Nyheder

DAC6: Indberetning af grænseoverskridende ordninger

Advokater, revisorer, bankrådgivere, øvrige rådgivere samt skatteyderen selv får med virkning fra 1. juli 2020 en indberetningspligt, når de er bekendte med, i besiddelse af eller kontrollerer oplysninger om grænseoverskridende ordninger. Indberetningspligten gælder dog med lang tilbagevirkende kraft, dvs. at der skal ske en indberetning af grænseoverskridende ordninger, hvor det første skridt er blevet gennemført i perioden 25. juni 2018 til 30. juni 2020. Fristen herfor er 31. august 2020.

Hvornår er noget en grænseoverskridende ordning?

Når det skal kvalificeres, om selve rådgivningsydelsen er indberetningspligtig, er der tre betingelser, som alle skal være opfyldt:

  • Der skal være en ”ordning”
  • Ordningen skal være ”grænseoverskridende”
  • Den grænseoverskridende ordning skal opfylde et af de 15 kendetegn

Hvis alle tre betingelser er opfyldt, da skal oplysningerne om den grænseoverskridende ordning indberettes til Skattemyndighederne i Danmark. Indberetningen skal ske digitalt.

Ad 1) Det skal være en ”ordning”

En ordning er i forarbejderne bl.a. defineret som ”enhver transaktion, plan, handling, operation, aftale, tildeling, forståelse, løfte, tilsagn eller begivenhed”, samt ”en aftale, et skema, en plan eller en forståelse, hvad enten den er retligt bindende eller ej, og det omfatter alle de trin og transaktioner, der bringer den i funktion.”

En ordning kan også omfatte en række ordninger, herunder kan en ordning omfatte flere trin eller dele.

Begrebet ”ordning” afgrænser således ikke ret mange rådgivningsydelser. De eneste negative afgrænsninger er, at en retssag og en ren pengeoverførsel ikke er en ordning.

Ad 2) Ordningen skal være ”grænseoverskridende”

En ordning er grænseoverskridende, når ordningen berører mere end et land. Hvis der er mere end et land involveret, er ordningen grænseoverskridende.

I bekendtgørelsens § 13, stk. 2 er dette bl.a. defineret som, at ”ikke alle deltagerne i ordningen er skattemæssigt hjemmehørende i den samme jurisdiktion”, eller ”at en eller flere af deltagerne i ordningen er samtidig skattemæssigt hjemmehørende i mere end en jurisdiktion”.

Kriteriet om, at ordningen skal være grænseoverskridende, afgrænser mange ordninger fra at være indberetningspligtige. Rent nationale ordninger er netop ikke indberetningspligtige.

Ad 3) Den grænseoverskridende ordning skal opfylde et af de 15 ”kendetegn”

Overordnet forstås ved et kendetegn ”et træk eller en egenskab ved en grænseoverskridende ordning, som antyder, at ordningen potentielt kan benyttes til skatteundgåelse”, jf. BEK § 14.

Heri ligger dog ikke, at det er et kriterie i sig selv, at ordningen skal kunne benyttes til skatteundgåelse. Tværtimod er en grænseoverskridende ordning omfattet af indberetningspligten, hvis et af kendetegnene er opfyldt – dette uanset, om den pågældende ordning potentielt kan benyttes til skatteundgåelse. BEK § 14 er altså blot en definitorisk bestemmelse.

Nogle af kendetegnene[1] kræver dog, at ”det primære formål” deslige er opfyldt, dvs. at ordningen består i at opnå en skattefordel.

Der er 15 kendetegn, som er opdelt i kategori A, B, C, D og E.

Hvis den grænseoverskridende ordning ikke opfylder et af kendetegnene, har mellemmanden og skatteyderen ingen indberetningspligt.

I denne artikel gennemgår vi ikke alle kendetegnene. Vi har dog udvalgt fem kendetegn, som vi vurderer, vil være de oftest forekommende kendetegn i en advokat- og revisionsvirksomhed.

Ordning med standarddokumentation - Kendetegn A3

Dette kendetegn består i ”en ordning, der i væsentlig grad bygger på standardiseret dokumentation og/eller -struktur og er tilgængelig for mere end én relevant skatteyder uden i væsentlig grad at skulle tilpasses med henblik på gennemførelse.”

I lovforslaget er dette kendetegn eksemplificeret ved et tilfælde, hvor et K/S-projekt med køb af fast ejendom i England udbydes til flere danske investorer, og der laves et prospekt. Der er her tale om en et ”masseprojekt”, der er omfattet.

Det er afgørende, at standarddokumentationen er tilgængelig for mere end én skatteyder, hvorfor det er vores vurdering, at sædvanlige paradigmer som udgangspunkt ikke er omfattet. Et standardiseret stiftelsesdokument er derfor ikke omfattet – det kræver, at der f.eks. er to stiftere af samme udenlandske selskab.

Hertil skal kriteriet om det primære formål ligeledes være opfyldt – dvs. det vigtigste formål er at opnå en skattefordel.

Ordning med omdannelse af indtægt til kapital, gaver el.lign. – kendetegn B2

Dette kendetegn består af ”en ordning, der bevirker, at en indtægt omdannes til kapital, gaver eller andre former for indkomst, som beskattes lavere eller helt er fritaget fra beskatning.”

Ved dette kendetegn skal der derfor både være omdannelse af en indtægt til kapital, gaver m.v. – og den nye indkomstform skal beskattes lavere eller helt fritages for beskatning i forhold til den oprindelige indtægt.

Som eksempler på et sådan kendetegn er f.eks. en grænseoverskridende aktieombytning, dvs. en dansk skatteyder stifter et nyt holdingselskab i udlandet ved at indskyde sine kapitalandele i sit danske selskab i det udenlandske holdingselskab. Herved omdanner skatteyderen indtægterne i det danske selskab i form af skattepligtige udbytter til skattefri udbytter.

Ved kvalifikationen af, om kendetegnet er opfyldt, kræver det derfor, at der er kendskab til beskatningsreglerne i begge involverede lande før og efter gennemførelsen af den grænseoverskridende ordning.

Kriteriet om det primære formål skal også være opfyldt – dvs. det vigtigste formål er at opnå en skattefordel.

Ordning med fradragsberettigede grænseoverskridende betalinger – kendetegn C2

Dette kendetegn består af ”en ordning, hvor der foretages fradragsberettigede grænseoverskridende betalinger mellem to eller flere indbyrdes forbundne foretagender, og hvor mindst et af følgende forhold gør sig gældende [Disse forhold er udeladt];”

Et af forholdene er, at modtageren af betalingen er skattemæssigt hjemmehørende i et land, hvor der enten ikke opkræves nogen virksomhedsskat eller opkræves en virksomhedsskattesats på nul eller næsten nul procent eller helt fritages fra beskatning.

Betalingen skal deslige ske mellem forbundne foretagender, dvs. f.eks. at den samme person har mere end 25 % af stemmerne. I BEK § 21 er det nærmere defineret, hvad der forstås ved ”forbundne foretagender”.

Dette kendetegn er forekommende, når der er grænseoverskridende aftaler i en koncern om varehandel, tjenesteydelser, brug af materielle eller immaterielle aktiver eller låne aftaler, hvis sælger af ydelserne f.eks. fritages fra beskatning af betalingen eller blot skal betale en skat på under 1 %.

Kriteriet om det primære formål skal også være opfyldt – dvs. det vigtigste formål er at opnå en skattefordel.

Ordning med overførsel af immaterielle aktiver – kendetegn E2

Dette kendetegn består af ”en ordning, der indebærer overførsel af immaterielle aktiver, der er svære at værdiansætte. [resten af beskrivelsen er udeladt]”

Det afgørende er, at der er tale om overførsel mellem forbundne foretagender.

En overførsel af kapitalandele i et selskab, hvor der er nogle immaterielle aktiver i selve selskabet, er ikke omfattet af dette kendetegn. Kendetegnet vedrører alene de tilfælde, hvor der overføres immaterielle aktiver mellem forbundne foretagender og hvor selve det immaterielle aktiv er svær at værdiansætte.

Ordning med koncernintern, grænseoverskridende overførsel – kendetegn E3

Dette kendetegn består af ”en ordning, som indebærer en koncernintern, grænseoverskridende overførsel af funktioner, risici og/eller aktiver, hvis overdragerens eller overdragernes forventede årlige indtægter før renter og skat i en periode på 3 år efter overførslen udgør højst 50 % af overdragerens eller overdragernes forventede, årlige indtægter før renter og skat, hvis overførslen ikke var blevet foretaget.”

Ved koncerninterne overdragelser af aktiver – men også af funktioner og risici (f.eks. ved en samarbejdsaftale) - da er der en indberetningspligtig, hvis sælgeren mister over halvdelen af sin forventede nettoindkomst i tre år efterfølgende.

Ved en overdragelse af f.eks. aktiver mellem koncernforbundne selskaber, hvor det sælgende selskab mister sin løbende indtjening fremadrettet, skal der derfor foretages en indberetning. Dette vil være ofte forekommende, når internationale koncerner handler mellem hinanden og samler kompetencerne.

Sammenstød med advokatetiske regler

I de tilfælde, hvor rådgiveren er en advokat, som vil påberåbe sig de advokatetiske regler i forbindelse med indberetningen, skal advokaten sørge for, at klienten selv foretager indberetningen indenfor indberetningsfristen. Sker dette ikke, skal advokaten varetage indberetningen.

Anbefalingen er derfor, at man ved sagens opstart aftaler med kunden og andre evt. rådgivere, hvem der skal indberette hvad, herunder får gjort kunden opmærksom på, at der er nogle regler for indberetningspligt, som skal overholdes.

Sanktioner

Sanktionen for manglende eller for sen indberetning starter med en bøde fra 50.000 kr. pr. forseelse og kan gå op til 2,8 mio. kr. Bøderne påhviler rådgivningsfirmaet, f.eks. revisionsfirmaet eller advokatfirmaet.

Ikrafttræden

Indberetningspligten træder i kraft den 1. juli 2020, men gælder for alle grænseoverskridende ordninger, hvor første skridt er blevet gennemført i perioden fra og med den 25. juni 2018 eller senere.

For de grænseoverskridende ordninger, hvor første skridt er blevet gennemført i perioden 25. juni 2018 til 30. juni 2020, skal indberetningen ske senest den 30. august 2020.

For de grænseoverskridende ordninger, som sker efter 1. juli 2020, er indberetningspligten inden 30 dage fra det første af følgende tidspunkter:

  • dagen efter den indberetningspligtige grænseoverskridende ordning stilles til rådighed med henblik på gennemførelse, eller
  • dagen efter den indberetningspligtige grænseoverskridende ordning er klar til gennemførelse, eller
  • dagen efter, at det første skrift i gennemførelsen af den indberetningspligtige grænseoverskridende ordning er taget.

De nye bestemmelser om indberetning

De nye regler om indberetningspligten ved grænseoverskridende ordninger er indført i Skatteindberetningslovens (SIL) § 46a og 46b. Hertil er udstedt en omfattende bekendtgørelse (BEK nr. 1634 af 27/12/2019), som nærmere præciserer de nye bestemmelser.

De nye bestemmelser inkorporerer EU Rådets direktiv 2018/822/EU, benævnt DAC6 om ændring af Rådets direktiv 2011/16/EU, bistandsdirektivet. Lovgivningen er derfor styret af EU-lovgivningen.

Skattestyrelsen opdaterer i øvrigt løbende deres vejledning i Den juridiske vejledning, afsnit A.B.1.2.8.10 omkring ”Indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger”. En ny vejledning er varslet til den 3. april 2020. På nuværende tidspunkt er denne vejledning blot en gengivelse af bekendtgørelsen.

Kontakt DAHLs DAC6-Task Force

I DAHL har vi nedsat en task force af jurister, som er specialiseret i DAC6, bestående af Bent Ramskov, Malene Britt Hansen og Siw Ryan. Alle kan de bistå med løsning af opgaver og besvarelse af spørgsmål om DAC6. Hvis du er interesseret i at vide mere om DAC6, kan du downloade vores Q&A, som besvarer nogle af de mest centrale spørgsmål om DAC6 og indberetningspligten.

Fire af DAHLs specialister står bag bogen ”Indberetning af grænseoverskridende ordninger - DAC6” (2020). Bogen indeholder en juridisk gennemgang af den EU-retlige regulering af DAC6 samt implementeringen heraf i dansk ret. Som læser får du et udførligt indblik i de betingelser, der skal opfyldes, for at man får en indberetningspligt, hvornår og hvordan man skal indberette, og hvad manglende indberetninger måtte kunne medføre. Klik her for at downloade bogens indledning og 1. kapitel. Bogen er udgivet af Karnov Group (for mere info).

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne