COVID-19: Udvidet dækningsområde for Rejsegarantifonden
COVID-19 har haft en stor indvirkning på mange brancher, herunder særligt rejsebranchen. Som konsekvens udvides dækningsområdet for Rejsegarantifonden i ekstraordinære situationer for at sikre kompensation til de rejsende og bidrage til at mindske likviditetsproblemer hos selskaberne i rejsebranchen.
Efter de nuværende regler yder Rejsegarantifonden primært bistand til rejsende i de tilfælde, hvor den rejsende har indgået aftale om en pakkerejse eller et sammensat rejsearrangement, og rejseudbyderen går konkurs. Ved det fremsatte lovforslag til ændring af lov om rejsegarantifond er det imidlertid hensigten at udvide Rejsegarantifondens nuværende dækningsområde til også at omfatte ekstraordinære situationer.
Det er værd at bemærke, at enkeltstående transporter og hotelreservationer ikke falder inden for Rejsegarantifondens anvendelsesområde og fremadrettet fortsat vil falde uden for anvendelsesområdet. Eksempler herpå kan f.eks. være reservation af en overnatning på et hotel eller bestilling af en flybillet på en hjemmeside.
Baggrunden for udvidelse af Rejsegarantifondens dækningsområde
Ved Udenrigsministeriets udmelding den 13. marts 2020, hvor man frarådede alle ikke-nødvendige rejser til alle verdens lande og frarådede alle rejser til en række særligt hårdt ramte lande og områder som følge af COVID-19, fik dette en massiv indvirkning på rejsebranchen.
Rejsebranchen har i den seneste tid stået på standby. Branchen står nu over for en lang række udfordringer som følge af COVID-19 og de deraf følgende rejserestriktioner, herunder ikke mindst som følge af de mange tilbagebetalingskrav fra rejseselskabernes kunder.
I lovforslaget nævnes, at rejsebranchen selv forventer tilbagebetalinger til kunderne for omkring 1. mia. kr. i perioden fra den 13. marts til den 13. april 2020. Derudover er rejseselskabernes indtægter styrtdykket, fordi danskerne som følge af COVID-19 ikke bestiller rejser i samme omfang som tidligere.
For at hjælpe de hårdt trængte rejseselskaber ønsker man nu fra politisk side at udvide Rejsegarantifondens dækningsområde, for på den måde at imødegå de likviditetsproblemer og eventuelle konkurser, som rejsebranchen står over for som følge af COVID-19 krisen.
Lovforslagets betydning
Vedtagelsen af lovforslaget vil have stor betydning for rejsende og særligt for rejseudbydere af pakkerejser. Med udvidelsen af Rejsegarantifondens dækningsområde vil pakkerejser, som enten er afbestilt af den rejsende eller annulleret af rejseudbyderen med afrejsedato fra den 13. marts til og med den 13. april 2020, være omfattet af fondens dækningsområde. For at sikre at Rejsegarantifonden har nok midler til at dække denne udvidelse af dækningsområdet, vil der blive ydet en statsgaranti til fonden på 1,5 mia. kr.
For de rejsende betyder udvidelsen, at man har mulighed for at få godtgjort det beløb hos Rejsegarantifonden, som man har betalt for en afbestilt eller annulleret pakkerejse.
Som rejseudbyder betyder udvidelsen, at man kan få refunderet det beløb hos Rejsegarantifonden, som man har tilbagebetalt til de rejsende for afbestilte eller annullerede pakkerejser.
Når Rejsegarantifonden har ydet godtgørelse til den rejsende eller ydet refusion til rejseudbyderen, indtræder fonden i den rejsendes oprindelige krav mod rejseudbyderen. Dette krav mod rejseudbyderen skal nedbringes i takt med, at fonden modtager formueopbyggende bidrag.
I lovforslaget er der lagt op til, at Rejsegarantifondens bestyrelse skal beslutte, at rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører skal betale et formueopbyggende bidrag fastsat efter den enkeltes omsætning. Statens udbetalinger under statsgarantien skal tilbagebetales af Rejsegarantifonden over en årrække, og her skal de formueopbyggende bidrag fra rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører anvendes som tilbagebetaling.
DAHL Corona-task force
Hos DAHL står vi klar til at hjælpe dig og din virksomhed. Er du rejsende eller rejseudbyder og har spørgsmål til Rejsegarantifondens dækning, er du velkommende til at kontakte os. Vi følger situationen og nye tiltag tæt, og vi vil naturligvis løbende orientere herom.
COVID-19-situationen afføder en række juridiske, strategiske, forretningsmæssige og økonomiske problemstillinger, som de fleste virksomheder bør forholde sig til. Vi har derfor nedsat en særlig task force, du kan kontakte vedrørende de problemer og overvejelser, du og din virksomhed måtte stå overfor i den kommende periode. Det kunne eksempelvis være rådgivning om frivillige og tvungne ordninger, om konsekvenserne af hastelovgivning indenfor skat og afgiftsområdet, om overvejelser og handlemuligheder ift. insolvensbehandling, implikationer i forhold til kapitalstruktur og kapitalforhold, samarbejde med leverandører og øvrige kontraktretlige implikationer og handlemuligheder i kommercielle kontrakter, etc.
Vores task force fungerer som en hotline, der hurtigt vil kunne trække på +200 specialister i DAHL. Kontakt en af vores rådgivere for en nærmere drøftelse af situationen i din virksomhed.