Uhensigtsmæssigheder ved moms- og skattetjekket
Med virkning fra den 1. januar 2018 har Skatteministeriet og SKAT lanceret en ny assistanceydelse, som revisorer m.fl. kan udføre for små- og mellemstore virksomheder. Ydelsen går ud på, at virksomhederne kan få kontrolleret deres moms- og skatteforhold, og dermed kan få vished for, at de har selvangivet og momsangivet korrekt. Den nye ydelse kaldes Moms- og skattetjekket.
Hensigten med Moms- og skattetjekket er derfor at få rettet alle de ubevidste fejl, som særligt små- og mellemstore virksomheder laver i skatteansættelserne og momsindberetningerne.
Et af midlerne til at opnå den øgede regelefterlevelse, og til at få rettet en del af de ubevidste fejl, er at give de virksomheder, som får en erklæring på baggrund af et gennemført Moms- og skattetjek, en række fordele.
Rammerne omkring Moms- og skattetjekket er udviklet i et samarbejde mellem Skatteministeriet og FSR. Der er i første omgang tale om en to-årig forsøgsordning, der gælder for indkomstårene 2017 og 2018. Erfaringerne med Moms- og skattetjekket vil blive evalueret løbende.
Ved gennemførelsen af Moms- og skattetjekket skal revisor igennem 11 arbejdshandlinger. Disse 11 arbejdshandlinger er overordnet beskrevet som følger:
- Virksomhedens grunddata hos offentlige myndigheder
- Erklæring om årsregnskab
- Afstemninger
- Lovpligtige momskonti
- Momssandsynliggørelse
- Gennemgang af ej erhvervsmæssige udgifter
- Manglende omsætning
- Uberettiget momsfradrag
- Transaktioner med nærtstående parter
- Biler
- Bolig
Advokat Malene Britt Hansen har udarbejdet en overordnet beskrivelse af Moms- og skattetjekket, som også kort gennemgår enkelte af de arbejdshandlinger, som skal foretages i forbindelse med Moms- og skattetjekket. Herudover identificeres de væsentligste faldgruber, som virksomhederne og revisorerne skal være opmærksomme på ved gennemførelsen af Moms- og skattetjekket.
Gennemgangen af Moms- og skattetjekket, herunder de udvalgte arbejdshandlinger, indeholder bl.a. en beskrivelse af rammerne for Moms- og skattetjekket. Herudover gennemgås udvalgte punkter i arbejdshandlingerne. En række af arbejdshandlingerne kræver i øvrigt udførelse af en række stikprøvekontroller af virksomhedens bilag, og i denne forbindelse gennemgås omfanget af de stikprøvekontroller af bilag, som skal foretages i denne forbindelse.
Når revisor har gennemført de 11 arbejdshandlinger, og har korrigeret de fejl som er konstateret i forbindelse med gennemgangen, kan revisoren afgive en erklæring. Erklæringen er en erklæring uden sikkerhed (IFRS 4410-standard).
Erklæringen må kun afgives, hvis revisoren har foretaget alle de korrektioner, som er konstateret og som skal korrigeres. Erklæringen kan således ikke afgives med forbehold. Denne korrektionsforpligtelse kan imidlertid give anledning til en række problemstillinger, herunder omfanget af korrektionerne og hvornår en korrektion åbenlyst ikke er foretaget til markedsværdien.
Det forhold at revisor har foretaget korrektionerne i forbindelse med Moms- og skattetjekket, kan desuden medføre, at betalingskorrektionsadgangen i LL § 2, stk. 5 mistes. Da korrektionen er en forudsætning for gennemførelsen af Moms- og skattetjekket, bør det derfor nøje overvejes, om tabet af betalingskorrektionsadgangen står mål med fordelene ved at gennemføre Moms- og skattetjekket.
Læs hele gennemgangen af Moms- og skattetjekket her