Nyt lovforslag skærper kravet til offentliggørelse af alle dele af evalueringsmetoden i udbudsmateriale
Erhvervsministeren har fremsat et lovforslag til bl.a. ændring af udbudslovens § 160, stk. 1. Forslaget betyder, at alle dele af evalueringsmetoden fremover skal fastlægges og beskrives i udbudsmaterialet. Få indblik i baggrunden for lovforslaget, samt hvilke konsekvenser den nye lovændring medfører.
Det følger af den gældende udbudslov § 160, stk. 1, at ordregiver i udbudsmaterialet skal angive kriterierne for tildeling af udbuddet, beskrive evalueringsmetoden samt beskrive, hvad der tillægges betydning ved tilbudsevalueringen.
I en kendelse afsagt af Klagenævnet for Udbud den 8. august 2017 fastslog Klagenævnet, at udbudslovens § 160, stk. 1 ikke udelukker, at dele af evalueringsmetoden i visse situationer kan undtages fra offentliggørelse.
Klagenævnet lagde blandt andet vægt på, at bestemmelsen alene er en dansk bestemmelse, og således ikke er udtryk for en implementering af udbudsdirektivet. Derfor skulle bestemmelsen ikke fortolkes videre, end hvad der fulgte af bestemmelsens ordlyd, og hvad bemærkningerne til bestemmelsen gav sikker dækning for.
Denne afgørelse er baggrunden for lovforslaget, idet der hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er bekymring for, at ordregivere kan tilpasse evalueringsmetoden efter, hvem ordregiver ønsker at tildel kontrakt til.
Hvis det fremsatte lovforslag til ændring af udbudsloven godkendes i Folketinget, ændres ordlyden af udbudslovens § 160, stk. 1 til følgende:
”En ordregiver skal i udbudsmaterialet fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen. Specifikke parametre i evalueringsmodellen kan afhænge af de indkomne tilbud, men det skal entydigt fastlægges og beskrives på forhånd, hvordan parametrene fastlægges. Parametrene i evalueringsmodellen kan ikke afhænge af de indkomne tilbud på en måde, der beror på ordregivers valg eller vurdering efter åbningen af tilbuddene.”
Ændringen af udbudslovens § 160, stk. 1 har den konsekvens, at alle dele af evalueringsmodellen skal offentliggøres. Dette udelukker dog ikke, at specifikke parametre i evalueringsmodellen kan afhænge af de indkomne tilbud, så længe det på forhånd er beskrevet i udbudsmaterialet, hvordan disse parametrene fastlægges.
Det kan eksempelvis illustreres ved en evalueringsmodel, hvor den lavest pris vil modtage det maksimale antal point f.eks. 10 point, og at de priser, som ligger 50 % højere end den laveste pris får laveste antal point f.eks. 0 point, og at der således laves en lineær interpolation mellem disse to punkter. På den både er det entydigt fastlagt og beskrevet på forhånd, hvordan evalueringsmodellen afhænger af de indkomne tilbud, og en sådan model vil således være i overensstemmelse med kravene efter det fremsatte lovforslag.
I DAHL Advokatfirma har vi stor erfaring med at løse udbudsretlige problemstillinger. Har du behov for kompetent rådgivning i forbindelse med tilblivelse af udbudsmateriale eller hjælp til håndtering af en sag ved Klagenævnet for Udbud eller ved de almindelige domstole, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.