AB 18 - Nye bestemmelser om bygherrens udbud og entreprenørens tilbud
Med de nye almindelige betingelser for byggeriet er der indført nye bestemmelser om bygherrens udbud og entreprenørens tilbud. Du skal være opmærksom på disse nye bestemmelser i de aftaler, du indgår efter den 1. januar 2019, hvor de nye vilkår tages i brug. Få indblik i vilkårene i denne artikelseries tredje indlæg om AB 18.
Nye bestemmelser om bygherrens udbud
AB 18’s bestemmelser om udbud finder anvendelse, uanset om du indhenter tilbud fra én eller flere tilbudsgivere.
Visse entrepriseaftaler er omfattet af udbudsretlig regulering. I det omfang udbudslovens regler er ufravigelige, gælder denne regulering ved siden af AB 18 eller forud for dem. For at klargøre, hvilke regler der angår den konkrete entreprise, kan der derfor være grund til, at bygherren ved udbuddet fraviger AB 18-bestemmelserne, så de bringes i overensstemmelse med bl.a. udbudslovens ufravigelige regler.
Entreprenøren byder på grundlag af de oplysninger, som er indeholdt i udbudsmaterialet, jf. AB 18 § 4, stk. 2. Udbudsmaterialet skal ”være entydigt formuleret” og ”være udformet således, at der er klarhed over ydelser og vilkår”. Kravet om entydighed fremhæver, at materialet skal give én og kun én forståelse af opgaven. Kravet om klarhed understreger, at materialet ikke må efterlade tvivl om, hvad opgaven omfatter. Med den nye tilføjelse ”og vilkår” understreges det, at klarhedskravet også gælder vilkårene for entreprisen.
Udbudsmaterialet skal indeholde oplysning om, hvorvidt entreprenøren skal udføre projektering, og i givet fald i hvilket omfang. Indeholder udbudsmaterialet ikke denne oplysning, kan bygherren ikke efterfølgende gennem ændringsretten pålægge entreprenøren at udføre projektering.
Både erfaring og undersøgelser viser, at det er af afgørende betydning for gennemførelse af rettidigt byggeri, at der er gennemført en effektiv planlægning af udførelsen. AB 18-udvalget har derfor fastslået, at udbudsmaterialet skal indeholde en hovedtidsplan, jf. AB 18 § 4, stk. 4, der skal sikre, at der ved tidsplanlægningen er opmærksomhed på at afsætte tilstrækkelig tid til effektiv planlægning af udførelsen. Bestemmelsen fastsætter en række detaljerede krav til hovedtidsplanens indhold. Hovedtidsplanen skal tage stilling til:
- Arbejdets start- og sluttidspunkt
- Eventuelt fastsatte mellemfrister
- Angivelse af sædvanlige spilddage
- Eventuelle væsentlige rådighedsindskrænkninger på byggepladsen
- Sluttidspunkt for kontraktindgåelse, arbejdsplan og detailtidsplan
- Start- og sluttidspunkt for projektgennemgang
- Start- og sluttidspunkt for mængdeverificering
Hvis entreprenøren skal give tilbud på enhedspriser, skal det fremgå af udbudsmaterialet, om enhedsprisen skal gives for en anslået mængde. I så fald skal tilbudslisten for hver post angive enhed og mængde. Denne bestemmelse er ny og fastsætter krav til tilbudslisten.
Hvis der er andre forhold, der må anses for at være af betydning for entreprenørens tilbud, skal udbudsmaterialet endvidere indeholde oplysning herom. Det kan eksempelvis være oplysninger om eksisterende servitutter eller fortidsminder.
Endelig kan udbudsmaterialet indeholde oplysning om særlige forhold, der har væsentlig betydning for, at bygherren kan tage byggeriet eller anlægget i brug. F.eks. vil et rum til IT-udstyr eventuelt ikke kunne tages i brug, hvis det ikke er støvfrit. Bestemmelsen er ny og indsat for at åbne mulighed for, at bygherren kan oplyse sådanne særlige forhold, som måske ellers ikke ville stå klart.
Nye bestemmelser om entreprenørens tilbud
Entreprenørens tilbud omfatter kun ydelser, der er angivet som hørende til entreprisen. Som noget nyt præciserer de nye betingelser i AB 18 § 5, stk. 2, sidste pkt., at tilbud indeholder alle nødvendige fagmæssige biydelser til arbejdets færdiggørelse. Bestemmelsen skal læses i sammenhæng med bestemmelsen i AB 18 § 12, stk. 2, hvorefter entreprenøren præsterer alle fornødne biydelser til færdiggørelse af arbejdet.
Som noget nyt er der indsat en bestemmelse (AB 18 § 5, stk. 3) om, at entreprenørens forbehold og fravigelser fra udbudsbetingelserne skal fremgå ”klart og samlet af tilbuddet”. Det skal sikre, at bygherren er tydeligt opmærksom på eventuelle forbehold eller fravigelser. Det kan f.eks. ske ved oplistning af alle entreprenørens forbehold og fravigelser tidligt, samlet et sted i tilbuddet eller som et bilag til tilbuddet. Der er ikke knyttet nogen retsvirkning af manglende overholdelse. Afgørelsen af, om entreprenørens forbehold skal være gældende – selvom de ikke fremgår klart og samlet – beror på en konkret vurdering på grundlag af almindelige regler om aftalers fortolkning.
I det omfang entreprenøren skal udføre vinterforanstaltninger i vinterperioden (1/11–31/3), skal årstidsbestemte vinterforanstaltninger anses for indeholdt i tilbuddet. Vejrligsbestemte vinterforanstaltninger betales derimod som ekstraarbejde. Bestemmelsens indhold er i overensstemmelse med almindelig praksis. De erstatter samtidig entreprenørens hidtidige standardforbehold herom. Der er dog intet til hindrer for, at bygherren indhenter tilbud på entreprenørens samlede arbejder, inklusiv vejrligsbestemte vinterforanstaltninger.
Det er nu hovedreglen, at vedståelsesfristen for entreprenørens tilbud er 20 arbejdsdage fra tilbuddets datering. Hvis der er flere tilbudsgivere regnes de 20 arbejdsdage fra den tilbudsfrist, der er fastsat i udbuddet.
Har I tilstrækkeligt kendskab til de nye betingelser i AB 18?
I den kommende tid vil vi her på siden hver fredag gennemgå et eller flere afsnit af AB 18. Du får vores bud på, hvordan de pågældende bestemmelser får praktisk indflydelse på kontrakter og forløb af byggesager.
Har du konkrete spørgsmål til de nye standardvilkår, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.
Artikelserie:
11. okt. 2018: Nye aftalevilkår er klar til byggeriets parter
9. nov. 2018: AB 18 - Skal standarddokumenter revideres?
30. nov. 2018: AB 18 - Sikkerhedsstillelse og forsikring
7. dec. 2018: AB 18 - Opstramning af kravene for entreprenørens ydelse
14. dec. 2018: AB 18 - Digitale bygningsmodeller
21. dec. 2018: AB 18 - Entreprenørprojektering
11. jan. 2019: AB 18 - Ændringer og ekstraarbejder