AB 18 - Entreprenørprojektering
Ydelses- og ansvarsfordelingen mellem parterne i et byggeri, hvor entreprenøren har forestået en del af projekteringen, har længe været et omtvistet punkt i AB 92. Som noget nyt er der nu i AB 18 indsat en bestemmelse, som regulerer entreprenørprojektering og klarlægger mange af de tidligere omtvistede punkter. Få indblik i hvilke krav, der stilles til parternes aftale samt hvilke konsekvenser entreprenørprojektering kan få for parterne.
Entrepriseretten under forandring
AB 92 er baseret på en meget traditionel opfattelse af entrepriseretten, hvor byggeriet består af en projekteringsfase, som forestås af bygherrens rådgiver og en udførelsesfase, der udføres af en af bygherre antaget entreprenør.
Siden revisionen af AB 92 har den praktiske entrepriseret være under forandring, og den klare skillelinje mellem projekterings- og udførelsesfasen er blevet mere nuanceret. Igennem praksis er der opstået nogle ”entrepriseretlige mellemformer”, hvilket blandt andet skyldes, at entreprenøren sædvanligvis kommer meget tidligere på banen end hidtil, og at entreprenøren ofte rent faktisk forestår en del af projekteringen.
Den manglende regulering af de entrepriseretlige mellemformer har i flere situationer givet anledning til problemer. Særligt har uklarheder omkring ydelses- og ansvarsfordelingen mellem parterne givet anledning til tvister, og det er blandt andet sådanne problemer, AB-udvalget har forsøgt at løse med AB 18.
Entreprenørprojektering i AB 18
For at imødekomme entrepriserettens forandring, er der blandt andet indsat en ny bestemmelse i AB 18 § 17, som gør det muligt for parterne at tilvælge entreprenørprojektering.
Det bør understreget, at udgangspunktet efter AB 18 fortsat er, at bygherrens rådgiver foretager projekteringen, og at entreprenøren ”alene” udfører de nødvendige arbejder og leverancer til byggeriet.
Entreprenørprojektering efter AB 18 forudsætter en klar aftale mellem bygherren og entreprenøren. En aftale om entreprenørprojektering kan indgås på forskellige tidspunkter i projektet.
Hvis aftalen om entreprenørprojektering er fastsat i parternes aftalegrundlag, anses aftalen for at være indgået oprindeligt.
Aftalen kan også indgås efterfølgende f.eks. i de situationer, hvor entreprenøren i løbet af processen kommer med alternative løsninger, og hvor bygherren efterfølgende indgår aftale med entreprenøren om at lade entreprenøren projektere den foreslåede alternative løsning.
Det skal understreges, at entreprenørens forslag til projektet ikke i sig selv udgør en aftale om entreprenørprojektering. Det kræves stadig, at der imellem parterne foreligger en klar aftale herom.
Selvom parterne ikke indgår en skriftlig aftale om entreprenørprojektering, er det dog vigtigt at være opmærksom på, at parterne via deres adfærd kan ende med at indgå en stiltiende aftale om entreprenørprojektering med dertilhørende ansvars- og risikomæssige konsekvenser.
Entreprenørprojekteringens betydning for parterne
Såfremt der indgås eller stiltiende opstår en aftale om entreprenørprojektering, skal parterne være særligt opmærksomme på de forpligtigelser, dette indebærer.
Bygherren vil i så fald være forpligtet til at udpege en projekteringsleder. Projekteringslederens opgave er at repræsentere bygherren over for entreprenøren i relation til projekteringens tilrettelæggelse og udførelse.
Entreprenøren skal projektere i overensstemmelse med god projekteringsskik og bygherrens anvisninger. For entreprenøren betyder det, at han skal projektere i overensstemmelse med den standard, som gør sig gældende på det fagområde, som han projekterer indenfor, og at entreprenøren samtidig skal sikre, at hans projektmateriale overholder samtlige gældende normer og forskrifter.
Desuden indebærer entreprenørprojektering, at entreprenøren bliver ansvarlig for den del af projektet, som han projekterer.
Hvad skal du være særligt opmærksom på?
Med indsættelse af den nye bestemmelse om entreprenørprojektering i AB 18 har vi til dels fået klarlagt ydelse- og ansvarsfordelingen mellem parterne i byggeriet.
Det er dog vigtigt fortsat at være opmærksom på, hvornår der indgås eller opstår aftale om entreprenørprojektering, da det kan have utilsigtede konsekvenser i forhold til risiko og ansvar, hvis hensigten reelt ikke har været entreprenørprojektering.
Har I tilstrækkeligt kendskab til de nye betingelser i AB 18?
Vi udgiver hver fredag et fagligt indlæg, som sætter fokus på ændringerne i et eller flere afsnit af AB 18. Du får vores bud på, hvordan de pågældende bestemmelser får praktisk indflydelse på kontrakter og forløb af byggesager.
Hos DAHL har vi stor ekspertise inden for entrepriseretten. Vores rådgivning omfatter alle faser af byggeriet, såvel inden aftaleindgåelsen, som under og efter byggeriet. Du er altid velkommen til at kontakte vores specialister, hvis du har behov for kompetent rådgivning vedrørende en entrepriseretlige problemstilling.
Artikelserie:
11. okt. 2018: Nye aftalevilkår er klar til byggeriets parter
9. nov. 2018: AB 18 - Skal standarddokumenter revideres?
16. nov. 2018: AB 18 - Nye bestemmelser om bygherrens udbud og entreprenørens tilbud
30. nov. 2018: AB 18 - Sikkerhedsstillelse og forsikring
7. dec. 2018: AB 18 - Opstramning af kravene for entreprenørens ydelse
14. dec. 2018: AB 18 - Digitale bygningsmodeller
11. jan. 2019: AB 18 - Ændringer og ekstraarbejder
18. jan. 2019: AB 18 - Ændringer vedrørende betaling
25. jan. 2019: AB 18 - Ophævelse
01. feb. 2019: AB 18 - Tidsfristforlængelse og forsinkelse
08. feb. 2019: AB 18 - Førgennemgang, aflevering og 1- og 5-års eftersyn
15. feb. 2019: AB 18 - Entreprenørens afhjælpningsret og afhjælpningspligt
22. feb. 2919: AB 18 - Mangler
1. mar. 2019: AB 18 - Løsning af tvister
15. mar. 2019: AB Forenklet - til de mindre og enklere entrepriser
29. mar. 2019: ABR 18 - Reviderede regler for rådgiveraftaler