Hvorfor præcisere handelsvilkår i salgs- og leveringsbetingelser?
Salgs- og leveringsbetingelser er et sæt overordnede betingelser, der præciserer vilkårene for en given handel. Ved at formulere salgs- og leveringsbetingelser kan en virksomhed skabe mere forudsigelighed i et aftaleforhold og dermed imødegå eventuelle konflikter samt tilpasse aftaleforholdet til virksomhedens ønsker og behov.
Hovedformålet med salgs- og leveringsbetingelser er at sikre, at der er klare og præcise regler for den enkelte handel. Ved udarbejdelsen af salgs- og leveringsbetingelser har parterne på forhånd mulighed for at klarlægge samhandelsbetingelserne for handlen, hvorved mange konflikter og tvister kan undgås.
En handel mellem danske parter vil som hovedregel være omfattet af aftale- og købeloven. Det er som udgangspunkt muligt at fravige aftale- og købeloven, men aftale- og købeloven finder dog anvendelse, hvis parterne ikke har aftalt andet, eller andet i øvrigt følger af handelsbrug eller sædvane. I mangel af aftalte vilkår, f.eks. i form af salgs- og leveringsbetingelser, vil det pågældende forhold falde tilbage på aftale- og købelovens regler.
Salgs- og leveringsbetingelser kan imidlertid indeholde fravigelser af både aftale- og købeloven og kan således nærmere præcisere vilkårene for den pågældende handel. Selvom parterne som udgangspunkt kan aftale at fravige bestemmelserne i de enkelte love, er det vigtigt at være opmærksom på, at både aftale- og købeloven indeholder regler, der ikke kan fraviges ved aftale.
Skræddersy dine salgs- og leveringsbetingelser
En virksomheds salgs- og leveringsbetingelser baserer sig i høj grad på, hvilken type vare eller ydelse der handles med, samt hvilke samhandelspartnere og kunder den pågældende virksomhed har. I udarbejdelsen af din virksomheds salgs- og leveringsbetingelser er det derfor særligt væsentligt at skelne mellem salg til forbrugere og salg til erhvervsdrivende.
I tilfælde, hvor en virksomhed handler med andre erhvervsdrivende, er der som udgangspunkt aftalefrihed, mens der i tilfælde, hvor en virksomhed handler med forbrugere, er en række regler, der ikke kan fraviges til skade for forbrugeren. Forinden udarbejdelse af salgs- og leveringsbetingelser er det altså væsentligt, at din virksomhed fastlægger, hvilken type aftaleparter din virksomhed hovedsageligt beskæftiger sig med - eller at din virksomhed har udarbejdet salgs- og leveringsbetingelser for begge tilfælde.
Fordele ved at udarbejde egne salgs- og leveringsbetingelser
Der findes mange fordele ved at udarbejde sine egne salgs- og leveringsbetingelser, idet salgs- og leveringsbetingelserne bl.a. kan angive nærmere vilkår vedrørende garantier, ansvarsfraskrivelser, misligholdelsesbeføjelser mv.
Salgs- og leveringsbetingelserne vil ofte indeholde ansvarsbegrænsninger, som nærmere præciserer, hvad sælgerens ansvar dækker, og hvilke begrænsninger der er heri. I en ansvarsbegrænsning kan sælgerens ansvar f.eks. begrænses til det direkte tab og afskære indirekte tab. Det kan også være en begrænsning af det maksimale erstatningsansvar, en part kan ifalde. Dette sikrer, at sælger har forudsigelighed i forhold til, hvilke tab en køber kan kræve erstattet i tilfælde af sælgerens misligholdelse, og ligeledes hvor stort et krav sælger kan blive mødt med, og dermed begrænses sælgerens ansvar.
Vedtagelse af salgs- og leveringsbetingelser
Som virksomhed skal man sikre sig, at den enkelte aftalepart klart og tydeligt er blevet gjort opmærksom på de foreliggende salgs- og leveringsbetingelser for handlen, forinden aftaleindgåelsen. Det kan f.eks. ske ved underskrift på en aftale, hvor der henvises til de relevante salgs- og leveringsbetingelser, som er vedlagt eller på anden måde sendt til den relevante aftalepart. Særligt gælder det, at jo mere byrdefuldt et vilkår er, jo tydeligere skal virksomheden sikre sig, at vilkåret fremgår klart af betingelserne, og at den relevante aftalepart er opmærksom herpå.
Vær opmærksom på jeres forsikringsdækning
Virksomheden kan i salgs- og leveringsbetingelserne også regulere, hvem der skal bære risikoen i givne situationer, f.eks. ved en salgsgenstands bortkomst eller beskadigelse under transporten, produktansvar mv. Det er derfor vigtigt, at virksomheden i forbindelse med udarbejdelsen af sine salgs- og leveringsbetingelser er opmærksom på, i hvilket omfang og i hvilke situationer virksomheden har forsikringsdækning. På den måde kan virksomheden sikre, at der ikke påtages et større ansvar, end virksomheden kan bære eller har forsikret sig imod.
Har du brug for hjælp?
Hos DAHL har vi stor erfaring med at udarbejde salgs- og leveringsbetingelser og yder specialiseret rådgivning til virksomheder i forbindelse hermed. Denne artikel omhandler særligt danske handler, men uanset om din virksomhed sidder med danske og/eller internationale handler, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister, hvis du har spørgsmål til netop jeres salgs- og leveringsbetingelser.