Denne troværdighed og fortrolighed er en guldgrube for virksomheder, der leder efter effektiv markedsføring. Den rammer forbrugerne backstage, i sofaen med paraderne nede, ulig konventionel markedsføring som forbrugerne er blevet mere modstandsdygtige overfor. Desværre er det dog ikke kun fun and games at bevæge sig ud i denne form for markedsføring som virksomhed.

Skjult reklame er virksomhedens ansvar

Problemet opstår, når influencerne bærer et kommercielt budskab forklædt som deres egen livsstil. For det er netop forbrugernes store tillid til den enkelte influencer som person, der gør markedsføringsformen så attraktiv. Men med stor tillid følger stor magt, og det stiller særlige krav til gennemsigtighed og regulering i influencermarkedsføring.

Der er derfor en del juridiske faldgruber ved influencer marketing, som det er vigtigt, man som virksomhed er opmærksom på. Forbrugerombudsmanden har inden for de senere år flere gange politianmeldt både influencere og virksomheder, der på sociale medier har overtrådt forbuddet mod skjult reklame i markedsføringsloven. Ansvaret for at overholde markedsføringsloven ligger nemlig ikke kun ved influenceren, men også ved virksomheden bag reklamen. Brud på markedsføringsloven kan både resultere i et dårligt image, klagesager, politianmeldelser og et eventuelt bødeansvar. At bruge influencer marketing kan dermed hurtigt blive betydeligt dyrere end budgetteret med - hvis altså virksomheden ikke overholder reglerne.

Markedsføringsloven indeholder et forbud mod skjult reklame, som kræver, at: ”erhvervsdrivende klart skal oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame”. Dette forbud gælder på alle medier, og brugere af sociale medier skal derfor tydeligt kunne se, hvornår en omtale faktisk er reklame. Det er virksomhedens ansvar, at influenceren klart og tydeligt viser, at det er reklame, når de markedsfører virksomhedens produkter eller ydelser. Dette gælder, både når opslaget bliver lavet af en professionel influencer, men også når opslaget laves af en micro-influencer, altså en privatperson der hverken er professionel eller har et stort antal følgere. En influencer behøver ikke at modtage betaling i form af penge, for at være omfattet af lovgivningen, men kan også modtage gratis produkter og ydelser.

Overtrædelse af markedsføringsloven kan blive dyrt

At disse regler bliver håndhævet i praksis, så vi blandt andet i oktober 2022, hvor en influencer ved Retten i Lyngby blev dømt til at betale en bøde på 40.000 kr. for skjult reklame efter at være blevet politianmeldt af forbrugerombudsmanden. Influenceren blev dømt for at have postet opslag og ”stories” på Instagram med reklamer for virksomheder og produkter, uden tydeligt at have oplyst, at der var tale om reklame, da opslagene blot indeholdt ”tags” med virksomhedens navne.

Og det er ikke kun influencerne, der bliver idømt bødestraffe for overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame. Det så man blandt andet, da Ford i september 2022 blev idømt en bøde på 200.000 kr. for skjult reklame, som følge af at Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt dem. Ford havde som den ansvarlige virksomhed bag influencernes opslag overtrådt markedsføringslovens bestemmelser om skjult reklame. Det er altså både virksomhederne og influencerne, der skal stå til ansvar for deres fælles samarbejde.

Udover tydelige reklamemarkeringer skal erhvervsdrivende også sørge for, at influenceren alene videregiver korrekte oplysninger. Markedsføringsloven indeholder nemlig også et forbud mod markedsføring, der er baseret på urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform kan vildlede forbrugerne. Influenceren må for eksempel ikke få virksomhedens produkt til at fremstå mere bæredygtigt, end det er, da der ellers kan være tale om greenwashing. Det er derfor en god idé at forsyne influenceren med informationer om de produkter, der skal markedsføres, så de ikke selv skal opfinde den dybe tallerken.

Som det forhåbentlig står klart nu, er virksomheden til dels den reelle afsender af influencerens budskab, når de reklamerer for virksomhedens produkter eller ydelser. Det er derfor også den erhvervsdrivendes ansvar at sikre, at influencerens opslag ikke overtræder markedsføringsloven. Dette kan virksomhederne blandt andet gøre ved selv at være bekendte med reglerne på området, samt videregive informationerne og instruere influencerne i, hvordan de korrekt reklamerer for virksomheden.

5 huskeråd til virksomheden

Sørg for at sikre jer, at:

  • Influenceren tydeligt markerer opslag, videoer, ”stories” eller andre former for omtale som en reklame ved at skrive enten ”Reklame” eller ”Annonce” – alene at anvende mediernes egne redskaber hertil er ikke tilstrækkeligt.
  • Reklamemarkeringen fremgår i starten af omtalen, så den ikke forsvinder i opslagsteksten.
  • Reklamemarkeringen fremgår endnu tydeligere, hvis reklamen er rettet mod børn og unge under 18 år, for eksempel ved at sikre, at reklameringen ”REKLAME” eller ”ANNONCE” fremgår med blokbogstaver.
  • Reklamemarkeringen ikke blot fremgår som et vagt udtryk som for eksempel ”i samarbejde med”.
  • Det fremgår tydeligt af reklameomtalen, hvem der reklameres for. Det er ikke tilstrækkeligt, at influenceren tagger virksomhedens navn på et billede, eller at virksomhedens navn fremgår af et hashtag. Vi anbefaler altid, at det i forlængelse af reklamemarkeringen fremgår, hvem der reklameres for – for eksempel ”Reklame for [virksomhedsnavn]”

Der stilles de samme krav til reklamevideoer og reklamelinks. Her er det afgørende, at markeringen er placeret på en måde, så læseren ved, at videoen eller linket er reklame, inden læseren vælger at klikke ”se video” eller ”følg link”.

I kan læse meget mere samt se vores gode råd og eksempler lige her.

Skulle I stadig sidde inde med spørgsmål til influencer marketing, eller har I brug for en hjælpende hånd med at udarbejde en klar og tydelig aftale til jeres kommende influencer-samarbejde, er I altid velkommen til at kontakte DAHLs eksperter.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne