Entreprenørens mulighed for godtgørelse ved spildtid
I forbindelse med udførelsen af en entreprise kan der opstå forskellige former for spilddage for entreprenøren. Spildtiden kan skyldes andre entreprenørers forhold, bygherrens forhold, eller der kan opstå uventede begivenheder. Selvom entreprenøren som udgangspunkt har mulighed for at kræve og få godtgørelse i forbindelse med opstået spildtid, sker det ikke altid i praksis. Det kan nemlig være svært for entreprenøren at dokumentere sit krav.
Almindelige betingelser
Det følger af AB 92 § 27, stk. 2 og AB 18 § 43, stk. 2, at bygherren skal godtgøre entreprenøren det tab, som denne lider ved forsinkelsen, hvis årsagen blandt andet skyldes bygherrens forhold, andre entreprenørers forsinkelse eller ændringer i arbejdet.
Entreprenøren skal således selv være uden skyld i, at forsinkelsen opstår, og entreprenøren skal ikke have mulighed for at udføre andet arbejde i forsinkelsesperioden (tabsbegrænsningspligt).
Herudover skal entreprenøren også kunne dokumentere sit krav.
En gennemgang af praksis på området viser, at det kan være vanskeligt for entreprenøren at dokumentere sit krav i forbindelse med spildtid.
En stor forsinkelse medførte gener for entreprenør
TBB 2008.440 er et illustrativt eksempel. Denne sag vedrørte en usædvanlig stor forsinkelse, som bygherren var ansvarlig for. Forsinkelsen førte til betydelige gener for entreprenøren, som var afhængig af, at andre entreprenører færdiggjorde deres entrepriser. Voldgiftsretten tilkendte derfor entreprenøren godtgørelse i henhold til AB 92 § 27, stk. 2.
Voldgiftsretten fandt, at det opgjorte merforbrug af arbejdstimer kunne dokumenteres ved entreprenørens opgørelse, men valgte alligevel at nedsætte den godtgørelse, som entreprenøren fik. Godtgørelsen blev nedsat, idet det ikke kunne afvises, at entreprenøren ikke havde opfyldt sin tabsbegrænsningspligt, og idet bygherren ikke skulle belastes af, at entreprenøren havde deltaget med to mand ved byggemøderne.
Jordforurening førte til forsinkelse – men krav blev opgjort sent
Fra nyere praksis er TBB 2016.844 illustrativ. Denne sag vedrørte en forsinkelse, der opstod, fordi man konstaterede jordforurening. Voldgiftsretten lagde til grund, at entreprenørens arbejde var blevet forsinket som følge af forureningen, og at der ikke var grundlag for at pålægge entreprenøren risikoen for følgerne af forureningen.
Entreprenøren havde først sent i forløbet opgjort sit krav for spildtiden, hvorfor entreprenørens bevisbyrde for kravets størrelse og berettigelse blev skærpet. Entreprenøren havde ikke eller kun i ringe omfang bevist sit krav med de fremlagte ugesedler, fakturaer mv. Voldgiftsretten fastsatte derfor efter en samlet og skønsmæssig vurdering af godtgørelsen til 300.000 kr. fra et krav på ca. 1 million kr. Retten udtalte dog, at der ikke var grundlag for at nedsætte godtgørelsen yderligere, idet entreprenøren havde iagttaget sin tabsbegrænsningspligt ved at stå til rådighed i perioden.
Stilstand og arbejdstimer – omkostninger var svære at bevise
Den nyeste afgørelse fra voldgiftsretten om dette emne, TBB 2019.207, viser ligeledes, at det kan være vanskeligt at bevise, hvilke omkostninger der har været i forbindelse med spildtiden. I denne sag fik entreprenøren medhold i, at entreprenøren var nærmest til at bære risikoen ved tre tilfælde af stilstand. Stilstanden skyldtes både et hidtil ukendt fiberkabel, en spærret tilkørsel og bygherrens forsinkelse. Entreprenøren fik dog ikke medhold i, at bygherren var nærmest til at bære risikoen for, at entreprenøren havde anvendt væsentligt flere timer på arbejdet pga. de uforudsete hændelser.
Det kan være vanskeligt at dokumentere sit krav
Afgørelserne viser, at det er vigtigt, at entreprenøren både kan dokumentere sit krav, men også kan godtgøre, at denne har opfyldt sin tabsbegrænsningspligt. Samtidig viser afgørelserne, at det er vanskeligt for entreprenøren at få fuldt medhold i sit krav om godtgørelse i forbindelse med spildtid.
Har du som entreprenør krav på godtgørelse på grund af spildtid, er det vigtigt, at du kan dokumentere dit krav tilstrækkeligt ved hjælp af fakturaer, ugesedler, arbejdstidsregistreringer m.v. Derudover er det vigtigt, at du fremsætter dit krav i tilknytning til spildtidsperioden, så du ikke risikerer, at dit krav bliver nedsat som følge af en sen fremsendelse til bygherren. Det er altså vigtigt, at du reklamerer over for bygherren - og at du reklamerer i tilknytning til spiltidsperioden. Endelig er man forpligtet til at forsøge at begrænse tabet bedst muligt. Det kan ske ved, at man udfører andet arbejdet på pladsen og i øvrigt meddeler, at man står til rådighed for bygherren i perioden.
Kontakt os
Har du spørgsmål vedrørende opgørelse af og dokumentation for et krav for omkostninger ved spildtid – eller en anden problemstilling inden for entrepriseret - er du altid velkommen til at kontakte en af DAHLs specialister.