COVID-19: Ny trepartsaftale giver mulighed for lønkompensation
COVID-19 sætter sine spor på det private arbejdsmarked, og det har allerede resulteret i faldende omsætning og opsigelser i en række virksomheder. Regeringen og arbejdsmarkedets parter har nu indgået en trepartsaftale, som skal fastholde ansatte i job.
COVID-19 medfører store driftsmæssige udfordringer for virksomhederne og de ansatte. Udbruddet af coronavirussen stiller virksomheder og ansatte i en svær situation, og det har allerede medført store økonomiske konsekvenser i form af et markant fald i omsætningen, og et stort antal opsigelser i en række private virksomheder.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har her i weekenden indgået en trepartsaftale, der etablerer en midlertidig lønkompensationsordning for fyringstruede lønmodtagere med henblik på at forsøge at fastholde ansatte i job. Regeringen vil i den kommende uge søge Folketingets opbakning til den midlertidige lønkompensationsordning.
Lønkompensationsordningen indeholder følgende elementer:
For timelønnede lønmodtagere: Kompensationen fra staten er 90 % af de pågældende lønmodtageres løn (dog maksimalt 26.000 kr.)
For månedslønnede lønmodtagere: Kompensationen fra staten er 75 % af de pågældende lønmodtageres løn (dog maksimalt 23.000 kr.)
(Den 30.03.2020 offentliggjorde Regeringen at beløbsgrænsen hæves til 30.000 kr., læs mere her).
Hvem er aftalen gældende for?
Aftalen er gældende for lønmodtagere i alle private virksomheder, der er ekstraordinært hårdt økonomisk ramt som følge af COVID-19 og derfor står overfor at skulle varsle opsigelser. Betingelserne for at være omfattet af trepartsaftalen er enten, at:
- virksomheden står overfor at skulle varsle opsigelser for minimum 30 % af lønmodtagerne eller
- virksomheden står overfor at skulle opsigemere end 50 lønmodtagere
En af de to betingelser skal være opfyldt for, at ordningen finder anvendelse.
Ordningens indhold og betingelser:
- Fortsat fuld løn til de ansatte
Det er en betingelse for ordningen, at virksomheden fortsat betaler fuld løn til de ansatte i kompensationsperioden, selvom virksomhederne er hårdt økonomisk ramt. Eventuelt eksisterende ordninger om hjemsendelse uden løn kan ikke anvendes samtidig med, at der ydes kompensation efter denne ordning. - De ansatte må ikke arbejde
Det er en betingelse for at være omfattet, at de fyringstruede lønmodtagere IKKE må arbejde, men skal hjemsendes i kompensationsperioden. - Ingen afskedigelser af ansatte
Det er en betingelse for at være omfattet af ordningen, at virksomheden i den lønkompenserende periode ikke opsiger ansatte som følge af økonomiske årsager. - 5 feriedage skal anvendes
Den enkelte lønmodtager, som virksomheden søger lønkompensation til, skal anvende ferie, og/eller afspadsering på i alt 5 dage i tilknytning til kompensationsperioden. Hvis lønmodtageren ikke har ferie eller afspadsering svarende til 5 dage til gode, skal lønmodtageren afholde tjenestefri uden løn eller gøre brug af feriedage fra det nye ferieår. Virksomheden modtager ikke lønkompensation for disse dage. - Lønkompensationsperioden
Ordningen er af midlertidig karakter, hvilket betyder, at perioden for lønkompensation gælder fra 9. marts 2020 – 8. juli 2020. Virksomhederne kan være omfattet af ordningen i maksimalt 3 måneder.
Hvad er oplysningerne og dokumentationskravet?
Lønkompensationen vil blive udbetalt på baggrund af virksomhedernes oplysninger om det antal lønmodtagere, der som alternativ til ordningen ville blive opsagt som følge af COVID-19-situationen. Virksomhederne skal begrunde og angive, hvilken periode de forventer arbejdsmangel. Virksomheden skal med revisorattestation efterfølgende dokumentere, at de har sendt lønmodtagerne hjem.
Hvordan ansøger virksomhederne?
Virksomhederne skal ansøge om kompensationen på virksomhedsportalen virk.dk. Erhvervsstyrelsen arbejder på at kunne modtage de første ansøgninger medio uge 13 og begynde at udbetale de første kompensationer ugen efter.
DAHLs bemærkninger og anbefalinger
Virksomheder, som er økonomisk hårdt udfordret som følge af COVID-19, bør undersøge om støtteordningen kan anvendes for dem, og om de opfylder betingelserne herfor. Vi forventer, at ovenstående bliver justeret og udbygget i de kommende dage i takt med yderligere spørgsmål og afklaring heraf.
Hos DAHL står vi klar til at hjælpe dig og din virksomhed. Det gælder i forhold til kompensationsordningen, men også i situationer, hvor andre muligheder kan eller bør overvejes. Vi følger situationen og nye tiltag tæt, og vi vil naturligvis løbende orientere herom.
DAHL Corona-task force
COVID-19-situationen afføder en række juridiske, strategiske, forretningsmæssige og økonomiske problemstillinger, som de fleste virksomheder bør forholde sig til. Vi har derfor nedsat en særlig task force, du kan kontakte vedrørende de problemer og overvejelser, du og din virksomhed måtte stå overfor i den kommende periode. Det kunne eksempelvis være rådgivning om frivillige og tvungne ordninger, om konsekvenserne af hastelovgivning indenfor skat og afgiftsområdet, om overvejelser og handlemuligheder ift. insolvensbehandling, implikationer i forhold til kapitalstruktur og kapitalforhold, samarbejde med leverandører og øvrige kontraktretlige implikationer og handlemuligheder i kommercielle kontrakter, etc.
Vores task force fungerer som en hotline, der hurtigt vil kunne trække på +200 specialister i DAHL. Kontakt en af vores rådgivere for en nærmere drøftelse af situationen i din virksomhed.