Nyheder

Er jeres online-forretning klar til EU’s nye, skærpede regler for elektroniske betalinger?

Den 14. september 2019 træder de nye, skærpede EU-regler for betalinger i kraft. De nye regler skal gøre det mere sikkert at handle på internettet, og reglerne indebærer derfor et krav om stærk kundeautentifikation. Online-forretninger, der ikke opfylder dét krav, vil i udgangspunktet ikke kunne modtage elektroniske betalinger fra den 14. september 2019.

Flere og flere virksomheder lever hovedsageligt af markedsføring og salg via deres online-forretninger på internettet. Derfor er det alfa og omega, at virksomhederne sikrer, de er i stand til at modtage elektroniske betalinger fra deres kunder, når kravet om stærk kundeautentifikation for online-handel bliver indført med virkning den 14. september 2019.

Kravet om stærk kundeautentifikation (tofaktor-autentifikation) medfører, at det ikke længere er nok blot at indtaste betalingskortoplysninger ved betaling i en online-forretning. Fremover skal man anvende mindst to faktorer eller ”trin” for at godkende en betaling.

De to godkendelsesfaktorer skal omfatte noget, som kun betaleren ved (f.eks. en pinkode, som kan være en engangskode, der sendes via SMS) samt noget, som betaleren har (f.eks. et betalingskort). Kravet om to godkendelsesfaktorer er allerede indført ved handel i fysiske butikker, og det er typisk ikke et problem for gennemførelsen af betalinger. Betaling i fysiske butikker sker som oftest via scanning af et betalingskort (noget, betaleren har) og indtastning af en pinkode (noget, betaleren ved).

De nye regler om stærk kundeautentifikation påvirker derfor hovedsageligt virksomhedernes online-forretninger.

Undtagelser til kravet om stærk kundeautentifikation

Udgangspunktet er, at de nye regler om stærk kundeautentifikation gælder alle såkaldte ’elektroniske fjernbetalingstransaktioner’ (i praksis online-betalinger).

Enkelte betalinger er dog undtaget fra det skærpede krav til betalingssikkerhed. For online-forretninger drejer undtagelserne sig særligt om:

  • Små betalinger på op til DKK 225
  • Tilbagevende betalinger på det samme beløb og til den samme betalingsmodtager, hvor der ved første betaling er anvendt stærk kundeautentifikation (abonnementsbetalinger)
  • Betalinger til virksomheder eller personer, som betaleren har opført på en liste over troværdige betalingsmodtagere

Hvad bør I gøre for at sikre, at jeres online-forretning opfylder kravet om stærk kundeautentifikation?

  1. Først og fremmest bør I sikre jer, at jeres betalingsløsning rent teknisk kan understøtte kravet om to godkendelsesfaktorer. Hvis I er i tvivl, bør I kontakte jeres leverandør, så I fra den 14. september 2019 er i stand til at modtage betalinger, hvor der anvendes stærk kundeautentifikation.
  1. Dernæst bør I klargøre, om jeres betalingsløsning tager højde for undtagelserne til kravet om stærk kundeautentifikation, og om det i så fald sker i overensstemmelse med de nye EU-regler.
  1. Endelig bør I være opmærksomme på, hvem der hæfter for tab ved misbrug, hvis der ikke anvendes stærk kundeautentifikation. Som udgangspunkt er det den, der træffer valget om ikke at bruge stærk kundeautentifikation, der hæfter for tab ved misbrug, hvis ikke andet er aftalt. Derfor kan det være en god ide at gennemgå de kontrakter, som er indgået ved etableringen af jeres betalingsløsning.

Vil I vide mere?

Overvejer I at sælge jeres varer på online platforme eller markedspladser, anbefaler vi, at I er opmærksomme på kundeautentifikation og påpasselige med, hvad I underskriver. Vi gennemgår gerne vilkårene med jer inden underskrift for at sikre, at I ikke bliver bundet i unødigt omfang.

DAHL råder over et stort, dedikeret team af specialister inden for e-commerce. Har I spørgsmål til online-forretning, betalingssikkerhed m.v., er I altid velkommen til at kontakte vores eksperter.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne