Nye regler for behandling af sager ved voldgiftsretten for bygge- og anlægsvirksomhed
De nye regler i AB 18, ABR 18 og ABT 18 har resulteret i, at Voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed har udarbejdet nye regler for behandling af sager ved voldgift. Få indblik i de nye regler i denne artikel.
Det fremgår direkte af § 1, at de nye regler finder anvendelse, hvis AB 18, ABR 18 og ABT 18 og AB Forenklet og ABR Forenklet er aftalt mellem parterne.
Som følge af det nye regelsæt i AB 18, fremgår det af Reglerne for Voldgift § 2, stk. 3, at man ikke kan anlægge en voldgiftssag, hvis der mellem parterne verserer en sag om mediation, mægling, hurtig afgørelse eller beslutning om stillet sikkerhed om samme tvist.
Bestemmelsen afspejler en af de centrale nyskabelser i det nye AB-system, nemlig et ønske om, at så få sager som muligt skal ende i Voldgiftsretten.
Dette fremgår af AB.bet. side 175, hvor det anføres:
”Udvalget har fundet behov for en gennemgribende ændring af det eksisterende konfliktløsningssystem i AB 18, fordi for mange konflikter under en byggesag ender i Voldgift. Konfliktløsning ved voldgift er dyrt, tidskrævende og ødelægger ofte samarbejdet mellem parterne.”
I et forsøg på at begrænse antallet af sager, der ender i Voldgiftsretten, har man indført reglerne om mediation og mægling for, at parterne skal forsøge at tale sig tilrette. Forinden man når til mediation og eventuel mægling, fremgår det af AB 18 § 64, at parterne først skal forsøge at forlige sagerne ved forhandling mellem parternes projektleder, eller hvis aflevering har fundet sted ved forhandling mellem parternes ledelse.
Først når disse forligsforhandlinger har været forgæves, kan man anmode om mediation, mægling, hurtig afgørelse og eventuel voldgift.
Ensidig indhentelse af sagskyndige erklæringer
Endvidere fremgår det af § 17, at en part som udgangspunkt kan fremlægge en ensidig indhentet sagkyndig erklæring, hvis erklæringen er udarbejdet inden sagsanlægget. Til gengæld har den anden part i så fald ret til at indhente en erklæring efter sagens anlæg og fremlægge denne. I § 18 er der også åbnet mulighed for, at hvis parterne er enige om det, kan de hver især som supplement til en fremlagt skønserklæring, eller i stedet for at få afholdt syn og skøn, fremlægge sagkyndige erklæringer, som de hver især har indhentet. De sagkyndige, som har udfærdiget erklæringerne, kan afhøres i Voldgiftsretten, og de har ret til at overvære hinandens afhøringer.
Der er således hjemmel til, at der fremover kan fremlægges diverse erklæringer, som parterne selv har indhentet og typisk med divergerende indhold. Hidtil har advokater tit talt for døve ører, når de forsøgte at anfægte indholdet af sagkyndige erklæringer, men muligheden for at komme med et mere kvalificeret modspil til sagkyndige erklæringer er blevet udvidet.
I § 14 er den absolutte frist for at fremkomme med nyt inden hovedforhandlingen fastsat til 2 uger, hvor det tidligere var 8 dage.
Hastesyn og -skøn
Der er også kommet nye regler for syn og skøn. En markant ændring i den forbindelse er reglerne om hastesyn og skøn. Det fremgik af de tidligere reglers § 6, at:
”Voldgiftsnævnet kan i sager af hastende karakter udmelde skønsmand, der kan træde i virksomhed med kort varsel.”
Der er således tale om en bredt formuleret regel, men i de nye regler er der strammet op i kapitel 6, som er et selvstændigt kapitel, der omhandler hastesager.
Det fremgår nu af § 19, at en sag behandles som hastesag, hvis der er risiko for, at beviset fortabes. Endvidere kan syn og skøn foretages som hastesag, hvis der er tale om en stadeforretning, typisk hvor kontrakten er blevet hævet. Det må således antages, at der er sket en indskrænkning i adgangen til at få et hastesyn og skøn, idet det er blevet langt mere specificeret, hvornår man kan få kørt en sag igennem som en hastesag.
Har I tilstrækkeligt kendskab til de nye regler?
Har du konkrete spørgsmål til de nye standardvilkår og de nye regler for sagsbehandling, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.
Artikelserie:
11. okt. 2018: Nye aftalevilkår er klar til byggeriets parter
9. nov. 2018: AB 18 - Skal standarddokumenter revideres?
16. nov. 2018: AB 18 - Nye bestemmelser om bygherrens udbud og entreprenørens tilbud
30. nov. 2018: AB 18 - Sikkerhedsstillelse og forsikring
7. dec. 2018: AB 18 - Opstramning af kravene for entreprenørens ydelse
14. dec. 2018: AB 18 - Digitale bygningsmodeller
21. dec. 2018: AB 18 - Entreprenørprojektering
11. jan. 2019: AB 18 - Ændringer og ekstraarbejder
18. jan. 2019: AB 18 - Ændringer vedrørende betaling
25. jan. 2019: AB 18 - Ophævelse
01. feb. 2019: AB 18 - Tidsfristforlængelse og forsinkelse
08. feb. 2019: AB 18 - Førgennemgang, aflevering og 1- og 5-års eftersyn
15. feb. 2019: AB 18 – Entreprenørens afhjælpningsret og afhjælpningspligt
22. feb. 2019: AB 18 - Mangler
1. mar. 2019: AB 18 - Løsning af tvister
15. mar. 2019: AB Forenklet - til de mindre og enklere entrepriser
29. mar. 2019: ABR 18 - Reviderede regler for rådgiveraftaler