Nyheder

Større muligheder for at kommunikere digitalt i boliglejeforhold

Den 1. januar 2018 trådte nye regler i lejelovgivningen i kraft, hvorefter udlejer og lejer som udgangspunkt frit kan vælge den skriftlige kommunikationsform.

Frit valg af kommunikationsform
En del af lejelovgivningens regler indeholder et skriftlighedskrav, hvorefter udlejer og lejer skal give visse underretninger og oplysninger skriftligt. Ved lejelovgivningen forstås lejeloven, boligreguleringsloven og almenlejeloven.

Ifølge de tidligere gældende regler krævede det en aftale mellem parterne, hvis de ønskede at skriftlige underretninger og oplysninger kunne gives digitalt, f.eks.via e-mail. Såfremt der ikke var indgået en aftale om digital kommunikation, skulle disse meddelelser fremsendes med almindelig post. En aftale om digital kommunikation kunne til enhver tid opsiges uden varsel.

De nye regler medfører, at parterne i et lejeforhold som udgangspunkt frit kan vælge kommunikationsform. Parterne kan dog forlange at blive fritaget fra digital kommunikation, hvilket sker med et varsel på en måned til den første hverdag i en måned, som ikke er en helligdag. Såfremt udlejer eller lejer er fritaget for digital post kan de nævnte meddelelser dog heller ikke fremsendes digitalt.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at lejelovgivningen indeholder regler om, at visse meddelelser ikke kan fremsendes digitalt, f.eks. udlejerens skriftlige opsigelse af en lejeaftale. Disse regler er ikke ændret ved lovændringen, hvilket betyder, at disse meddelelser fortsat skal fremsendes ved almindelig post.

Digital udlevering af synsrapporter
Lejeloven indeholder desuden regler om ind- og fraflytningsrapporter. Disse regler indebærer, at en udlejer, der udlejer mere end én lejlighed, skal udlevere eller sende en synsrapport til lejeren i forbindelse med ind- og fraflytning. De nye regler gør det muligt for udlejeren at udlevere rapporten digitalt, f.eks. ved at sende en kopi af denne til lejerens e-mail. Lejeren skal kvittere for modtagelsen af e-mailen på synet. Muligheden for at udlevere rapporten digitalt gælder dog ikke, hvis lejeren er fritaget for digital post eller har fravalgt digital kommunikation efter ovennævnte regler.

Digital opfyldelse af tilbudspligt
Hvis en udlejer ønsker at overdrage en udlejningsejendom, gælder ifølge lejeloven en pligt for udlejeren til at tilbyde lejerne at erhverve ejendommen på andelsbasis. Denne tilbudspligt indebærer, at udlejeren senest samtidig med tilbuddet skal give lejerne sædvanlige oplysninger om ejendommen. De nye regler medfører, at disse oplysninger kan gives digitalt, f.eks.ved at gøre oplysningerne tilgængelige på en digital platform. Hvis enkelte lejere er fritaget for digital post eller har fravalgt digital kommunikation, må udlejeren opfylde sin tilbudspligt over for disse ved at fremsende oplysningerne ved almindelig post.

Ikrafttrædelsestidspunkt
De nye regler trådte i kraft den 1. januar 2018. For lejeaftaler, der er indgået før den 1. januar 2018, gælder reglerne om frit valg af kommunikationsform dog først fra den 1. januar 2019. Derudover er det et krav, at udlejeren har givet meddelelse til lejeren om, at reglerne finder anvendelse. Det vil sige, at udlejere, der har indgået lejeaftaler før den 1. januar 2018, skal gøre disse lejere opmærksomme på, at det efter den 1. januar 2019 er frivilligt, hvorvidt meddelelser fremsendes med almindelig post eller digitalt, fx via e-mail. Derudover skal lejerne gøres opmærksomme på muligheden for at fravælge digital kommunikation.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne