Ændringer i spam-reglerne: Permission-samtykke til elektronisk markedsføring skal opdateres
Markedsføringsloven bliver pr. 17. januar 2020 ændret, så det skal fremgå positivt af selve permission-teksten, at samtykket til at modtage elektronisk markedsføringsmateriale kan trækkes tilbage. Ændringen af markedsføringsloven medfører, at mange skal ajourføre deres samtykketekster, for at permissions fremadrettet kan anses for at være lovligt indhentet.
Markedsføringsloven § 10 om uanmodet henvendelse omtales ofte som ”spam-reglen” eller ”permission-reglen” for udsendelse af elektronisk markedsføringsmateriale. Bestemmelsen fastsætter, at erhvervsdrivende først må rette henvendelse til andre ved brug af elektronisk post (bl.a. e-mails) med henblik på direkte markedsføring, når modtageren har givet sit samtykke til det.
Ændringen i markedsføringsloven, der træder i kraft d. 17. januar 2020, indebærer, at bestemmelsen får en tilføjelse: »Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage.«
Markedsføringslovens samtykkedefinition er også justeret
Samtidig med at spam-reglen ændres, justeres markedsføringslovens samtykkedefinition, så den nu omfatter ”Enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljetilkendegivelse”. Med denne ændring bringes samtykkekravene i markedsføringsloven i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens samtykkekrav, hvilket netop er formålet med lovændringen.
Kravet om, at definitionen af et samtykke skal være ens i markedsføringsretten og databeskyttelsesretten er fastsat i e-databeskyttelsesdirektivet fra 2002. Da databeskyttelsesforordningen og reguleringerne heri vedr. samtykkebegrebet blev indført, opstod behovet for at ændre markedsføringsloven.
Ændringernes praktiske betydning
På dagen for databeskyttelsesforordningens virkning – den 25. maj 2018 – udsendte Forbrugerombudsmanden en pressemeddelelse, der formulerede, at ”Når en virksomhed fremadrettet indhenter samtykke til at sende markedsføring, skal virksomheden være opmærksom på, at det skal stå i samtykketeksten, at samtykket kan trækkes tilbage”. Samtidig præciserede Forbrugerombudsmanden, at det markedsføringsretlige samtykke nu også omfattede et krav om ”utvetydig viljetilkendegivelse”.
Forbrugerombudsmandens retningslinjer har dermed siden 25. maj 2018 været på linje med den nye lovændring til markedsføringsloven.
I praksis har det haltet for de fleste virksomheder med at oplyse, at samtykket til at modtage elektronisk markedsføring kan tilbagekaldes. Da det fra 17. januar 2020 bliver direkte lovbestemt, at denne oplysning skal fremgå, for at et samtykke er gyldigt indhentet, er der god grund at opdatere sine samtykketekster, så den elektroniske markedsføring, der sendes ud, ikke opfattes som spam fremover.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til de omtalte ændringer, er du velkommen til at kontakte vores eksperter. Vi yder professionel rådgivning om markedsføringsret og er klar til at hjælpe dig med at opdatere samtykketekster.