Større muligheder for at kommunikere digitalt i boliglejeforhold
Den 1. januar 2018 trådte nye regler i lejelovgivningen i kraft, hvorefter udlejer og lejer som udgangspunkt frit kan vælge den skriftlige kommunikationsform.
Frit valg af kommunikationsform
En del af lejelovgivningens regler indeholder et skriftlighedskrav, hvorefter udlejer og lejer skal give visse underretninger og oplysninger skriftligt. Ved lejelovgivningen forstås lejeloven, boligreguleringsloven og almenlejeloven.
Ifølge de tidligere gældende regler krævede det en aftale mellem parterne, hvis de ønskede at skriftlige underretninger og oplysninger kunne gives digitalt, f.eks.via e-mail. Såfremt der ikke var indgået en aftale om digital kommunikation, skulle disse meddelelser fremsendes med almindelig post. En aftale om digital kommunikation kunne til enhver tid opsiges uden varsel.
De nye regler medfører, at parterne i et lejeforhold som udgangspunkt frit kan vælge kommunikationsform. Parterne kan dog forlange at blive fritaget fra digital kommunikation, hvilket sker med et varsel på en måned til den første hverdag i en måned, som ikke er en helligdag. Såfremt udlejer eller lejer er fritaget for digital post kan de nævnte meddelelser dog heller ikke fremsendes digitalt.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at lejelovgivningen indeholder regler om, at visse meddelelser ikke kan fremsendes digitalt, f.eks. udlejerens skriftlige opsigelse af en lejeaftale. Disse regler er ikke ændret ved lovændringen, hvilket betyder, at disse meddelelser fortsat skal fremsendes ved almindelig post.
Digital udlevering af synsrapporter
Lejeloven indeholder desuden regler om ind- og fraflytningsrapporter. Disse regler indebærer, at en udlejer, der udlejer mere end én lejlighed, skal udlevere eller sende en synsrapport til lejeren i forbindelse med ind- og fraflytning. De nye regler gør det muligt for udlejeren at udlevere rapporten digitalt, f.eks. ved at sende en kopi af denne til lejerens e-mail. Lejeren skal kvittere for modtagelsen af e-mailen på synet. Muligheden for at udlevere rapporten digitalt gælder dog ikke, hvis lejeren er fritaget for digital post eller har fravalgt digital kommunikation efter ovennævnte regler.
Digital opfyldelse af tilbudspligt
Hvis en udlejer ønsker at overdrage en udlejningsejendom, gælder ifølge lejeloven en pligt for udlejeren til at tilbyde lejerne at erhverve ejendommen på andelsbasis. Denne tilbudspligt indebærer, at udlejeren senest samtidig med tilbuddet skal give lejerne sædvanlige oplysninger om ejendommen. De nye regler medfører, at disse oplysninger kan gives digitalt, f.eks.ved at gøre oplysningerne tilgængelige på en digital platform. Hvis enkelte lejere er fritaget for digital post eller har fravalgt digital kommunikation, må udlejeren opfylde sin tilbudspligt over for disse ved at fremsende oplysningerne ved almindelig post.
Ikrafttrædelsestidspunkt
De nye regler trådte i kraft den 1. januar 2018. For lejeaftaler, der er indgået før den 1. januar 2018, gælder reglerne om frit valg af kommunikationsform dog først fra den 1. januar 2019. Derudover er det et krav, at udlejeren har givet meddelelse til lejeren om, at reglerne finder anvendelse. Det vil sige, at udlejere, der har indgået lejeaftaler før den 1. januar 2018, skal gøre disse lejere opmærksomme på, at det efter den 1. januar 2019 er frivilligt, hvorvidt meddelelser fremsendes med almindelig post eller digitalt, fx via e-mail. Derudover skal lejerne gøres opmærksomme på muligheden for at fravælge digital kommunikation.