Nyheder

7 trin til en værdig opsigelse

Det kan være en svær situation at skulle opsige en medarbejder. Derfor er det vigtigt, at opsigelsen sker på den bedst mulige måde, så begge parter kan komme godt videre. Nedenfor finder du 7 væsentlige trin, som du med fordel kan følge, når du skal udforme en opsigelse. Sørger du for at tage stilling til opsigelsens grundlag, varsel og begrundelse, arbejdsforpligtelse, ferieafholdelse, arbejdsrelaterede goder og erhvervsbegrænsende klausuler, har du gode forudsætninger for at udforme en værdig opsigelse.

1. Grundlaget for opsigelsen

Når en medarbejder skal opsiges, skal man for det første vide, hvilke regler den pågældende medarbejder er omfattet af. Mange medarbejdere er omfattet af lovgivning eller overenskomster, som giver dem en beskyttelse i forbindelse med opsigelse.

Funktionæransatte medarbejdere er omfattet af funktionærlovens regler om bl.a. opsigelsesvarsler og saglig opsigelse efter et år.

Mange arbejdspladser har overenskomster, og hvis medarbejderen er dækket af en overenskomst, skal reglerne om opsigelse i den pågældende overenskomst følges.

En medarbejder kan også være beskyttet af særlovgivning, herunder ligebehandlingsloven, som giver en særlig beskyttelse til gravide medarbejdere, og forskelsbehandlingsloven, som bl.a. beskytter handicappede medarbejdere. Desuden er tillidsmænd og arbejdsmiljørepræsentanter også særligt beskyttede medarbejdere.

2. Opsigelsesvarslet

På det næste trin i opsigelsesprocessen bør man undersøge, hvilket opsigelsesvarsel medarbejderen har. Opsigelsesvarslet følger enten af funktionærloven, en overenskomst eller den individuelle ansættelseskontrakt.

Medarbejderens anciennitet er afgørende for, hvor langt opsigelsesvarslet er.

3. Opsigelsens begrundelse

Mange medarbejdere er beskyttede mod usaglig opsigelse. Beskyttelsen mod usaglig opsigelse indtræder efter et års ansættelse for funktionæransatte og efter 9 måneders ansættelse for overenskomstdækkede medarbejdere. For medarbejdere, som er omfattet af særlovgivningen, gælder beskyttelsen allerede fra første dag.

Medarbejdere, som ikke falder ind under disse kategorier, er ikke beskyttede mod usaglig opsigelse.

En opsigelse kan være begrundet i virksomhedens forhold. Hvis virksomheden strategisk vælger at foretage en omstrukturering, kan det betyde, at nogle stillinger bliver nedlagt, og medarbejdere derfor må afskediges. Virksomhedens økonomi kan også betyde, at der ikke længere er råd til at have alle medarbejdere ansat.

Desuden kan opsigelsen være begrundet i medarbejderens egne forhold. Hvis medarbejderen ikke performer i forhold til, hvad man berettiget kan forvente af denne, eller der er samarbejdsvanskeligheder, kan dette ultimativt føre til en opsigelse. Hvis man vil opsige en medarbejder på baggrund af dennes forhold, skal medarbejderen som udgangspunkt have fået en advarsel i første omgang. Dog kan medarbejderens adfærd være så uacceptabel, at det fører til afskedigelse uden en forudgående advarsel.

4. Arbejdsforpligtelsen

Herefter skal man tage stilling til, om medarbejderen skal arbejde som normalt i opsigelsesperioden. Det kan være en svær balancegang at skulle arbejde i opsigelsesperioden, og derfor vælger nogle arbejdsgivere at fritstille medarbejderen. Man kan også beslutte, at medarbejderen skal suspenderes i opsigelsesperioden. Det bør fremgå skriftligt af opsigelsesbrevet, hvilken arbejdsforpligtelse medarbejderen har i opsigelsesperioden.

5. Ferieafholdelse

Medarbejderen kan holde ferie i opsigelsesperioden, og ferieafholdelse kan varsles i opsigelsesbrevet. Ferieafholdelse skal varsles med 1 måned for restferie og 3 måneder og 3 uger for hovedferie. Dog kan man til enhver tid aftale med medarbejderen, at denne skal afholde ferie i opsigelsesperioden.

Hvis der allerede er indgået en aftale med medarbejderen om afholdelse af ferie, skal denne aftale genbekræftes efter opsigelsen, da aftaler om ferie bortfalder, når medarbejderen bliver opsagt.

6. Arbejdsrelaterede goder

Har medarbejderen arbejdsrelaterede goder, herunder fri bil, telefon og/eller computer, skal man tage stilling til, hvad der skal ske med disse i opsigelsesperioden.

Man kan vælge at lade medarbejderen beholde og benytte goderne i opsigelsesperioden eller inddrage goderne mod betaling af den skattemæssige værdi i perioden. De arbejdsrelaterede goder inddrages ofte kun, hvis medarbejderen fritstilles eller suspenderes i opsigelsesperioden.

7. Erhvervsbegrænsende klausuler

Til slut skal man overveje, om man ønsker at tage erhvervsbegrænsende klausuler i brug. Dette trin er kun relevant, hvis medarbejderen har en konkurrence-, kunde-, eller kombineret klausul i sin ansættelseskontrakt.

Hvis klausulen ikke skal tages i brug, skal den opsiges, og i nogle tilfælde skal man betale en engangskompensation. Hvis klausulen tages i brug, er den gældende ud fra de vilkår, som er aftalt i ansættelseskontrakten.  

Kontakt os

Hos DAHL kan vi hjælpe dig med at udforme en god og værdig opsigelse til din(e) medarbejder(e). Kontakt en af vores specialister, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at udforme en opsigelse.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne