Nyheder

Friholdelseserklæringer – giver de mening?

Det er ikke usædvanligt, at direktører i større virksomheder har et vilkår i deres ansættelsesaftaler, hvorefter de har pligt til ”uden særskilt vederlag at indtræde i bestyrelsen for selskaber, som selskabet helt eller delvist ejer”. Få indblik i fordele og ulemper ved brug af friholdelseserklæring og generelt rollen som koncernledelsens ”bestyrelsesrepræsentant”.

Direktører i større virksomheder har ofte som ansættelsesvilkår, at de har pligt til uden særskilt vederlag at indtræde i bestyrelsen for selskaber, som selskabet helt eller delvist ejer. Dette vilkår i direktørkontrakten har ført til, at mange direktører til gengæld efterspørger en såkaldt ”friholdelseserklæring”, så deres arbejdsgiver friholder dem for ethvert krav, der udspringer af sådanne bestyrelseshverv.

Men virker en friholdelseserklæring?

Direktøren ønsker typisk at være beskyttet mod konsekvenserne af, at han ”bare” er koncernledelsens forlængede arm i datterselskabet – og derfor af og til medvirker til beslutninger, der mere tjener koncernens interesse end lige netop det pågældende selskabs.

Kan man på den måde sikre sig mod konsekvenserne af, at man dybest set ikke overholder Selskabsloven? Ja, det kan man, så længe koncernen lever og har det godt. I så fald er koncernen forpligtet til at sikre, at der ikke opstår ubehagelige personlige konsekvenser af sådanne beslutninger.

Men hvis hele koncernen rammes af en økonomisk katastrofe, så er det jo typisk ikke kun andre selskaber i koncernen, der rammes af sådanne fejldispositioner. Har selskabet f.eks. tiltrådt en solidarisk medhæftelse for hele koncernens fælles kassekredit (der samlet er af en størrelsesorden, der er langt ude af proportion med selskabets balance), og denne kaution i realiteten er det, der trækker selskabet ned, vil der (måske) være kreditorer, der synes, at bestyrelsesmedlemmerne skal stilles til ansvar for dette. I den situation nytter en friholdelseserklæring ikke noget – idet selskabet, der har udstedt garantien, ikke eksisterer længere.

Hvad gør man så? Dels kan man jo først og fremmest tage ansvaret som bestyrelsesmedlem alvorligt og minde sig selv om, at alle beslutninger skal tages med udgangspunkt i netop dette selskabs interesser, så man undgår helt at komme i situationen.

Omvendt er det ikke altid realistisk. Der er jo en grund til, at koncernledelsen ønsker ”en af deres egne” placeret i bestyrelsen – nemlig at datterselskaber skal følge koncernledelsens taktstok. Det mere realistiske alternativ er at insistere på, at du som ansat direktør kun vil indtræde i bestyrelsen for koncernselskaber, hvor der er tegnet en passende bestyrelsesansvarsforsikring. Læs mere om bestyrelsesansvarsforsikringer her.

Er den hellige grav så vel forvaret? Ikke nødvendigvis. For bestyrelsesansvarsforsikringer dækker naturligvis ikke forsætlige handlinger eller undladelser. Du kan derfor ikke bare lukke øjnene og stemme for alt, hvad koncernledelsen beder om – og så satse på, at forsikringsselskabet dækker, hvis det går galt. Du skal stadig have hovedet med i bestyrelseslokalet og sikre, at der ikke besluttes noget, der åbenlyst strider mod selskabets interesser (uanset hvor meget det ellers ville gavne koncernen).

Har du spørgsmål til, hvordan du stiller dig bedst muligt som bestyrelsesmedlem eller helt konkrete spørgsmål til sager om bestyrelsesansvar, er du velkommen til at kontakte en af vores specialister.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne