DILEMMA: Koks i kulissen
Samarbejdet mellem bestyrelsesmedlemmerne har afgørende betydning for værdiskabelsen i enhver virksomhed. Formanden har ansvaret for at sikre, at bestyrelsen arbejder godt sammen. Men hvad gør bestyrelsesformanden, når der opstår personkonflikt i bestyrelsen? I vores DILEMMA-serie sætter vi fokus på bestyrelsesformandens dilemmaer, bl.a. når formanden skal til forholde sig til koks i kulissen.
Det er en kendt sag, at samarbejdet mellem medlemmerne på tværs i bestyrelsen har afgørende betydning for værdiskabelsen i enhver virksomhed. Opstår der uoverensstemmelser mellem to eller flere personer i en gruppe, vil sådanne uoverensstemmelser ofte påvirke hele gruppens arbejde.
Det følger af bestyrelsesformandens rolle, at han eller hun har det overordnede ansvar for at sikre, at bestyrelsen arbejder godt sammen. Med rollen følger også et krav om at kunne intervenere og løse de personkonflikter, der kan opstå - som måske endda er uden relation til bestyrelsesarbejdet i virksomheden.
Men hvad gør bestyrelsesformanden, når der opstår personkonflikt i bestyrelsen?
En konfliktsituation
Scenen er sat for følgende udfordring:
I en ellers velfungerende bestyrelse for en importvirksomhed af tjekkiske havemaskiner opstår der pludseligt samarbejdsproblemer.
Bestyrelsesformanden iagttager straks, at to medlemmer af bestyrelsen har ændret ikke blot holdning til hinanden, men også adfærd overfor hinanden. Helt banalt sker der det, at respekt er afløst af illoyalitet. Saglig argumentation er afløst af personangreb.
Det er klart, at bestyrelsesformanden skal gribe til handling, men på hvad? Det er tilsyneladende udenfor bestyrelseslokalet, der er opstået en konflikt, og direktionen melder “hus forbi”.
Rygtet tyder på, at en meningsudveksling til en privat fest om den virksomhed, som den ene af de to bestyrelsesmedlemmer driver som sin primære forretning, er løbet af sporet. Det ene bestyrelsesmedlem har højlydt kritiseret sin kollegas virksomhed for dens kinesiske produkter, der er betegnet som “ragelse”. Det andet bestyrelsesmedlem har følt sig hårdt ramt af produktkritikken, hvilket har ført til vrede og gensidig uforsonlighed.
Bestyrelsesformanden er i sine overvejelser begrænset af, at kilden til rygterne har bedt om fuldstændig fortrolighed. Altså ved bestyrelsesformanden ikke noget! At sætte begge bestyrelsesmedlemmer på porten - den nemme løsning - er ikke umiddelbart i virksomhedens interesse.
Vores anbefalinger til bestyrelsesformanden
- Indkald hvert af bestyrelsesmedlemmerne til et personligt møde og forehold dem observationerne omkring deres ændrede adfærd og holdning til hinanden. Bed dem redegøre for deres opfattelse af konfliktens dybde, årsag og natur.
- Vurdér på baggrund heraf, om personkonflikten er varig - eller om du som bestyrelsesformand kan virke som en katalysator for løsning. Det er en vanskelig opgave, der kræver tid, god menneskelig indsigt og forståelse.
- Udtryk klarhed om kravet til behovet for at løse konflikten af hensyn til bestyrelsens arbejde i den virksomhed, hvor begge er valgt ind.
- Løser samtalerne og formandens indsats ikke problemet, må bestyrelsesformanden involvere den øvrige bestyrelse i problemløsningen og drøfte konsekvenserne af den manglende løsning af konflikten.
- Er der ingen tilfredsstillende løsning på personkonflikten, vil begges udtræden være nærliggende.
Ofte kommer det ikke så vidt. Oprulles konflikten, dens natur og ophav sammen med konfliktens parter, vil det ofte være sådan, at en af parterne, hvis ikke begge - vil stille deres mandat til rådighed for bestyrelsesformanden, da konflikten har sit udspring i et forhold, som slet ikke vedrører den virksomhed, hvor begge er repræsenteret.
Det må bestyrelsesformanden ofte acceptere, uanset hvilke personlige holdninger og relationer bestyrelsen måtte have til de pågældende bestyrelseskolleger.
Selvom situationen er uheldig, har bestyrelsen derfor kun det ene valg at starte en søgeproces efter egnede kandidater. Hensynet til virksomheden byder, at der til enhver tid skal være ro i bestyrelseslokalet.
DAHL BoardExcellence® – nyttig viden om bestyrelsesarbejde
Denne artikel er den fjerde i serien om nogle af de problemstillinger, der kan opstå i et ellers velfungerende samarbejde mellem bestyrelse og direktion. Ordet ”dilemma” stammer fra græsk og udtrykker den situation, at en person skal træffe et valg, typisk mellem to eller flere lige gode eller lige ringe muligheder. Dilemmaer løses som oftest gennem ledelse. Det juridiske regelsæt er ofte ude af stand til at anvise en vej i løsningen af de konflikter, der udspringer heraf.
Har du konkrete spørgsmål til dilemmaet, som vi har behandlet i denne artikel eller generelle spørgsmål omhandlende bestyrelsesarbejde, er du altid velkommen til at kontakte en af vores eksperter.