Nyt om fodboldjura: Danske sportsstjerner tilkendes millionerstatning
Ny dom fra Sø- og Handelsretten fastslår, at 23 danske sportsstjerner fik krænket deres imagerettigheder af bettingselskabet, Bet365, som uden tilladelse brugte atleternes navne og fotos i virksomhedens markedsføring.
Mandag den 8. maj blev verdens største bookmaker, Bet365, af Sø-og Handelsretten dømt til at betale en erstatning på samlet set 4,7 millioner kr. til 23 danske sportsstjerner for krænkelse af atleternes ret til eget navn og billede.
Atleterne havde sagsøgt bettingselskabet for - uden tilladelse og over en to-årig periode - at have brugt atleternes ansigter og navne adskillige gange i opslag på de sociale medier Facebook og Twitter.
Sø- og Handelsretten tog i sagen stilling til, om Bet365’s brug af sportsstjernerne skete i markedsføringssammenhæng, eller om den havde karakter af redaktionelt indhold. Og på den baggrund blev der samtidig vurderet, om atleterne, hvis brugen var uberettiget, havde krav på erstatning, vederlag og godtgørelse.
Markedsføring eller redaktionelt indhold?
Atleterne har via den i retspraksis udviklet personlighedsret og markedsføringslovens § 3 en eneret til at gøre brug af deres eget navn og billede i kommerciel sammenhæng. Jo mere populær og kendt en person er, desto større er beskyttelseshensynet i forhold til kommerciel udnyttelse af atletens ”image rights”, ligesom det har betydning, hvor intensiv og i hvilken sammenhæng brugen sker.
For eksempel vil en spillers kommercielle værdi formentlig stige ved fast at spille på landsholdet, ligesom det vil have betydning, om brugen sker i forhold til et kontroversielt produkt.
Sportsudøverne er dog ikke beskyttet mod saglig omtale eller brug af deres navn eller billede, når dette ikke sker i markedsføringssammenhæng. Atleterne og andre kendte personer må således tåle, at deres ”person” indgår i redaktionelt indhold i for eksempel nyheder eller anden virkelighedssammenhæng, så længe udnyttelsen ikke sker kommercielt, og hvor formålet med brugen har et andet og sagligt formål.
Bet365 havde brugt foto af atleterne ledsaget af tekstoplysninger om for eksempel antal spillede kampe, og at der kunne opnås en startbonus for nye kunder. Billederne fremstod ret oplagt som blikfang sammen med Bet365’s logo.
Sø- og Handelsretten kom frem til, at opslagene på de sociale medier var sket som led i markedsføring af Bet365’s virksomhed, og at brugen derfor var uberettiget.
Bet365 havde i den sammenhæng forsøgt at gøre gældende, at formålet med Bet365’s sociale medier er at skabe et forum for deres kunder, hvor der kan diskuteres sportsnyheder. Dette blev dog ikke tillagt væsentlig betydning, da Bet365 primære formål er at drive virksomhed med sports-betting.
Betaling af vederlag, erstatning og godtgørelse
Da der forelå en krænkelse af atleternes rettigheder, havde de i henhold til markedsføringslovens § 24 krav på vederlag, erstatning og godtgørelse. Typisk tilkendes dette som et samlet beløb.
Ved fastsættelse af beløbets størrelse lagde retten vægt på:
- hvad atleterne kunne have krævet i betaling, hvis der forud var indgået en gyldig aftale,
- omfanget (de mange opslag) og varigheden (over to år) af de forsætlige krænkelser, og
- at atleterne er i eliteklassen med betydelig reklameværdi.
Retten fastsatte beløbet ud fra det, som atleterne havde påstået var kr. 50.000 pr. opslag.
I forholdet til omfanget har det haft betydning, at brugen er sket online og derfor er nået ud til mange brugere.
Det fremgår ikke direkte af dommen, om det havde betydning, at atleterne led ”imagetab” ved at blive brugt som reklamesøjle for et betting-selskab, som i nogles øjne har negative associationer til ludomani. Det kan dog ikke udelukkes, at dette var en skærpende omstændighed, nu hvor atleterne endte med at få fuldt medhold i deres påstand.
Lignende sager
Tilbage i 2017 traf Sø-og Handelsretten afgørelse i en lignende sag mellem en række håndboldspillere og bettingselskabet Bet25 (SH2017.V-9-16). Sagen vedrørte krænkelsen af atleternes ret til eget billede, hvor bettingselskabet uberettiget havde anvendt spillernes navne og billeder på opslag på de sociale medier Facebook og Twitter.
Retten fastsatte dengang skønsmæssigt erstatningen for krænkelserne til 50.000 kr. pr. billede. Erstatningen blev i sagen altså ikke fastsat ud fra kr. 50.000 pr. opslag. Det ansås derudover - i modsætning til Bet365-sagen - som en formildende omstændighed, at der var sket begrænset eksponering i forholdsvis kort tid, ligesom Bet25 kun havde få følgere på sociale medier – modsat Bet365.
Derudover har Sø- og Handelsretten for nyligt afgjort en anden sag mellem Dansk Boldspils-Union (DBU) og Power. Her blev udgangen på sagen, at Power ikke havde krænket fodboldlandsholdets image rights. Du kan læse mere om sagen her.
DAHL bemærker
Selvom virksomheders profiler og fora på sociale medier kan have andre formål end rent kommercielle, er det endnu en gang fastslået, at der skal noget til for, at budskaber, der formidles via sociale medier, ikke sker som led i virksomhedens markedsføring.
Sø- og Handelsretten bemærkede i den sammenhæng, at der ikke er grundlag for at behandle opslag på Twitter og Facebook forskelligt.
Virksomheder skal derfor være yderst opmærksomme på at indhente tilladelser fra kendte personer, hvis virksomheden ønsker at anvende navne, fotos og tilhørende image i reklamer og generelt på sociale medier.
I forhold til de beløb, som atleterne blev tilkendt, er der nu afsagt en dom, som i videre omfang end hidtil reflekterer markedsnormen for brug af kendte personers image rights. Retstilstanden bør være sådan, at det ikke kan betale sig at krænke andres rettigheder.
Kontakt
DAHL bistår både professionelle sportsudøvere, klubber og virksomheder i forbindelse med indgåelse af aftaler om brug af kommercielle rettigheder. Ønsker du at vide mere, kan du kontakte en af vores specialister.