Nye regler for stigningsbegrænsningsordningen for grundskyld
Ved indførelsen af den nye ejendomsskattelov, der trådte i kraft den 1. juli 2023, kom blandt andet en stigningsbegrænsningsordning for grundskyld, der skaber en implicit rabat for blandt andet erhvervsejendomme. Det sker ved, at der sættes et loft over, hvor meget grundskylden kan stige som følge af de nye vurderinger.
Hvem er omfattet af stigningsbegrænsningsordningen?
Stigningsbegrænsningsordningen gælder for både fysiske personer, der ejer fast ejendom alene eller i sameje med juridiske personer og for juridiske personer generelt.
Fysiske personer
For fysiske personer er det dog afgørende, hvilken ejendomstype der er tale om. Stigningsbegrænsningsordningen gælder kun, når der eksempelvis er tale om erhvervsejendomme, andelsboliger, almene boliger, boliger i kolonihaveområder eller produktionsjord. Landbrugsejendomme eller almindelige ejerboliger såsom parcelhuse eller ejerlejligheder, er ikke omfattet af stigningsbegrænsningsordningen. De vil i stedet være omfattet af ejendomsskattelovens rabatordning, som ligeledes giver ejere af denne ejendomstype en skatterabat.
Fysiske personer i sameje med juridiske personer
For fysiske personer, der ejer fast ejendom sammen med en juridisk person, er det uden betydning, hvilken type ejendom der er tale om. Her er det alene afgørende, at ejendommen samejes af en fysisk- og en juridisk person.
Juridiske personer
For juridiske personer, som anparts- og aktieselskaber, er det ligeledes uden betydning, hvilken type ejendom der er tale om. Stigningsbegrænsningsordningen gælder uanset.
Ordningen gælder alene for danske ejendomme, så udenlandske ejendomme er ikke omfattet. Man vil således ikke være omfattet, hvis man eksempelvis ejer en feriebolig eller erhvervsejendom i udlandet.
Hvad indeholder stigningsbegrænsningsordningen?
Stigningsbegrænsningsordningen skelner mellem, om der er tale om indkomståret 2024 eller 2025 og frem.
Ved fastsættelsen af grundskylden for 2024, opgøres grundskylden på to forskellige måder, hvorefter den fastsættes til det laveste af de to.
Man ser først på, hvad grundskylden ville blive, hvis den blev opgjort efter de nye regler i ejendomsskatteloven.
Derefter ser man på, hvad grundskylden vil blive, når den bliver opgjort efter de tidligere gældende regler i ejendomsbeskatningsloven for kalenderåret med anvendelse af den grundskyldspromille, som kommunalbestyrelsen fastsatte for 2023 med anvendelse af en reguleringsprocent på 2,8.
Grundskylden bliver således fastsat til det laveste af de to opgjorte beløb.
Det betyder, at man i kalenderåret 2024 ikke skal betale en højere grundskyld, end man ville skulle have gjort efter de gamle regler. Grundskylden for 2024 kan højest udgøre grundskyldsniveauet for 2023 med tillæg af 2,8 procent. Læs mere om, hvordan grundskylden opgøres, i denne artikel.
Ved opgørelsen for 2025 og frem beregnes grundskylden igen på to måder.
Først og fremmest ser man på, hvad grundskylden er, når den er opgjort efter ejendomsskatteloven. Man ser derfor på, hvad den fuldt indfasede grundskyld er.
Herefter ser man på, hvad grundskylden er, når man tager grundskylden for det nærmest forudgående kalenderår med tillæg af 4,75 pct. af den fuldt indfasede grundskyld. Ved opgørelsen af grundskylden for almene boliger vil der dog alene ske et tillæg af 3,5 pct. til og med kalenderåret 2040.
Stigningsbegrænsningsordningen vil i 2025 alene anvendes, hvis grundskylden i 2024 blev fastsat til opgørelsen efter de gamle regler. Hvis grundskylden for 2024 er opgjort efter de nye regler, vil grundskylden allerede udgøre den fuldt indfasede grundskyld. Når grundskylden udgør den fuldt indfasede grundskyld, vil grundskylden herefter stige i takt med stigende grundværdier og stigende grundskyldspromiller.
Hvis grundskylden for et kalenderår kommer til at udgøre mere end grundskylden i det nærmest forudgående år med tillæg af 4,75 procent af det indeværende års grundskyld, vil stigningsbegrænsningen indtræde på ny. Ordningen genaktiveres derfor hver gang grundskylden udgør mere end grundskylden i det nærmest forudgående år med tillæg af 4,75 procent af det indeværende års grundskyld.
Nyopførte eller omkategoriserede ejendomme
For nyopførte eller omkategoriserede ejendomme udgør grundskylden den fuldt indfasede grundskyld.
Dette skal ses i sammenhæng med, at før stigningsbegrænsningsordningen kan finde anvendelse, skal der være et forudgående kalenderår. Dette vil der ikke være, hvis der f.eks. er tale om en nyopført ejendom.
For det efterfølgende kalenderår vil stigningsbegrænsningsordningen dog kunne finde anvendelse, da der i så fald er et forudgående kalenderår at tage udgangspunkt i.
Fik du også læst..?