ABT 18 – Nye regler for totalentreprise
Totalentreprise er en ofte brugt entrepriseform i Danmark. I form af ABT 18 har vi fået en revision af den tidligere ABT 93. DAHLs entrepriseteam har gennemgået revisionen, og som led i vores artikelserie om de nye vilkår for byggeriets parter får du indblik i de væsentlige ændringer i ABT 18.
AB 92 og ABT 93 indeholdt mange sammenlignelige bestemmelser. Det er fortsat tilfældet efter revisionen. Der ses mange ligheder i AB 18 og ABT 18. Man vil derfor se fællestræk i systematik, begreber og terminologi.
De væsentlige ændringer i ABT 18
En afgørende forskel på de to regelsæt skal findes i entreprenørens ydelse. Totalentreprise defineres som entreprise, der omfatter den væsentligste del af projekteringen og de fleste øvrige ydelser.
Projekteringsforpligtelsen påhviler som udgangspunkt totalentreprenøren, hvilket ikke er tilfældet for en entreprenør efter AB 18.
Tidsplaner
I ABT 18 er der indført nye bestemmelser om tidsplaner. Bygherren skal sørge for, at udbudsmaterialet indeholder en hovedtidsplan (§ 4). Inden for rammerne af hovedtidsplanen skal totalentreprenøren udarbejde en projekteringstidsplan og en udførelsestidsplan (§ 13). Udførelsestidsplanen svarer til arbejdstidsplanen efter AB 18.
Der er ikke krav om, at totalentreprenøren skal udarbejde en detailtidsplan (som bygherren skal efter AB 18 § 13). Det anses for omfattet af totalentreprenørens koordineringsforpligtelse og dermed indeholdt i udførelsestidsplanen.
Parterne har en forpligtelse til løbende at vurdere, om tidsplanerne kan overholdes. Hvis de ikke kan overholdes, skal de opdateres (§ 14).
Sikkerhedsstillelse og betaling
Totalentreprenøren skal fortsat stille sikkerhed. Procentsatserne er fortsat 15/10/2, som vi kender det fra ABT 93. For så vidt angår nedskrivning ved aflevering fra 15 % til 10 % indeholder ABT 18 en realitetsændring. De 10 % ved afleveringen skal – hvis bygherren anmoder om det i afleveringsprotokollen - beregnes på baggrund af entreprisesummen med tillæg eller fradrag af alle mer- og mindrearbejder (§ 9, stk. 3).
Der er endvidere indført en bagatelgrænse. Hvis entreprisesummen er mindre end 1 mio. kr. skal entreprenøren kun stille sikkerhed, hvis bygherren har krævet det i udbudsmaterialet (§ 9).
Med ABT 18 indføres en fastprisperiode, hvorefter entreprisesummen er fast for den del af arbejder, der udføres inden 12 måneder fra tilbudsdagen (§ 32). Derefter skal entreprisesummen reguleres efter et byggeomkostningsindeks.
Forsinkelse
Totalentreprenøren skal betale en dagbod (hvis det er aftalt), hvis der opstår forsinkelse, som ikke giver totalentreprenøren ret til tidsfristforlængelse. Rets- og voldgiftspraksis er nu kodificeret i § 38. Dagbod kan kun kræves, hvis fristen er fastsat for at sikre færdiggørelse af en aktivitet, der er afgørende for byggeprocessen eller andre væsentlige forhold.
I relation til forcering er der indsat en ny bestemmelse i ABT 18. Totalentreprenøren kan kræve betaling for forcering i to tilfælde. Det ene tilfælde er, hvis der er indgået aftale med bygherren om forcering. Det andet tilfælde er, hvis bygherren med urette gør gældende, at entreprenøren er i ansvarspådragende forsinkelse, og entreprenøren udfører forcering for at sikre sig imod dette. Totalentreprenøren skal da i andet tilfælde varsle bygherren skriftligt om, at forcering påbegyndes. Dette skal også ses i sammenhæng med den linje, som er lagt i rets- og voldgiftspraksis.
Varslingsregler
Som det er tilfældet med AB 18, er der indført varslingsregler i ABT 18. De nye bestemmelser pålægger parterne en pligt til at give meddelelse i en række tilfælde. Ofte er fristen ”snarest muligt”.
Eksempelvis skal en parts eventuelle krav om pris, tid og sikkerhed efter en ændring fremsættes snarest muligt (§ 25). Ved modtagelsen af en sådan meddelelse løber en ny frist for den anden part – som snarest muligt skal meddele, om kravet accepteres, og hvis ikke skal det begrundes (§ 25, stk. 3).
Som et andet eksempel skal entreprenøren snarest muligt give bygherren skriftlig meddelelse, hvis han indser, at der vil indtræde forsinkelse (§ 37).
ABT 18 har ikke retsvirkninger knyttet til manglende overholdelse af varslingsbestemmelserne. De almindelige passivitetsregler regulerer, om en parts tilsidesættelse af pligten til at give meddelelse om sit krav skal sanktioneres. Reglerne forventes ikke at medføre væsentlig ændring af hidtidig praksis, hvorefter entreprenøren har krav på tillægsvederlag, hvis bygherren måtte vide, at der bestod et krav, hvis der er et klart grundlag for kravet, hvis resultatet er rimeligt etc.
Projektering
Totalentreprenøren skal udføre ”al projektering” (§ 18), som er den del, der ikke er tilvejebragt af bygherren. Det kan aftales, at der projekteres af andre – men det vil være en fravigelse af udgangspunktet i ABT.
Standarden for totalentreprenørens projektering er fastlagt i § 18, stk. 2-7, der skal være i overensstemmelse med aftalen, god projekteringsskik og bygherrens anvisninger.
Aflevering
Bestemmelserne om aflevering og påberåbelse af mangler er som i ABT 93.
Der er imidlertid indført regler om en gennemgang inden aflevering, en såkaldt ”førgennemgang” (§ 42). Det har til formål at sikre, at byggeriet kan afleveres med mindst mulige mangler. Den omstændighed, at bygherren ikke påpeger forhold ved førgennemgang, afskærer ikke bygherren fra senere at påtale det som en mangel.
En anden tilføjelse er, at der efter afhjælpning af mangler skal afholdes en afhjælpningsgennemgang (§ 46). På afhjælpningsgennemgangen foretages en samlet gennemgang af totalentreprenørens afhjælpning.
Tvister
Hele tvistløsningssystemet er ændret i ABT 18. Der er nu indført en løsningstrappe (§ 62), mediation og mægling (§ 63), hurtig afgørelse (§ 66) samt den kendte voldgift (§ 67). Disse regler er helt identiske med AB 18, og vi henviser derfor til vores artikel om disse nye regler og muligheder.
Har I tilstrækkeligt kendskab til de nye betingelser i ABT 18?
Har du konkrete spørgsmål til de nye standardvilkår, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.
Artikelserie:
11. okt. 2018: Nye aftalevilkår er klar til byggeriets parter
9. nov. 2018: AB 18 - Skal standarddokumenter revideres?
16. nov. 2018: AB 18 - Nye bestemmelser om bygherrens udbud og entreprenørens tilbud
30. nov. 2018: AB 18 - Sikkerhedsstillelse og forsikring
7. dec. 2018: AB 18 - Opstramning af kravene for entreprenørens ydelse
14. dec. 2018: AB 18 - Digitale bygningsmodeller
21. dec. 2018: AB 18 - Entreprenørprojektering
11. jan. 2019: AB 18 - Ændringer og ekstraarbejder
18. jan. 2019: AB 18 - Ændringer vedrørende betaling
25. jan. 2019: AB 18 - Ophævelse
01. feb. 2019: AB 18 - Tidsfristforlængelse og forsinkelse
08. feb. 2019: AB 18 - Førgennemgang, aflevering og 1- og 5-års eftersyn
15. feb. 2019: AB 18 – Entreprenørens afhjælpningsret og afhjælpningspligt
22. feb. 2019: AB 18 - Mangler
1. mar. 2019: AB 18 - Løsning af tvister
15. mar. 2019: AB Forenklet - til de mindre og enklere entrepriser
29. mar. 2019: ABR 18 - Reviderede regler for rådgiveraftaler