COVID-19: Når hjælpepakkerne ikke rækker, er der stadig håb for virksomhedens overlevelse
Hvis hjælpepakkerne ikke virker, kan konkurs blive en realitet for mange. Rekonstruktion kan være løsningen, der redder den fortsatte drift. Her får du advokatens 5 gode råd til den likviditetspressede virksomhed.
Hjælpepakker og kompensationsmodeller skal afbøde virkningerne af den nedlukning, som store dele af det danske erhvervsliv befinder sig i. Desværre er det ikke alle virksomheder, der får den nødvendige hjælp af de nuværende hjælpepakker.
Regeringen og Folketinget har udvist store bestræbelser på at redde det danske erhvervsliv som følge af den nuværende Corona-krise. Virksomhederne får tilbudt op til flere håndsrækninger fra en lang række hjælpepakker og kompensationsmodeller, som skal afbøde virkningerne af den nedlukning, som store dele af landet befinder sig i. Desværre er det ikke alle virksomheder, der kan få den nødvendige hjælp af de nuværende hjælpepakker.
Som nævnt i eksempelvis PolicyWatch den 26. marts 2020, har Dansk Erhverv og IT-Branchen lavet en undersøgelse, der viser, at over halvdelen af danske it-virksomheder er bekymrede for likviditeten, og at 29 % siger, at de ikke har likviditet til at fortsætte mere end 2 måneder fra i dag (Se også Computerworld.dk).
IT-branchen omfatter 4.000 virksomheder med 90.000 arbejdspladser. En truende insolvens og risiko for konkurs i mere end 29 % af disse virksomheder vil uden tvivl få stor samfundsmæssig betydning. Men IT-branchen er ikke alene om denne bekymring. Som situationen udvikler sig, vil virksomheder i en lang række andre brancher stå over for lignende udfordringer indenfor kort tid.
Advokat Thomas Markert, der er en del af DAHLs Corona-task force i København, frygter, at der bliver et stort behov for insolvensretlig rådgivning i den kommende tid. Dette kommer til at afhænge af dels, hvordan Corona-situationen udvikler sig, og dels effekten af hjælpepakkerne, og om vi kommer til at se yderligere hjælpepakker.
Alternativer når konkursen banker på døren
Risikoen for insolvens og konkurs er dog ikke altid ensbetydende med, at viden og arbejdspladserne går tabt. Står man og kan forudse en presset likviditet og risiko for virksomhedens overlevelse, er det ifølge Thomas Markert altafgørende, at man som virksomhed hurtigst muligt kontakter en professionel og erfaren insolvensrådgiver.
DAHL er vant til at rådgive virksomheder, der står i en sådan situation. Der er mange løsningsmuligheder, men ingen af disse er i den situation en "hyldevare". Det kræver hurtig reaktion og overblik fra ledelse og rådgivere samt korrekt håndtering af medarbejdere, kreditorer og panthavere. Reglerne er komplicerede og risikoen for omstødelse, konkurskarantæne eller en mislykket ordning er tårnhøj, hvis man tøver eller vælger en rådgiver, der ikke besidder den rette viden og indsigt.
Rekonstruktion redder arbejdspladser
Til gengæld kan man ved at reagere hurtigt redde samfundsværdier og arbejdspladser via en rekonstruktion af virksomheden. Rekonstruktion kan ske såvel indenretligt som udenretligt:
- En indenretlig rekonstruktion skal bestå af en tvangsakkordering af virksomhedens gæld og/eller en virksomhedsoverdragelse.
- En udenretlig rekonstruktion bygger på en aftale med kreditorerne og vil typisk indeholde de samme elementer, som en indenretlig rekonstruktion, men er omvendt ikke bundet hertil.
DAHL Advokatfirmas ”insolvensretlige værktøjskasse” giver gode muligheder for, at en i øvrigt veldreven virksomhed, der bliver hårdt ramt af betydelige tab og forøgelse af gæld grundet corona-krisen, kan blive rekonstrueret. Det er sandsynligt, at rekonstruktionen af virksomheden skal suppleres med regeringens hjælpepakker, kompensationsordninger mv.
Skal der tilvejebringes yderligere finansiering til rekonstruktionen, er det ligeledes afgørende at inddrage banken og andre væsentlige interessenter i overvejelserne, hvor DAHLs erfaring er, at vi på vegne af vores klienter typisk opnår størst succes via en åben og ærlig kommunikation.
5 gode råd til de likviditetspressede virksomheder
Advokat Thomas Markert fra DAHL giver her 5 gode råd til de likviditetspressede virksomheder:
- Hurtighed
Ting tager tid, og rekonstruktionsmulighederne er bedre jo bedre tid, man har til at planlægge og gennemføre en ordning. Kontakt derfor den rigtige rådgiver hurtigst muligt, efter I bliver opmærksomme på risikoen for likviditetsudfordringer. - Beslutningsgrundlag
Sørg for at ajourføre bogføring dagligt og få eventuelt udarbejdet en såkaldt "modregnet balance". Få styr på budget, likviditetsbudget, debitoroversigter, kreditorlister, bankengagement, skat og moms. Hvor tjener I penge, og hvor kan I spare? Analyse af indtjeningsmuligheder og omkostningsbase; Hvad skal I udvikle, og hvad skal I afvikle? Hurtig tilvejebringelse af dette beslutningsgrundlag er afgørende for mulighederne for, at ledelsen og rådgiverne kan følge det rette spor i rette tid. - Finansieringsmuligheder
Hvordan er engagement med bank og investorer skruet sammen, er der virksomhedspant eller leasede aktiver? Hæfter ejerkreds eller nærtstående selskaber for lån og kreditter? Er der mulighed for at skaffe ny finansiering? Dette er afgørende i de fleste situationer, da både mulighed for salg af aktiver og fremskaffelse af ny finansiering oftest er elementer i en rekonstruktion - Håndtering af medarbejderne
Den vigtigste ressource i de fleste virksomheder, og særligt i videnvirksomheder, er medarbejderne. Samtidig er medarbejderne ofte den største løbende udgift. Medarbejderne skal betrygges og håndteres professionelt og korrekt, så virksomheden undgår videnflugt og samtidig skal I som ledelse være opmærksom på at håndtere de mange regler på området korrekt. - Handel ansvarligt og kommuniker klart som ledelse
Drift af virksomhed under likviditetspres og med udsigt til en potentiel konkurssituation kalder på god ledelse og ikke mindst klar kommunikation til virksomhedens interessenter. I samråd med den erfarne insolvensrådgiver kan ledelsen sikre ligelig behandling af kreditorerne og undgå risiko for konkurskarantæne samt opslidende omstødelses- og ansvarssager.
DAHL Corona-task force
COVID-19-situationen afføder en række juridiske, strategiske, forretningsmæssige og økonomiske problemstillinger, som de fleste virksomheder bør forholde sig til. Hos DAHL Advokatfirma har vi derfor nedsat en særlig task force, du kan kontakte vedrørende de problemer og overvejelser, du og din virksomhed måtte stå overfor i den kommende periode. Det kunne eksempelvis være rådgivning om overvejelser og handlemuligheder i forhold til insolvensbehandling, implikationer i forhold til kapitalstruktur og kapitalforhold, om frivillige og tvungne ordninger, om konsekvenserne af hastelovgivning indenfor skat og afgiftsområdet, samarbejde med leverandører og øvrige kontraktretlige implikationer og handlemuligheder i kommercielle kontrakter, etc.
Vores task force fungerer som en hotline, der hurtigt vil kunne trække på +200 specialister i DAHL. Kontakt en af vores rådgivere for en nærmere drøftelse af situationen i din virksomhed.