COVID-19: Fritages IT-leverandører for at fortsætte leverancer?
Statsministerens udmelding den 11. marts 2020 om COVID-19-situationen har ført til en del hjemsendelser af medarbejdere. Men fritager det IT-leverandøren for at fortsætte leverancer? Eller kan kunden blot stoppe IT-projekter uden konsekvenser?
Hvornår kan en leverance lovligt stoppes eller udskydes?
Aftaler skal overholdes – også aftaler om tidsplaner. Parterne kan naturligvis aftale en udskydelse, men ellers skal der mere til, at en leverance – berettiget – kan stoppes eller udskydes.
Der kan være aftalt en udskydelsesret, og denne kan altid anvendes til at udskyde levering. Bemærk dog, at der typisk er en frist for at udnytte en udskydelsesret.
I mangel af bedre er det dog nærliggende at påberåbe sig COVID-19 og hjemsendelsen af medarbejdere som en gyldig årsag til at stoppe eller udskyde en leverance. Men holder den? Det vil normalt kræve, at situationen kan betegnes som force majeure.
Er COVID-19 eller hjemsendelse af medarbejdere force majeure?
Ikke nødvendigvis. Force majeure er en udefrakommende og upåregnelig begivenhed, som medfører, at en part ikke skal opfylde sine kontraktretlige forpligtelser, hvis den manglende opfyldelse af forpligtelserne skyldes force majeure-begivenheden.
Hvorvidt COVID-19 eller hjemsendelsen af medarbejdere i sig selv udgør en ”udefrakommende og upåregnelig begivenhed”, er usikkert (læs mere om COVID-19 og force majeure her).
Der er dog god grund til at se nærmere på sammenhængen mellem årsag og udskydelse.
Sammenhæng mellem COVID-19 og manglende opfyldelse af kontrakten
Netop den udskudte eller aflyste handling skal være forårsaget af COVID-19 eller hjemsendelse som følge af COVID-19 (forudsat, at COVID-19 i det hele taget udgør force majeure).
IT-branchen arbejder i dag i overvejende grad uden fysisk tilstedeværelse. Møder holdes via Skype, Teams eller andet. Det faktiske arbejde foregår via fjernopkoblinger – både til kundens system og til leverandørens egne systemer. Ligeledes har alle medarbejdere normalt mulighed for at koble sig på hjemmefra.
I de situationer, hvor fysisk kontakt ikke er absolut nødvendigt, vil det derfor næppe være muligt at udskyde levering.
Ændres dette over tid?
Tiden kan godt være en faktor, f.eks. hvis fjernopkobling uden for en bestemt lokation ikke er mulig, eller hvis en medarbejder ikke har det nødvendige udstyr hjemme, men kun på kontoret. Dette er dog typisk forhold, som kan afhjælpes. Der kan åbnes for adgang fra andre lokationer, og der kan også hentes det nødvendige udstyr fra kontorlokationerne.
Selv situationer, som muligvis i starten kan begrunde en udskydelse, vil – lige så snart de burde være omgået – ikke længere kunne bruges som undskyldning.
Hvad med kunden?
Kunden har ikke bedre rettigheder end leverandøren. Kunden skal således medvirke, medmindre det er umuliggjort. Her gælder den samme vurdering: Kan en forhindring overvindes på nogen måde, skal det gøres.
Kunden kan således ikke nødvendigvis nægte at fortsætte projektet – eller udskyde betalinger - blot fordi kunden ikke kan overskue det, har hjemsendt sine medarbejdere eller truffet andre valg herom.
Hvad gør jeg som leverandør?
- Fortsæt levering som hidtil – kun ganske særlige situationer vil fritage herfra
- Hvis kunden ønsker at udskyde, bør dette undersøges nærmere
- Er der en aftalt ret hertil?
- Er der reelt en force majeure-situation, eller er det blot ubelejligt?
- Gå ud fra, at begge parter fortsat skal opfylde alle aftaler. Manglende opfyldelse vil i mange situationer udgøre en misligholdelse af aftalen
Kontakt DAHL
Er du i tvivl om, hvordan du skal forholde dig? Kontakt DAHL’s COVID-19 task force 24/7 for en nærmere drøftelse. Se mere her.