AB Forenklet - til de mindre og enklere entrepriser
Blandt byggeriets nye aftalevilkår finder vi AB Forenklet, der er tiltænkt mindre og enklere entrepriser, både i forhold til størrelse og kompleksitet. Ud fra denne tankegang har man i AB Forenklet fjernet en række definitioner og procesregler, som ellers findes i AB 18. Få indblik i nogle af forskellene mellem AB Forenklet og AB 18.
Aftalens indgåelse
Idet AB Forenklet netop henvender sig til de enklere og mindre entrepriser er § 4, stk. 2 om kravene til bygherrens udbud også lempet væsentligt i forhold til den tilsvarende i AB 18 § 4 stk. 4, litra a-g.
I overensstemmelse hermed har man også forenklet reglerne vedrørerene entreprenørens vedståelsesfrist, som i AB Forenklet blot er 20 dage, hvor der i AB 18 er en modifikation, hvorefter de 20 dage regnes fra den tilbudsfrist, der er fastsat i udbuddet, hvis bygherrens udbyd er sendt til flere tilbudsgivere mv.
Overdragelse af rettigheder
AB 18 indeholder en bestemmelse om, hvornår Bygherren kan nægte at acceptere, at entreprenøren har overdraget en del af udførelsen til tredjemand (underentreprise). AB Forenklet indeholder ikke en sådan bestemmelse. Baggrunden er en forenkling af reglerne afspejlet i den mindre kompleksitet og omfang, entrepriser omfattet af AB Forenklet vil have.
Sikkerhedsstillelse
AB 92 og AB 18 indeholder de velkendte bestemmelser om, at der stilles garanti på 15 % af entreprisesummen indtil aflevering, hvorefter garantien nedskrives til 10 %. Herefter nedskrives garantien til 2 % 1 år efter afleveringen.
Dette er ændret med AB Forenklet, hvor man bibeholder det kendte system med garantistillelse på 15 %, der nedskrives til 10 % ved aflevering. Forskellen finder vi i forhold til ophør af garantien allerede 1 år efter afleveringstidspunktet, hvis bygherren ikke har reklameret over mangler på dette tidspunkt.
Arbejdets udførelse
Når man har aftalt AB Forenklet skal bygherren, entreprenøren og en eventuel rådgiver, forinden udførelsen, gennemgå tilbud og projektet for at sikre, at der er enighed om arbejdets omfang jf. AB Forenklet § 12. En tilsvarende bestemmelse findes uddybet i AB 18 § 19.
AB Forenklet er lempet i forhold til udfærdigelse af arbejdstidsplan. Modsat AB18 stilles der i AB Forenklet ikke krav om, at entreprenøren angiver rækkefølgen af de enkelte arbejder i arbejdstidsplanen mv. Der er blot krav om, at entreprenøren udarbejder en arbejdstidsplan, som overholder hovedtidsplanen.
Entreprenørprojektering, kvalitetssikring m.v.
I modsætning til AB 18, har bygherren efter AB forenklet ikke en pligt men alene en mulighed for at udpege en projekteringsleder, hvis entreprenøren skal projektere. Ligeledes indeholder AB Forenklet ikke bestemmelser, der nærmere regulerer projekteringslederens roller, ligesom AB Forenklet i øvrigt ikke indeholder bestemmelser om kravene til entreprenørens projekt, herunder grænseflader mv. Dette skyldes, at AB Forenklet som anført tager sigte på de enklere og mindre komplicerede entrepriser.
Ligeledes har man gjort bestemmelserne om kvalitetssikring mere simpel i AB Forenklet § 17, som modsvares af en mere detaljeret AB 18 § 21.
Slutteligt er der i AB Forenklet ikke krav til indholdet af byggemøder, ligesom bygherren har mulighed for at indkalde til byggemøder jf. AB forenklet §25, men har ikke pligt til dette. Hvis man havde aftale AB 18, ville bygherren have pligt til at indkalde til byggemøder.
Dagbod
I AB 18 § 40, stk. 3-5 er der fastsat regler for at kunne kræve dagbod. Disse bestemmelser er reelt en opsamling af den voldgiftspraksis, som var gældende under AB 92. Bestemmelserne er ikke gentaget i AB Forenklet. Det er dog ikke anført, at man under AB Forenklet ønsker at lempe adgangen til at kræve dagbod, men det må antages, at man ønsker at videreføre den tidligere praksis, og at undladelsen netop skyldes ønsket om at mindste omfanget af AB Forenklet.
Afleveringen
AB 18 har indført bestemmelse om før-aflevering. Dette er ikke gentaget i AB Forenklet. Ellers er gennemførelsen af afleveringen af entreprisen i det store hele ens.
AB Forenklet har omvendt specificeret nærmere med hvilket varsel, der skal indkaldes til 1 års eftersyn samt regler for eftersynsprotokollen.
Voldgift
Tvister ved sager om AB Forenklet afgøres efter reglerne om forenklet tvisteløsning og altså ikke efter voldgiftsbehandling, som ellers kendt.
DAHL bemærker
Det er væsentligt at bemærke, at flere af bestemmelserne, der er fjernet fra AB Forenklet i forhold til AB 18 formentlig skyldes, at man ønsker en enklere regelsæt med færre bestemmelser. Flere af bestemmelserne vil dog alligevel gælde, medmindre de er konkret fraveget, da de har rod i almindelige obligationsretlige princippet og entrepriseretlige grundsætninger. Dette skal du naturligvis være opmærksom på, såfremt du og øvrige parter i byggeriet vælger at følge AB Forenklet.
Artikelserie:
11. okt. 2018: Nye aftalevilkår er klar til byggeriets parter
9. nov. 2018: AB 18 - Skal standarddokumenter revideres?
16. nov. 2018: AB 18 - Nye bestemmelser om bygherrens udbud og entreprenørens tilbud
30. nov. 2018: AB 18 - Sikkerhedsstillelse og forsikring
7. dec. 2018: AB 18 - Opstramning af kravene for entreprenørens ydelse
14. dec. 2018: AB 18 - Digitale bygningsmodeller
21. dec. 2018: AB 18 - Entreprenørprojektering
11. jan. 2019: AB 18 - Ændringer og ekstraarbejder
18. jan. 2019: AB 18 - Ændringer vedrørende betaling
25. jan. 2019: AB 18 - Ophævelse
01. feb. 2019: AB 18 - Tidsfristforlængelse og forsinkelse
08. feb. 2019: AB 18 - Førgennemgang, aflevering og 1- og 5-års eftersyn
15. feb. 2019: AB 18 – Entreprenørens afhjælpningsret og afhjælpningspligt
22. feb. 2019: AB 18 - Mangler
1. mar. 2019: AB 18 - Løsning af tvister
15. mar. 2019: AB Forenklet - til de mindre og enklere entrepriser
29. mar. 2019: ABR 18 - Reviderede regler for rådgiveraftaler