Nye regler om kommunalbestyrelsens ret til at ekspropriere på grundlag af lokalplaner
Den 1. januar 2019 trådte Lov om ændring af lov om planlægning og lov om maritim fysisk planlægning i kraft. Ændringsloven indebærer både en tydeliggørelse og begrænsning af Planlovens § 47, hvorefter kommunalbestyrelsen kan ekspropriere til fordel for virkeliggørelsen af en lokalplan.
Med udgangspunkt i Ekspropriationsudvalgets betænkning nr. 1569/2018 trådte Lov om ændring af lov om planlægning og lov om maritim fysisk planlægning i kraft den 1. januar 2019. Det overordnede formål med ændringsloven er at forbedre borgernes retssikkerhed samt sikre øget gennemsigtighed ved kommunal ekspropriation.
Krav om varetagelse af almene samfundsinteresser
Blandt de nye regler om ekspropriation er der i Planlovens § 47, stk. 1 indsat et krav om, at ekspropriation alene kan ske til varetagelse af almene samfundsinteresser.
Ekspropriation i medfør af Planlovens § 47, stk. 1 skal ske i overensstemmelse med Grundlovens § 73. Det følger af Grundlovens § 73, at ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning. Begreberne ”almene samfundsinteresser” og ”almenvellet” skal forstås identisk.
Ændringen af Planlovens § 47, stk. 1 medfører derfor ikke en begrænsning af kommunernes mulighed for at ekspropriere ejendom til realisering af en lokalplan. Ændringen udgør derimod en sproglig præcisering af gældende ret, som skal skabe mere klarhed over og åbenhed omkring, hvad Planlovens ekspropriationshjemmel indebærer.
Indførelse af solnedgangsklausul
Inden ændringen af Planlovens § 47 trådte i kraft den 1. januar 2019 indeholdte bestemmelsen ikke et krav om, at ekspropriation med hjemmel i en lokalplan skulle ske inden for en nærmere bestemt tidsfrist. Det betød, at det i princippet var muligt at ekspropriere på grundlag af en gældende lokalplan, som blev offentliggjort for mange år siden.
Dette medførte, at ejeren af en ejendom kunne risikere at vente mange år på en endelig afklaring af, om denne skulle eksproprieres. For at forkorte denne usikkerhedsperiode er der indsat en bestemmelse i Planlovens § 47, stk. 4, som skal begrænse den tid, hvor ejeren må tåle usikkerhed om sin retsstilling.
Det følger nu af den såkaldte ”solnedgangsklausul” i Planlovens § 47, stk. 4, at kommunalbestyrelsens adgang til at foretage ekspropriation i medfør bestemmelsens stk. 1 bortfalder, hvis kommunalbestyrelsens beslutning om ekspropriation ikke er truffet, inden 5 år efter at lokalplanen blev offentliggjort.
Indførelse af tidsfristen betyder, at ejere af ejendom, der er omfattet af en lokalplan, efter udløbet af fristen er sikre på, at de ikke kan mødes med et ekspropriativt indgreb på grund af lokalplanen.
Ønsker kommunen at ekspropriere efter fristens udløb, vil kommunen i stedet være henvist til at skulle vedtage og offentliggøre en ny lokalplan for områdets anvendelse.
Konsekvensen af ændringslovens ikrafttræden er, at kommunalbestyrelserne fremover – når de udarbejder lokalplaner - skal være opmærksom på de nye regler i Planloven.
De nye regler trådte i kraft den 1. januar 2019.
Hos DAHL Advokatfirma følger vi løbende udviklingen på området og orienterer om nye lovændringer. Har du spørgsmål til ovenstående, eller har du generelt brug for rådgivning inden for fast ejendom eller plan- og miljøret, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.