AB 18 – Løsning af tvister
Konflikter i byggebranchen er ofte forbundet med langtrækkende og ressourcekrævende voldgiftssager. Med byggeriets nye aftalevilkår er særligt konflikthåndteringsreglerne udvidet i form af nye redskaber til tvistløsning med henblik på sikring af hurtigere og billigere konflikthåndtering. Få indblik i betingelserne om konfliktløsning i vores serie om de nye almindelige betingelser (AB 18).
Baggrunden for den omfattende revision af det eksisterende konfliktløsningssystem i AB 18 er i høj grad præget af, at Udvalget for revision af AB 92 erfaringsmæssigt har konstateret, at konflikter i byggebranchen er forbundet med langtrækkende og ressourcekrævende voldgiftssager.
Nedenfor sætter vi fokus på en del af indholdet i de nye regler. Gennemgangen er ikke udtømmende, og såfremt det ikke lykkes for parternes daglige ledelse eller for parternes ledelsesrepræsentanter at løse problemerne, så skal det overvejes grundigt, om ikke der skal søges juridisk bistand.
Forligsforhandlingspligt
Med sigte på at imødegå ovenstående og dermed reducere antallet af byggesager, som ender i voldgift, er der som led heri indført en obligatorisk løsningstrappe. Dette nye tvistløsningsværktøj består i en pligt for tvistens parter inden for forskellige ledelsesniveauer at forhandle med hinanden om en mulig løsning.
Det helt overvejende udgangspunkt er, at tvisten mellem parterne i første omgang skal søges afklaret og forligt af de direkte involverede medarbejderne, hvilket i henhold til AB 18 § 64 er projektlederne. Det er i princippet også det, der i praksis er sket tidligere, men nu er det blevet direkte indskrevet i AB 18 som en forpligtelse for parterne.
Såfremt forhandling mellem projektlederne viser sig at være resultatløs, vil parternes respektive ledelsesrepræsentanter dernæst skulle forsøge at løse tvisten.
Det er i realiteten også det, der tidligere har været almindeligt i praksis. Nu er dette indskrevet direkte i AB 18 § 64.
Parterne kan ikke forsøge sig med andre tvistløsningsmetoder, herunder hurtig afgørelse eller voldgift, før forhandlingen på begge niveauer er gennemført.
Nye frister for konflikthåndtering
Herudover kræver de frister, der er anført i § 64 parternes opmærksomhed.
Der er kun en frist på 5 dage for projektlederne til at få løst konflikten efter, at en af parterne har anmodet om forhandling.
Lykkes det ikke projektlederne at løse problemet, har ledelsesrepræsentanterne derefter også kun 5 dage efterfølgende til at løse det opståede problem.
Der bliver travlt!
Mediation, mægling og hurtig afgørelse kan ikke iværksættes førend en forhandlingsløsning er forsøgt.
Lykkes det ikke for ledelsesrepræsentanterne at forlige tvisten, opstår der en fredningsperiode, hvorefter en voldgiftssag tidligst kan anlægges 4 uger efter forhandlingsprocessens afslutning. I den tid, hvor voldgiftsbehandling er udelukket – kan hver af parterne imidlertid anmode om mægling, mediation, hurtigt afgørelse eller voldgift.
Mediation og mægling
Som et yderligere nyt tiltag – er der indført proces om mediation eller mægling. Dette tvistløsningsinstrument kan iværksættes ved enten anmodning fra den ene part eller fra voldgiftsretten under en voldgiftssag. Parterne er forpligtet til at medvirke til mediation eller mægling, såfremt en af parterne ønsker dette.
I det omfang, at en af parterne ønsker mediation eller mægling, er det ikke muligt at iværksætte voldgift, før proceduren er gennemført. Mediation og mægling er dog udelukket i det omfang, at tvisten er i behandling under en sag om hurtig afgørelse.
Hurtig afgørelse
Foruden de ovenfor anførte ændringer indeholder de nye AB-vilkår desuden en mulighed for adgang til den nye sagstype ”hurtig afgørelse”.
Medmindre ingen af parterne inden for en periode af 8 uger efter en afgørelse efter disse regler anlægger en voldgiftssag om tvisten, vil en sådan afgørelse være eksigibel og bindende for parterne.
Proceduren er etableret på grundlag af et ønske om øjeblikkelig løsning af tvister. Anvendelsesområdet er derfor begrænset til en nærmere afgrænset gruppe af tvister, herunder:
- Bygherrens adgang til at holde betalinger tilbage eller til at foretage modregning i entreprenørens betalingskrav
- Bygherrens ret til at foretage ændringer og entreprenørens ret til at udføre sådanne ændringer
- Entreprenørens ret til ekstrabetaling for ændringer og bygherrens ret til godskrivning for besparelser
- Entreprenørens ret til regulering af entreprisesummen
- Udformning af deltidsplan
- Parternes ret til tidsfristforlængelse
Sammenfattende
De nye bestemmelser om konflikthåndtering i AB 18 er i høj grad nyskabelser. Tiden vil vise, hvordan disse regler vil påvirke byggeriets parter. Det bliver interessant at følge, om store aktører bedre kan håndtere de detaljerede krav, herunder specielt alle de korte tidsmæssige krav, end mindre aktører ville kunne.
Har I tilstrækkeligt kendskab til de nye betingelser i AB 18?
Vi udgiver hver fredag et fagligt indlæg, som sætter fokus på ændringerne i et eller flere afsnit af AB 18. Du får vores bud på, hvordan de pågældende bestemmelser får praktisk indflydelse på kontrakter og forløb af byggesager.
Har du konkrete spørgsmål til de nye standardvilkår, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.
Artikelserie:
11. okt. 2018: Nye aftalevilkår er klar til byggeriets parter
9. nov. 2018: AB 18 - Skal standarddokumenter revideres?
16. nov. 2018: AB 18 - Nye bestemmelser om bygherrens udbud og entreprenørens tilbud
30. nov. 2018: AB 18 - Sikkerhedsstillelse og forsikring
7. dec. 2018: AB 18 - Opstramning af kravene for entreprenørens ydelse
14. dec. 2018: AB 18 - Digitale bygningsmodeller
21. dec. 2018: AB 18 - Entreprenørprojektering
11. jan. 2019: AB 18 - Ændringer og ekstraarbejder
18. jan. 2019: AB 18 - Ændringer vedrørende betaling
25. jan. 2019: AB 18 - Ophævelse
01. feb. 2019: AB 18 - Tidsfristforlængelse og forsinkelse
08. feb. 2019: AB 18 - Førgennemgang, aflevering og 1- og 5-års eftersyn
15. feb. 2019: AB 18 - Entreprenørens afhjælpningsret og afhjælpningspligt
22. feb. 2919: AB 18 - Mangler
1. mar. 2019: AB 18 - Løsning af tvister
15. mar. 2019: AB Forenklet - til de mindre og enklere entrepriser
29. mar. 2019: ABR 18 - Reviderede regler for rådgiveraftaler