COVID-19: Justering af trepartsaftalen om lønkompensation
Aftalen mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter forventes ændret efter kritik. Repræsentanter fra de særligt udsatte brancher har kritiseret aftalen for at være utilstrækkelig, og regeringen forventes derfor at udvide aftalen, så flere medarbejdere er omfattet af den høje lønkompensation på 90 %.
Sammen med arbejdsmarkedets parter præsenterede Regeringen en ny trepartsaftale den 15. marts. DAHLs Corona-task force skrev i den forbindelse en artikel, hvor indholdet af aftalen er gennemgået - læs mere her. Aftalen forventes nu justeret, og du kan kort læse om et centralt punkt her.
Erhvervsminister Simon Kollerup udtalte i går aftes til TV2, at målet med justeringen er at hjælpe hotel- og restaurationsbranchen, som er særligt hårdt ramt. Målet med ændringen er, at virksomheder i denne branche også skal have mulighed for at modtage den høje lønkompensation på 90 %.
Finansudvalget skal i dag stemme om vedtagelsen af et aktstykke, hvor udvalget tilslutter sig de økonomiske dispositioner i trepartsaftalen.
Kritikken og ønsket om at beskytte hotel- og restaurationsbranchen har udmøntet sig i en ændring af opdelingen af, hvornår virksomhederne kan få 75 % i lønkompensation, og hvornår kompensationen er 90 %.
Det forventes, at ændringen af aftalen fremover vil betyde, at det kun er funktionæransatte, for hvem virksomhederne kun kan modtage 75 % kompensation. I den oprindelige aftale gjaldt det alle månedslønnede.
Fremover vil virksomhederne kunne anvende ordningen til at få kompenseret 90 % af lønnen for alle medarbejdere, som ikke er funktionærer.
Der er ikke lagt op til en ændring af beløbsgrænserne på hhv. 23.000 og 26.000 kr. Der kan dog ske yderligere ændringer i aftalen løbende, og DAHL følger udviklingen og opdaterer løbende. (Den 30.03.2020 offentliggjorde Regeringen at beløbsgrænsen hæves til 30.000 kr., læs mere her).
DAHL Corona-task force
COVID-19-situationen afføder ren række juridiske, strategiske, forretningsmæssige og økonomiske problemstillinger, som de fleste virksomheder bør forholde sig til. Vi har derfor nedsat et særligt task force, du kan kontakte vedrørende de problemer og overvejelser, du og din virksomhed måtte stå overfor i den kommende periode. Det kunne eksempelvis være rådgivning om frivillige og tvungne ordninger, om konsekvenserne af hastelovgivning indenfor skat og afgiftsområdet, om overvejelser og handlemuligheder ift. insolvensbehandling, implikationer i forhold til kapitalstruktur og kapitalforhold, samarbejde med leverandører og øvrige kontraktretlige implikationer og handlemuligheder i kommercielle kontrakter etc.
Vores task force fungerer som en hotline, der hurtigt vil kunne trække på +200 specialister i DAHL. Kontakt en af vores rådgivere for en nærmere drøftelse af situationen i din virksomhed.