Tilbagerulning af gave- og boafgiftsrabat afskaffer gunstig generationsskiftemulighed
I 2017 indførte den tidligere regering en stepvis plan for at reducere bo- og gaveafgift i forbindelse med generationsskifte af såkaldte reelle erhvervsvirksomheder. Denne afgiftsrabat skabte både forudsigelighed og gunstig generationsskiftemulighed. Nu fremsætter den nuværende skatteminister imidlertid et lovforslag, der skal tilbagerulle afgiftsrabatten. Læs mere her om tilbagerulningens konsekvenser, og hvorfor den skaber usikkerhed om værdiansættelse.
Tilbage i 2017 indførte den tidligere regering en plan for gradvist at reducere bo- og gaveafgift ved generationsskifte af reelle erhvervsvirksomheder. Bo- og gaveafgiften udgør som udgangspunkt 15 %, men kan naturligvis være højere for visse personkredse, og i regeringens lovtiltag var en målsætning om at reducere bo- og gaveafgift til 5 % ved generationsskifte af reelle erhvervsvirksomheder. Indfasningsperioden skulle løbe frem til 2020, og i 2019 er satsen 6 %.
Tilbagerulning af afgiftsrabatten
Den 20. november 2019 fremsatte den nuværende skatteminister et lovforslag – L 76 – der tilbageruller denne afgiftsrabat. Bo- og gaveafgiften bliver fremover 15 %, også ved generationsskifte af reelle erhvervsvirksomheder. De nye regler træder i kraft 1. januar 2020.
Den tidligere afgiftsrabat havde en særlig stor betydning i forbindelse med generationsskifte til søskende, søskendebørn og søskendebørnebørn. Her var afgiften i 2019 6 %. Fremover bliver satsen for denne personkreds ved gave 52 % i indkomstskat og ved arv 36,25 %. Der er altså tale om en væsentlig forringelse for denne personkreds.
Retskrav på henstand
Som en kompensation for ’afgiftsforringelsen’ indføres der i boafgiftsloven en regel, som giver en arving, legatar eller gavemodtager retskrav på at få henstand med betaling af bo- og gaveafgift over 30 år med lige store årlige afdrag, såfremt afgiften kan referere til en overdragelse af en reel erhvervsvirksomhed; det må med andre ord ikke være et selskab, der er en ’pengetank’, eller en virksomhed, der kan overdrages med succession.
Det nye ved denne regel er, at man har retskrav på henstanden – tidligere skulle man søge herom. Henstanden skal forrentes med en standardrente, der årligt fastsættes efter selskabsskattelovens § 11 B, stk. 2, som i 2019 er 2,7 %.
Hvorvidt denne regel er et reelt ’plaster på såret’, er uvist. Alternativet til en gaveafgiftsudløsende transaktion er, at man udformer den som et gældsbrev. Hvis gældsbrevet ikke er afviklet, inden man afgår ved døden, vil gældsbrevet blive arveudlagt, og først her vil afgiften på de 15 % forfalde. Fra et umiddelbart og praktisk synspunkt synes afgiftsrabatten ikke at have et praktisk anvendelsesområde.
Manglende forudsigelighed skaber usikkerhed om værdiansættelse
Da føromtalte afgiftsrabat blev indført i 2017, blev det samtidig udmeldt, at værdiansættelsen af navnlig selskaber kunne ske efter de såkaldte aktie- og goodwillcirkulærer, hvis overdragelsen medførte bo- eller gaveafgift. SKAT havde bevisbyrden, hvis de skulle anfægte, at denne værdiansættelsesnorm ikke var udtryk for en handelsværdibetragtning.
Denne ramme for værdiansættelse synes også at være forandret med L 76. I bemærkningerne til lovforslaget angiver man nu, at man ’indimellem’ kan bruge aktie- eller goodwillcirkulæret, men at man i andre situationer skal værdiansætte efter mere tekniske regler, f.eks. en ’discounted cash flow-model’ (DCF-model). Udmeldingen medfører derfor usikkerhed om værdiansættelsen fremover.
Sammenfatning
Med L 76 slutter en forudsigelig og gunstig generationsskiftemulighed i Danmark. De hidtidige regler gav en række muligheder – muligheder, der nu afskaffes den 1. januar 2020. Da det først sker fra 2020, er der dog tid endnu; det afgørende er, hvornår den enkelte transaktion gennemføres.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til ovenstående eller et andet spørgsmål til generationsskifte i det hele taget, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.