DMI’s cookiepolitik kritiseres i ny, principiel afgørelse fra Datatilsynet
Sagens omstændigheder og vigtige spørgsmål
Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) har siden 2004 haft bannerannoncer på deres hjemmeside. DMI har bl.a. gennem disse bannerannoncer bidraget til indsamling og videregivelse af personoplysninger om hjemmesidens besøgende til Google.
På DMI’s hjemmeside blev de besøgende mødt med en samtykkeløsning, hvor brugerne fik to valgmuligheder: ”OK" og ”Vis detaljer”.
Ved at klikke ”OK” gav de besøgende deres samtykke til flere forskellige behandlingsformål, herunder indsamling af personoplysninger med henblik på at danne statistik af de besøgendes brug af DMI’s hjemmeside samt til brug for adfærdsbasseret markedsføring, så hjemmesidens annoncer kunne målrettes til den enkelte besøgende. Ved at klikke på ”Vis detaljer” fik de besøgende mulighed for at klikke på ”Opdater samtykke” for på den måde at afslå at give sit samtykke.
DMI’s bannerannoncer fra blandt andet Google Ad Exchange og DMI’s måde at indhente samtykket på resulterede i en klage til Datatilsynet.
Klageren anførte, at DMI måtte anses som fælles dataansvarlig med Google for indsamlingen og videregivelsen af personoplysninger om besøgende på DMI’s hjemmeside. Derudover var det klagerens opfattelse, at DMI’s samtykkeløsning ikke opfylder databeskyttelsesforordningens krav til et samtykke, blandt andet fordi det ikke fremgår hvilke tredjeparter, herunder Google, personoplysningerne videregives til. Desuden anførte klageren, at samtykkeløsningen gjorde brug af forudafkrydsede felter.
Datatilsynet tager med afgørelsen stilling til:
- DMI’s fremgangsmåde til indhentelse af samtykke for behandling af personoplysninger om klager
- DMI’s behandling af personoplysninger om besøgende på deres hjemmeside.
Sagens resultat
Datatilsynet udtaler alvorlig kritik af DMI’s behandling af personoplysninger om besøgende på deres hjemmeside og konstaterer, at den benyttede samtykkeløsning ikke opfylder databeskyttelsesforordningens krav til et gyldigt samtykke eller det grundlæggende princip om lovlighed, rimelighed og gennemsigtighed.
I afgørelsen lagde Datatilsynet vægt på, at meddelelseseffekten for at afgive sit samtykke eller afslå at afgive sit samtykke ikke var ligevægtigt. Den besøgende skulle gennem en ”ét-klik-væk”løsning for at afslå at give sit samtykke. Denne løsning er ifølge Datatilsynets afgørelse hverken tydelig eller gennemsigtig nok for hjemmesidens besøgende. De besøgende må altså med andre ord ikke indirekte skubbes mere i retningen af at give sit samtykke end til at afslå at give sit samtykke.
Endvidere fandt Datatilsynet, at DMI’s behandling af personoplysninger om klageren ved indsamling og videregivelse til Google var i strid med databeskyttelsesforordningen, da hverken DMI eller Google har haft behandlingsgrundlag hertil, fordi de besøgende ikke havde givet deres samtykke dertil, og der ikke kunne etableres et andet gyldigt behandlingsgrundlag.
Den omtalte afgørelse kan læses i sin fulde længde her.
Sagens praktiske betydning, herunder Datatilsynets nye vejledning
Datatilsynets afgørelse får konsekvenser for alle de hjemmesider, som behandler personoplysninger om deres besøgende. Når der behandles personoplysninger om besøgende på en hjemmeside, vil det retlige grundlag for behandlingen som oftest være et samtykke. Dette samtykke skal opfylde betingelserne for et gyldigt samtykke efter databeskyttelsesforordningen.
Nogle af de væsentligste punkter, der følger af Datatilsynets afgørelse og den nye vejledning på området, er:
- Når en besøgende på din hjemmeside giver lov til, at personens oplysninger må behandles af dig eller af en tredjepart, skal det være et aktivt valg.
- Det skal være klart, hvilke forskellige formål du eller den pågældende tredjepart vil behandle oplysningerne til.
- Hvis der er flere forskellige formål, skal det være let for den besøgende at give samtykke til nogle formål og ikke til dem alle.
- Det skal være nemt at afslå at give sit samtykke - også rent visuelt i form af samtykke pop-up, samtykkebokse mv. ”Ét-klik-væk-løsninger” er med andre ord ikke længere brugbare.
- Du skal kunne dokumentere, hvad en besøgende har givet samtykke til - og hvordan samtykket er indhentet hos den besøgende.
Datatilsynets vejledning om behandling af personoplysninger om besøgende på hjemmesider kan findes her.
Som supplement og introduktion til vejledningen har Datatilsynet lavet en podcast, som du kan høre her.
Har du brug for vores hjælp?
Har du spørgsmål til din behandling af personoplysninger om dine hjemmesidebesøgende eller til databeskyttelse generelt, er du altid velkommen til at kontakte en af DAHLs eksperter. Vi yder professionel rådgivning på området.