Nyheder

Er jeres online-forretning klar til EU’s nye, skærpede regler for elektroniske betalinger?

Den 14. september 2019 træder de nye, skærpede EU-regler for betalinger i kraft. De nye regler skal gøre det mere sikkert at handle på internettet, og reglerne indebærer derfor et krav om stærk kundeautentifikation. Online-forretninger, der ikke opfylder dét krav, vil i udgangspunktet ikke kunne modtage elektroniske betalinger fra den 14. september 2019.

Flere og flere virksomheder lever hovedsageligt af markedsføring og salg via deres online-forretninger på internettet. Derfor er det alfa og omega, at virksomhederne sikrer, de er i stand til at modtage elektroniske betalinger fra deres kunder, når kravet om stærk kundeautentifikation for online-handel bliver indført med virkning den 14. september 2019.

Kravet om stærk kundeautentifikation (tofaktor-autentifikation) medfører, at det ikke længere er nok blot at indtaste betalingskortoplysninger ved betaling i en online-forretning. Fremover skal man anvende mindst to faktorer eller ”trin” for at godkende en betaling.

De to godkendelsesfaktorer skal omfatte noget, som kun betaleren ved (f.eks. en pinkode, som kan være en engangskode, der sendes via SMS) samt noget, som betaleren har (f.eks. et betalingskort). Kravet om to godkendelsesfaktorer er allerede indført ved handel i fysiske butikker, og det er typisk ikke et problem for gennemførelsen af betalinger. Betaling i fysiske butikker sker som oftest via scanning af et betalingskort (noget, betaleren har) og indtastning af en pinkode (noget, betaleren ved).

De nye regler om stærk kundeautentifikation påvirker derfor hovedsageligt virksomhedernes online-forretninger.

Undtagelser til kravet om stærk kundeautentifikation

Udgangspunktet er, at de nye regler om stærk kundeautentifikation gælder alle såkaldte ’elektroniske fjernbetalingstransaktioner’ (i praksis online-betalinger).

Enkelte betalinger er dog undtaget fra det skærpede krav til betalingssikkerhed. For online-forretninger drejer undtagelserne sig særligt om:

  • Små betalinger på op til DKK 225
  • Tilbagevende betalinger på det samme beløb og til den samme betalingsmodtager, hvor der ved første betaling er anvendt stærk kundeautentifikation (abonnementsbetalinger)
  • Betalinger til virksomheder eller personer, som betaleren har opført på en liste over troværdige betalingsmodtagere

Hvad bør I gøre for at sikre, at jeres online-forretning opfylder kravet om stærk kundeautentifikation?

  1. Først og fremmest bør I sikre jer, at jeres betalingsløsning rent teknisk kan understøtte kravet om to godkendelsesfaktorer. Hvis I er i tvivl, bør I kontakte jeres leverandør, så I fra den 14. september 2019 er i stand til at modtage betalinger, hvor der anvendes stærk kundeautentifikation.
  1. Dernæst bør I klargøre, om jeres betalingsløsning tager højde for undtagelserne til kravet om stærk kundeautentifikation, og om det i så fald sker i overensstemmelse med de nye EU-regler.
  1. Endelig bør I være opmærksomme på, hvem der hæfter for tab ved misbrug, hvis der ikke anvendes stærk kundeautentifikation. Som udgangspunkt er det den, der træffer valget om ikke at bruge stærk kundeautentifikation, der hæfter for tab ved misbrug, hvis ikke andet er aftalt. Derfor kan det være en god ide at gennemgå de kontrakter, som er indgået ved etableringen af jeres betalingsløsning.

Vil I vide mere?

Overvejer I at sælge jeres varer på online platforme eller markedspladser, anbefaler vi, at I er opmærksomme på kundeautentifikation og påpasselige med, hvad I underskriver. Vi gennemgår gerne vilkårene med jer inden underskrift for at sikre, at I ikke bliver bundet i unødigt omfang.

DAHL råder over et stort, dedikeret team af specialister inden for e-commerce. Har I spørgsmål til online-forretning, betalingssikkerhed m.v., er I altid velkommen til at kontakte vores eksperter.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Vilkår for modtagelse af nyhedsbrev 

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatfirma. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatfirma indsamler alene din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve.

Vores it-system indsamler i anonymiseret form oplysninger om dit brug af nyhedsbrevet – herunder om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid mailen er åben, om der klikkes på links samt hvornår e-mailen slettes igen.

Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer at vores hjemmeside bruger cookies.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi din e-mailadresse til at udsende nyhedsbreve, tilbud og andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge din e-mailadresse til at udsende orienterende e-mails omkring DAHL Advokatfirma eller vores nyhedsbrev.

Herudover anvender vi ikke din e-mailadresse og dit navn.

Vores brug sker alene på grundlag af dit samtykke, jf. Databeskyttelsesforordningen art. 6(1)(a).

De oplysninger vi indsamler om din brug af nyhedsbrevet bruger vi til at forbedre vores service, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet efter dine interesser.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet bruger vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller, og det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter din e-mailadresse og dit navn i vores modtagerliste af nyhedsbrevet.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på ”afmeld nyhedsbrev” linket, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser navn og e-mailadresse.   

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler din e-mailadresse og dit navn lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi din e-mailadresse og dit navn.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Efter persondatalovgivningen kan du anmode os om indsigt i, hvilke oplysninger vi behandler om dig.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Accepter betingelserne