Ny afgørelse ændrer på den hidtidige opfattelse af konsortiumaftalers lovlighed
Sø- og Handelsretten har netop ophævet Konkurrencerådets afgørelse i sag om vejstribekonsortium. To virksomheder handlede således ikke i strid med konkurrencelovens § 6, da de som konsortium bød samlet på opgaver om udførelse af vejstribemarkering udbudt af vejdirektoratet. Dette på trods af, at virksomhederne havde kapacitet til at byde på delopgaver hver for sig. Få indblik i den konkrete afgørelse, som ændrer den hidtidige opfattelse af konsortiumaftalers lovlighed.
Virksomhederne LKF Vejmarkering A/S og Eurostar Danmark A/S indgik i et konsortium om at byde samlet på en kontrakt udbudt af Vejdirektoratet vedrørende vejmarkering i tre distrikter i Danmark. Konsortiet var den eneste tilbudsgiver, som bød på kontrakten og vandt efterfølgende udbuddet.
Sagen blev indbragt for Konkurrencerådet, som i sin afgørelse kom frem til, at konsortiet var i strid med konkurrencelovens § 6, idet virksomhederne efter råddets opfattelse havde den fornødne kapacitet til at byde på delopgaver i udbuddet hver for sig, herunder mulighed for at øge deres kapacitet personalemæssigt og ved at købe yderligere maskiner. Konkurrencerådet anså derfor virksomhederne for konkurrenter.
Konkurrencerådets afgørelse blev den 11. april 2016 stadfæstede af Konkurrenceankenævnet.
Virksomhederne ankede dommen til Sø- og Handelsretten, der den 27. august 2018 kom frem til, at konsortiet ikke havde været i strid med konkurrencelovens § 6 og ophævede således Konkurrencerådets afgørelse.
Sø- og Handelsretten begrunder blandt andet afgørelsen med følgende:
”Den omstændighed, at et firma, som ønsker at byde på den i sagen omhandlede vejmarkering, ikke har kapacitet til selv at byde på den samlede opgave, men nok på enkeltdistrikter, kan efter rettens opfattelse ikke afskære et sådant firma fra at indgå i et konsortium med henblik på at give et samlet bud på alle distrikter, idet en sådan begrænsning ikke nødvendigvis ville skærpe konkurrencen.”
Retten tilføjede desuden, at der i en bydende virksomheds kapacitetsberegninger ikke kan kræves, at der tages højde for muligheden for at øge kapaciteten i virksomheden for at byde på en opgave, ligesom det accepteres, at en bydende virksomhed også kan afsætte kapacitet til eksisterende kernekunder, uden at der er krav om at fremlægge skriftlige aftaler om konkrete arbejdsopgaver.
Afgørelsen er vigtig, idet den ændrer den hidtidige opfattelse af konsortiers lovlighed. Afgørelsen slår således fast, at selvom virksomheder har kapacitet til at byde på delopgaver i et udbud, er det ikke i strid med konkurrencelovens § 6 at indgå i et konsortium om at byde samlet på hele udbuddet, så længe virksomhederne i konsortiet hver især er ude af stand til at byde på den samlede opgave.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overvejer pt. om Sø- og Handelsrettens afgørelse skal ankes.
I DAHL har vi bred og dyb erfaring med konkurrencelovgivningen. Vores rådgivning omfatter både forebyggelse af konkurrenceproblemer og verserende konkurrencesager. Du er altid velkommen til at kontakte vores specialister, hvis du har behov for kompetent rådgivende vedrørende en konkurrenceretlig problemstilling.