Kontraktstyring – Gør du brug af dine kontrakter?
En disciplineret, struktureret og kvalitetsbetonet tilgang til kontrakter kan skabe værdi for din virksomhed. Tag føring på dine kontrakter og benyt dem som et redskab til at skabe værdi for virksomheden og i samarbejdet med dine kunder og leverandører.
Kontraktstyring er en disciplin, der i stigende grad vinder indpas hos virksomheder. Volumen af skriftlige kontrakter er stigende bl.a. som følge af øget outsourcing, øget offentlig udlicitering og generelt øget opmærksomhed på skriftlig dokumentation.
Undersøgelser viser, at en mere disciplineret, struktureret og kvalitetsbetonet tilgang til kontrakter kan skabe besparelser for en virksomhed.
Kontrakter er mere end bare rettigheder og forpligtelser
Kontrakter styrer og skaber i princippet rammen for alle relationer i en virksomhed. Relationen til de ansatte, udlejer/lejer, leverandører, kunder, leasingtager/leasinggiver, m.fl. Kontrakter udgør således et af de væsentligste aktiver i virksomheden, og derfor er det også slående, at det fortsat kan konstateres, at ikke alle virksomheder har lige stor fokus på kontraktstyring.
God kontraktstyring er afgørende
God kontraktstyring handler om at sikre ydelsernes overensstemmelse med kontrakten men også at udvikle, forbedre og sikre samarbejdet med kunder og leverandører.
Du kan anvende forskellige redskaber til at sikre ydelsernes overensstemmelse med kontrakten. Det er helt afgørende for anvendelsen af sådanne redskaber, at der for kontrakterne skabes struktur, således at der sker en kontrolleret, effektiv og konsistent opfølgning og evaluering af kontrakterne.
Du skal skabe overblik over kontrakterne, herunder om ydelserne, der skal leveres, samt om fristerne, der skal overholdes, som f.eks. ophør, udløb, prisreguleringer, statusmøder m.m. Derudover er det bl.a. afgørende, at der sker en entydig logning af hændelser relateret til kontrakterne, så du på den måde er sikret, at alle forhold om kontrakterne er samlet og struktureret ét sted.
God og effektiv kontraktstyring kan bl.a. gøre dig i stand til at identificere risici, føre kontrol med udførelse af opgaver, foretage styring af kontraktpart, foretage performancemålinger af virksomheden og/eller kontraktparten, foretage opfølgningsmøder, evaluering og fornyelse af kontrakterne i rette tid, herunder foretage ændringer af kontrakten på ordentlig vis, udvikle og genbruge eksisterende kontrakter, reducere tidsforbrug og øge kvaliteten for kontrakthåndteringen.
DAHL ContractRoom – din digitale hjælp til kontraktstyring
DAHL ContractRoom er et digitaliseret, moderne, nemt og effektivt kontraktstyringssystem, der sikrer et overblik over dine kontrakter, og som kan anvendes til at forbedre din kontraktstyring, således at du sikrer systematisk opfølgning og evaluering af dine kontrakter.
Med ContractRoom er det muligt, at:
- Skabe ét samlet overblik over dine kontrakter
- Modtage påmindelser om løbende opfølgning og vigtige forhold i kontrakterne (f.eks. genforhandling, udløb, prisreguleringer, betalinger, statusmøder m.m.)
- Tilpasse hvem der skal have adgang til de enkelte filer
- Gemme alle relevante informationer om kontrakterne ét sted (Logning)
- Søge på tværs af de angivne informationer
- Eksportere oversigten over kontrakterne til Excel
- Tilgå dine kontrakter via flere devices – PC, laptops, tablets og smartphones
DAHL ContractRoom er således et godt digitalt redskab til at få skabt grundlaget for en ordentlig struktur og løbende optimering af dine kontrakter.
Vi tager gerne en dialog om, hvordan du får skabt rammerne for god og værdiskabende kontraktstyring.
Sikker deling af virksomhedens dokumenter og viden
ContractRoom er en sikker digital extranet løsning med effektive værktøjer til dokumenthåndtering, onlinekontakt mellem brugere samt vidensdeling. Data i ContractRoom ligger på servere, som DAHL har fuld kontrol over, og hvor datasikkerhedsniveauet er helt i top. Du kan læse mere om DAHL ContractRoom ved at klikke her.
DAHL Digitale Services til andet end kontraktstyring
Udover at være et digitalt redskab til kontraktstyring kan vores Digitale Services også anvendes til digital håndtering af datarum, dokumentudveksling i forbindelse med due diligence, større transaktioner, virtuelt bestyrelsesrum m.m.
Vil du vide mere?
Er du interesseret i at få en demonstration af DAHL ContractRoom og høre mere om, hvad systemet kan gøre for dig og din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os på: kmb@dahllaw.dk eller tlf. nr. +45 61 91 51 14.