Forhøjede bødetakster for tilbudskoordinering mellem konkurrerende virksomheder
Det er i strid med konkurrenceloven at udveksle priser med sine konkurrenter. En overtrædelse heraf kan få store økonomiske konsekvenser såvel for virksomheden som de involverede medarbejdere. I den seneste tid er flere virksomheder og personer i nedrivnings- og VVS-branchen blevet pålagt bøder eller accepteret bødeforlæg for udveksling af tilbudspriser med deres konkurrenter. I denne artikel får du et indblik i det bødeniveau, som virksomhederne og deres ledende medarbejdere er blevet pålagt i sagerne.
Da konkurrenceloven blev ændret i 2013, blev det vejledende bødeniveau for overtrædelse af konkurrenceloven forhøjet. Formålet med forhøjelsen var, at virksomheder og fysiske personer i større grad skulle tilskyndes til at efterleve konkurrencereglerne. Desuden var formålet med forhøjelsen, at bødeniveauet skulle være af en sådan størrelse, at det ikke skulle kunne betale sig for virksomheder at begå en overtrædelse af loven.
Samtidig med forhøjelsen af bødeniveauet, blev der med ændringen af konkurrenceloven særligt skærpende omstændigheder for kartelaftaler, som nu kan medføre fængselsstraf. Et kartel er en aftale mellem konkurrenter, hvor der er aftalt særligt alvorlige konkurrencebegrænsninger, f.eks. udveksling af priser.
Ved udmålingen af bøder tages der generelt hensyn til overtrædelsens grovhed samt varighed, og for så vidt angår virksomheder, tages der desuden hensyn til virksomhedens globale koncernomsætning.
Sager om tilbudskoordinering endt med bøder i millionklassen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 26. august 2019 offentliggjort, at et sagskompleks med udveksling af tilbudspriser mellem VVS-virksomheder nu er afsluttet. Sagskomplekset har sammen med et andet større sagskompleks om udveksling af tilbudspriser i nedrivningsbranchen verseret for domstolene i det forgangne år. Fra slutningen af 2018 og i løbet af 2019 er flere virksomheder og personer blevet pålagt bøder eller har accepteret bødeforlæg for udveksling af tilbudspriser med deres konkurrenter. Flere af sagerne har været vedrørende forhold, som ligger efter lovændringen i 2013. Sagerne er derfor med til at belyse, hvordan bødeniveauet ligger i praksis.
Fælles for sagerne er, at både virksomheder og de ledende medarbejdere i virksomhederne har fået store bøder for at have deltaget i tilbudskoordinering og prisudveksling på forskellige opgaver.
Udveksling af tilbudspriserne var i sagerne både foretaget før og efter vedtagelsen af det forhøjede bødeniveau i 2013, hvorfor dette har haft betydning for udmålingen af bødernes størrelse. Enkelte af sagerne er anket, men bødestørrelsen har i sagerne været følgende:
- Der er vedtaget bødeforlæg og idømt bøder til virksomhederne i million-størrelsen:
Bødestørrelsen er afhængig af virksomhedens omsætning og varierer derfor fra sag til sag. I én sag blev en nedrivningsvirksomhed pålagt at betale 4 mio. kr. for at have udvekslet priser i 4 tilfælde. I en anden sag har en nedrivningsvirksomhed accepteret at betale 5,9 mio. kr. for at have udvekslet priser med konkurrenter i 12 tilfælde. - Der er desuden givet bøder til virksomhedernes ledende medarbejdere i en lang række af sagerne:
Bødestørrelsen ligger i enkelte af sagerne på ca. 25.000 kr., mens der for en stor del af sagerne er givet bøder på mellem 100.000-125.000 kr. pr. medarbejder. I en enkelt sag er 2 ledende medarbejdere hver blevet idømt en bøde på 300.000 kr. for i 24 tilfælde at have udvekslet priser på nedrivningsopgaver med konkurrenter.
Der har i enkelte af de ovennævnte sager været nedlagt påstand om fængselsstraf, men trods indførslen af muligheden i 2013 er der endnu ikke personer, som er blevet idømt fængselsstraf.
Som sagerne ovenfor viser, kan det have store økonomiske konsekvenser for virksomhederne og de involverede medarbejdere, hvis man udveksler priser med konkurrenterne. I nogle af de ovenstående sager havde bøderne formodentlig også været endnu højere, hvis forseelserne havde været begået efter vedtagelsen af det forhøjede bødeniveau i 2013. Som virksomhed bør man derfor være meget opmærksom på, at der ikke sker udveksling af prisoplysninger med en konkurrent. I særlige tilfælde kan virksomheder, som f.eks. ønsker at afgive et fælles tilbud på en opgave, dog udveksle priser om den konkrete opgave.
Hvis en virksomhed har deltaget i et kartel, er det efter visse omstændigheder muligt for virksomheden at opnå strafnedsættelse og straflempelse.
I DAHL har vi bred og dyb erfaring med konkurrencelovgivningen. Vores rådgivning omfatter både forebyggelse af konkurrenceproblemer og verserende konkurrencesager. Hvis I er i tvivl om konkurrenceretlige forhold, for eksempel hvad der er tilladt efter konkurrencelovgivningen eller hvilke muligheder der er for strafnedsættelse og straflempelse, er I altid velkommen til at kontakte vores specialister.