Beskatning af donation til valgkampagne
Et hvilket som helst bidrag til en kandidat givet af en privatperson eller en virksomhed skal beskattes hos den pågældende kandidat.
Den 21. november 2017 er der kommunalvalg. Der afholdes kommunalvalg i Danmark hvert 4. år. Det sidste folketingsvalg blev afholdt 18. juni 2015. Fælles for både folketingsvalg og kommunalvalg er, at der er en række kandidater, der lader sig opstille, og som bruger en ikke uvæsentlig mængde ressourcer på at ”markedsføre” sig selv med henblik på at blive valgt ind de respektive steder. Ressourceanvendelsen er naturligvis i første række menneskelig og beror på en tidsmæssig investering af den enkelte kandidat. Herudover er investeringen også økonomisk. Der skal laves valgplakater, afholdes arrangementer, indrykkes annoncer i forskellige medier m.v.
Den skatteretlige regulering af beskatning af indkomster er relativ simpel – en hvilken som helst formuefordel, der oppebæres, er skattepligtig, medmindre der er en særskilt bestemmelse, der undtager fra en sådan beskatning. Dette udgangspunkt medfører også, at et hvilket som helst bidrag til en kandidat givet af en privatperson eller en virksomhed, skal beskattes hos den pågældende kandidat som personlig indkomst. Om bidraget benævnes som et ”markedsføringsbidrag”, en gave eller andet er underordnet for beskatningen. Den pågældende kandidat beskattes, når man oppebærer et sådant tilskud.
BIDRAGET TIL ET POLITISK PARTI
De forskellige politiske partier i Danmark er typisk organiseret som en forening. Man kan melde sig ind og betale kontingent. Medlemmerne vælger partiets ledelse. Skattemæssigt rubriceres sådanne partiforeninger under en skattebestemmelse i Selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Denne skattebestemmelse regulerer bl.a. foreninger. Bestemmelsen foreskriver to indkomstopgørelser. Den erhvervsmæssige indkomstopgørelse, hvor overskuddet beskattes med almindelig selskabsskat og en ikke-erhvervsmæssig indkomstopgørelse, hvor overskuddet er skattefrit. Modtager en sådan partiforening et bidrag enten fra en virksomhed eller en privatperson, vil bidraget ikke blive beskattet, da gaver betragtes som indkomst af ikke-erhvervsmæssig karakter. Foreningen vil kunne oppebære bidraget skattefrit.
VALGTILSKUD FRA PARTIET
Hvis et parti modtager et tilskud, får kandidaterne jo ikke umiddelbart gavn af det. Skatteretligt er der derfor en regulering af denne situation, hvor partiet giver bidrag til kandidaterne ved en meddelelse fra SKAT fra 1997. Retstilstanden er her beskrevet som følger:
”Med det nuværende regelsæt er valgtilskud m.v. fra private kun skattefrie, såfremt de ydes direkte til et politisk parti. Til gengæld får det ingen skattemæssige konsekvenser for modtagerne, såfremt et bidrag derefter kanaliseres ud til brug for enkelte kandidaters valgkampagner m.v.”
Oppebærer et parti altså neutrale valgbidrag, og allokerer partiet disse til de enkelte kandidater, vil kandidaterne kunne modtage beløbene uden beskatning.
Det forekommer utvivlsomt, at en kandidat har ”gode venner”, der ønsker at bidrage til vedkommendes valgkampagne. Spørgsmålet er naturligvis her, om man kan give afkald på bidraget til fordel for et parti, sådan at man er sikker på, at partiet kan modtage beløbet skattefrit. En sådan situation har også været forelagt for SKAT, der har afgivet en udtalelse i 1995:
”Er situationen den at en politiker til fordel for sit parti giver afkald på et bidrag, som den pågældende har modtaget fra privat side, vil bidraget være skattepligtigt for politikeren, da denne ved afkaldet disponerer over bidraget.”
For at midlerne således kan kanaliseres ud til de enkelte kandidater skattefrit, er det altså nødvendigt, at midlerne gives direkte til partiet, og at partiet herefter – ud fra dens egen beslutning – viderekanaliserer bidragene til de enkelte kandidater. I så fald vil der være skattefrihed både for partiet og for kandidaten.
LANDSSKATTERETTENS AFGØRELSE AF 17. MAJ 2017
Landsskatteretten har for nylig haft lejlighed til at tage stilling til en lidt speciel situation op til folketingsvalget i 2015. En kandidat blev opstillet til folketingsvalget og fik i den forbindelse en række kontakter. Den lokale partisekretær var syg, og foreningen som sådan havde svært ved at håndtere indkomne bidrag. Der blev derfor indbetalt bidrag direkte til kandidatens konto. Kandidaten fik efterfølgende kanaliseret midlerne videre til partiet. SKAT fandt, at kandidaten var skattepligtig af de pågældende bidrag. Dette stadfæstede Landsskatteretten. Uanset at det blev bekræftet, at man ikke kunne disponere over lokalforeningens konto den pågældende periode, måtte det også erkendes, at skatteyderen ikke havde fremlagt materiale, der kunne dokumentere, at de afholdte kampagneudgifter og modtagne bidrag alene kunne henføres til partiets overordnede kampagner og ikke til hans individuelle valgkampagne. Kandidaten blev derfor beskattet af de modtagne bidrag som personlig indkomst.
Afgørelsen bekræfter det skitserede regelsæt – personlige valgbidrag er skattepligtige, medmindre valgbidragene passerer partiets konto og allokeres herfra til den enkelte kandidat efter partiets beslutning.
Valgkampagnen til kommunalvalget 2017 er næste til ende. Indkomne ressourcer er sikkert allerede anvendt på bedste måde. Det bedste ønske om et godt valg herfra.