Ændringer i hvidvasklovgivningen - hvad betyder det for dig som rådgiver?
Folketinget har den 2. maj 2019 vedtaget en række ændringer i hvidvaskloven. Fra et rådgiverperspektiv medfører ændringer i hvidvaskloven en række nye forpligtelser. Få indblik i disse ændringer og betydningen for dig som rådgiver.
Folketinget har den 2. maj 2019 vedtaget en række ændringer i hvidvaskloven. Ændringerne er en følge af implementeringen af det 5. hvidvaskdirektiv. Der er tale om et ændringsdirektiv, som har til formål at styrke den allerede forebyggende ramme inden for hvidvaskreglerne.
Det 5. hvidvaskdirektiv implementeres delvist i hvidvaskloven og delvist i selskabslovgivningen.
Fra et rådgiverperspektiv medfører ændringer i hvidvaskloven en række yderligere forpligtelser. Særligt indføres en rapporteringsforpligtelse i det tilfælde, at en virksomhed omfattet af hvidvaskloven konstaterer, at de oplysninger, en kunde har registreret i Erhvervsstyrelsens ejerregister, ikke er korrekte eller ufuldstændige.
Det hidtidige udgangspunkt
I dag eksisterer der ikke en pligt for personer og virksomheder omfattet af hvidvaskloven til at indberette uoverensstemmelser i forhold til de registrerede oplysninger om et selskab eller en anden juridisk persons reelle ejere.
Virksomheder og personer, som er omfattet af hvidvaskloven, er i dag forpligtet til at udføre kundekendskabsprocedurer, der indebærer, at de kontrollerer deres kunders og kundernes reelle ejeres identitetsoplysninger. Oplysningerne i Erhvervsstyrelsens register over reelle ejere kan som udgangspunkt ikke lægges til grund ved udførelsen af en kundekendskabsprocedure. Virksomheder og personer omfattet af hvidvasklovens bestemmelser om kundekendskabsprocedurer skal derfor foretage deres egen undersøgelse og vurdering af, hvem der er kundernes reelle ejere.
Indtil nu har indholdet af hvidvaskreglerne derfor været således, at bliver en virksomhed eller person bekendt med, at de oplysninger, som er indhentet i medfør af dette kapitel, er utilstrækkelige og ikke kan ajourføres, skal virksomheden eller personen blot træffe passende foranstaltninger for at imødegå risikoen for hvidvask og finansiering af terrorisme. Forpligtelserne har derfor indtil nu kun været interne og ikke eksterne.
Den nye indberetningsforpligtelse
Som en konsekvens af de netop vedtagne ændringer i hvidvaskloven indføres der nu et krav om, at personer og virksomheder, der er omfattet af hvidvaskloven og dermed omfattet af pligten til at udføre kundekendskabsprocedurer, skal indberette uoverensstemmelser i oplysninger om reelle ejere af selskaber, andre juridiske personer, trusler og lignende juridiske arrangementer, som de bliver bekendte med til Erhvervsstyrelsen. Det samme gør sig gældende for udvalgte myndigheder.
Kravet om indberetning gælder i de tilfælde, hvor virksomheder og personer som led i deres undersøgelse om kundens reelle ejere ser, at de oplysninger, der er registreret i Erhvervsstyrelsens it-system, er uoverensstemmende. I det tilfælde skal virksomheden og dermed rådgivere, der er omfattet af hvidvaskloven, fremover foretage en indberetning af uoverensstemmelsen af registrering af de reelle ejere til Erhvervsstyrelsen.
Indberetningspligten vil gælde i alle tilfælde af uoverensstemmelser og ikke kun, hvor der foreligger en mistanke om hvidvask, terrorfinansiering eller skatteunddragelse. Det er derfor ikke indberetterens pligt at vurdere, hvorvidt der er tale om en utilsigtet manglende registrering, en utilsigtet fejlregistrering, eller om der er tale om en tilsigtet manglende registrering eller tilsigtet fejlregistrering.
Indberetningen vil være anonymiseret overfor den indberettede. Den virksomhed, fond eller forening, som indberetningen vedrører, får således ikke oplyst, hvem der har foretaget indberetningen.
Indberetningen af eventuelle konstaterede uoverensstemmelser skal ske hurtigst muligt efter, at virksomheden eller personen er blevet bekendt med uoverensstemmelsen. Indberetningen kan derfor ikke uden særlig anerkendelsesværdig grund vente flere dage. Indberetningen skal foretages uden ugrundet ophold for at sikre registrets aktualitet.
Konstateres det som led i tilsynsmyndighedens tilsyn, at en person eller en virksomhed ikke har foretaget den lovpligtige indberetning, har de relevante tilsynsmyndigheder med lovændringerne mulighed for at give påbud, hvis det i forbindelse med et tilsyn konstateres, at der ikke er foretaget indberetning af uoverensstemmelser i forhold til de registrerede oplysninger om reelle ejere.
Erhvervsstyrelsens offentliggørelse af indberetning
Erhvervsstyrelsen har mulighed for at offentliggøre indberetningen af uoverensstemmende reelle ejere.
Indberetninger om uoverensstemmelser opdeles i tre kategorier:
- Utilsigtet manglende registrering, f.eks. fordi de juridiske enheder ikke er bekendte med reglerne om registrering af reelle ejere
- Utilsigtet fejlregistrering, f.eks. fordi de juridiske enheder har misforstået reglerne om registrering af reelle ejere og derfor har registreret forkerte eller mangelfulde oplysninger
- Tilsigtet manglende registrering eller tilsigtet fejlregistrering
Risiko for tvangsopløsning
Hvis der blot er tale om en utilsigtet fejlregistrering af de reelle ejere, må det forventes, at ledelsen på baggrund af eventuel vejledning fra Erhvervsstyrelsen foretager den fornødne berigtigelse. Foretages berigtigelsen ikke, vil den manglende eller mangelfulde registrering af selskabets reelle ejere medføre, at selskabet oversendes til tvangsopløsning ved skifteretten.
Erhvervsstyrelsen kan offentliggøre en meddelelse om uoverensstemmelser i forhold til oplysningerne om reelle ejere. Erhvervsstyrelsen skal hurtigst muligt efter modtagelsen af indberetningen vurdere, om det er hensigtsmæssigt og proportionalt, at en meddelelse om uoverensstemmelse skal offentliggøres. Offentliggørelsen sker sideløbende med, at Erhvervsstyrelsens undersøger indberetningen. Virksomheden har mulighed for at gøre indsigelse mod indberetningen, inden meddelelsen offentliggøres i it-systemet, medmindre formålet med offentliggørelsen af meddelelsen om indberetning derved forspildes.
Når der er afklaring omkring de registrerede oplysninger, vil der hurtigst muligt blive offentliggjort en ny meddelelse, hvori det oplyses, at undersøgelsen af det indberettede forhold er afsluttet samt konklusionen på baggrund af undersøgelsen.
Har du spørgsmål til lovændringerne eller reglerne om registrering af reelle ejere, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.