EM-strid mellem Power og DBU er nu afgjort: DBU’s rettigheder blev ikke krænket
Sø- og Handelsretten har netop afgjort, at DBU’s rettigheder ikke blev krænket af elektronikvirksomheden Power i en markedsføringskampagne op mod EM-slutrunden 2020.
Som fodboldforbund har DBU eneret til at bruge landsholdet og dets image i kommerciel sammenhæng. Udnytter andre DBU’s image-rettigheder kommercielt - uden først at indhente tilladelse fra DBU – er det i strid med DBU’s rettigheder i henhold til markedsføringslovens § 3. Det forudsætter dog, at forbindelsen landsholdet er tilstrækkelig oplagt og stærk til, at det kan siges at der snyltes på DBU’s image-rettigheder.
Med afsæt i markedsføringslovens §3 anførte DBU derfor, at elektronikvirksomheden Power havde brugt fodboldlandsholdets navn og image i strid med DBU’s rettigheder. Sø- og Handelsretten var imidlertid ikke enig med DBU.
I den netop afsagte dom lægger Sø- og Handelsretten afgørende vægt på flere forhold som støtter, at forbindelsen mellem reklamen og fodboldlandsholdet var for svag.
Det fremgår blandt andet af rettens præmisser, at reklamerne ikke anvendte tidligere landsholdsspillere i markedsføringen. Power anvendte i stedet en animeret figur, som var skabt af Power i 2018 og som tidligere var anvendt i Powers anden markedsføring. Figuren optrådte derudover i en orange trøje (og ikke i landsholdets røde farve), som er den farve der indgår i Powers varemærke. Desuden var det Powers eget logo, som var påtrykt trøjens front. Udover Powers logo fremgik et stort 1-tal på maven af figuren. Trøjen på den anvendte figur fremstod derfor i et andet design og havde et andet udtryk end det, som landsholdet traditionelt anvender.
Tilbage i 2018 gav Sø- og Handelsretten DBU medhold i en lignende sag mellem mod bettingselskabet, Leo Vegas. Leo Vegas blev dengang idømt er erstatningskrav på kr. 500.000 til DBU. Sagen handlede også om brugen af reklamer op mod en slutrunde som fodboldlandsholdet deltog i. Leo Vegas gik dog videre end Power i sin markedsføring ved at den tidligere herrelandsholdsspiller Thomas Gravesen og den aktuelle landsholdsspiller Nadia Nadim optrådte i Leo Vegas reklamerne, hvilket medvirkede til at skabe en forbindelse til fodboldlandsholdet. I sagen var trøjerne, som Nadia Nadim og Thomas Gravesen optrådte i, heller ikke identiske med landsholdstrøjerne, da trøjerne endte med at være orange efter i begyndelsen af reklamekampagnen at have været røde.
DAHL bemærker
- Grænsen for beskyttelsen af eneretten til landsholdets og i øvrigt andre sportsklubbers image-rettigheder skal formentlig findes et sted mellem de to afgørelser fra Sø- og Handelsretten.
- Power-afgørelsen er interessant, fordi den sætter en nedre grænse for forbund og klubbers beskyttelse og særligt retten til at forhindre det, som kaldes for ”ambush marketing”. Altså hvor virksomheder, som uden aftale med rettighedshaveren, lader sig associere i kommerciel sammenhæng med denne og/eller en sportsbegivenhed som fx. EM i fodbold. Leo Vegas gjorde sig skyldig i ambush marketing og blev dømt til at betale erstatning til DBU. Ved erstatningsfastsættelsen bør der tages hensyn til, at der ikke skabes et incitament til ambush marketing.
- Det kan i den sammenhæng overvejes om 500.000 kr. i erstatning til DBU er i den lave ende, eftersom markedsføringsværdien af reklamen med stor sandsynlighed har beløbet sig til mere.
Hvis du har spørgsmål eller ønsker rådgivning i relation til markedsføringsloven og kommercielle rettigheder, så tag endelig fat i en af vores specialister.