Nyheder

Ny EU-dom udfordrer fleksibel tidsregistrering på danske arbejdspladser

Den 14. maj 2019 afsagde EU-domstolen en vidtgående dom, som pålægger alle arbejdsgivere at registrere deres medarbejderes arbejdstid. Registreringen skal ske for at gøre det lettere for arbejdstagere at dokumentere, hvor mange arbejdstimer de har haft. Beslutningen om, hvordan arbejdstiden i praksis skal registreres, er dog overladt til de enkelte medlemsstater.

Registrering af arbejdstid skal beskytte arbejdstagernes tarv

Den nye EU-dom er afsagt ud fra ønsket om mere fokus på retten til daglig hvile og et ugentligt fridøgn, som er en sikret rettighed for arbejdstagere. Derudover ville EU-domstolen gøre det lettere at dokumentere og kontrollere arbejdstageres arbejdstid. For at lette dokumentationen af antallet af arbejdstimer for den enkelte arbejdstager pålægger EU-domstolen alle arbejdsgivere en forpligtelse til at registrere deres medarbejderes arbejdstimer. Tiden, som skal registreres, er både den ordinære arbejdstid og eventuelt overarbejde.

Rettigheder for arbejdstagere, som særligt ønskes bedre iagttaget på baggrund af dommen er:

  1. Retten til en 11 timers hvileperiode inden for hver periode på 24 timer.
  2. Retten til ikke at arbejde mere end 48 timer inden for 7 dage.
  3. Retten til et ugentligt fridøgn, der som udgangspunkt skal ligge i sammenhæng med hvileperioden.

Udmøntningen af dommen er op til det enkelte land

EU-dommen fastslår ikke, hvordan registreringen af arbejdstid konkret skal foregå. Medlemsstaterne, skal derfor selv beslutte, hvordan registreringen i praksis skal finde sted. Det fastslås dog i dommen, at systemerne, som skal bruges til registrering i medlemsstaterne, skal være objektive og pålidelige. Desuden skal systemerne gøres tilgængelige for arbejdstilsynet og medarbejderrepræsentanter, da disse er relevante fagpersoner i forbindelse med kontrol af arbejdstid.

Der er ikke i dommen taget stilling til, hvordan man vil sikre, at det ikke bliver en uforholdsmæssig stor byrde for arbejdsgivere at skulle holde styr på alle medarbejderes arbejdstimer og foretage registreringen.

Derudover, er det heller ikke afklaret, hvordan der skal kontrolleres for forkerte indberetninger af arbejdstiden.

Den nye regering vil i samarbejde med Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation overveje, om dommen medfører en pligt for Danmark til at indføre registrering af arbejdstid i offentlige systemer, samt hvordan en sådan tidsregistrering skal ske i praksis. 

Dommen udfordrer dansk arbejdskultur

Den nye EU-dom er vidtgående og skaber en forpligtelse for alle arbejdsgivere i medlemsstaterne. Desuden åbner dommen op for en del problematikker, som kan opstå ved dommens praktiske implementering i Danmark.

I Danmark har vi tradition for, at arbejdstider kan være fleksible og flydende, og at arbejdstider forhandles mellem arbejdstageren og arbejdsgiveren. Desuden er arbejdstid reguleret inden for rammerne af kollektive overenskomster og arbejdsmiljølovgivningen.

For medarbejdere med fleksible arbejdstider bliver det vanskeligt at opgøre præcist, hvor mange timer de har arbejdet. Særligt for medarbejdere, som har mulighed for at arbejde hjemmefra kan det være næsten umuligt at opgøre arbejdstid overfor interessetimer og fritid.

Der er i dommen heller ikke taget stilling til, om besvarelse af en enkelt kort mail eller et opkald fra en mulig fremtidig kunde uden for den reelle arbejdstid skal tælles med i registreringen af arbejdstid.

Dommen skaber et behov for at gøre grænsedragningen mellem arbejdstimer og interessetimer skarpere og fleksibiliteten på arbejdsmarkedet kan i sidste ende risikere at blive formindsket.

Læs hele dommen her.

Husk at du altid kan kontakte én af vores specialister, hvis du har brug for rådgivning i forbindelse med ansættelsesretlige forhold.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne