COVID-19: Hvad vil offentlige påbud betyde for entreprenøren?
Der er i de seneste uger sket en gradvis genåbning af samfundet – men det er uvist, om genåbningen fortsætter uhindret, eller om der senere vil komme endnu en nedlukning af samfundet i en eller anden grad. Derfor er det relevant at overveje, hvilken betydning eventuelle påbud fra myndighederne vil få, og om de medfører ændringer af parternes retsstilling, herunder entreprenørens forhold.
Tidsfristforlængelse ved offentlige påbud eller forbud
De relevante entrepriseretlige bestemmelser findes i AB 92 § 24, stk. 1, nr. 5 og AB 18 § 39, stk. 1, litra e, som angiver, at entreprenøren har ret til tidsfristforlængelse, når arbejdets udførelse forsinkes som følge af offentlige påbud eller forbud, som ikke skyldes entreprenørens forhold.
AB92 § 24, stk. 1, nr. 5 Entreprenøren har ret til forlængelse af tidsfrister ved forsinkelse af arbejdet, der er en følge af: 1) … |
AB18 § 39, stk. 1, litra e Entreprenøren har ret til forlængelse af tidsfrister, når arbejdets udførelse forsinkes som følge af: a) … |
|
Det interessante i denne sammenhæng er, om det ændrer forholdet, om entreprenøren burde vide, at der er risiko for en delvis nedlukning af samfundet på et senere tidspunkt, og derfor bør tage højde for dette.
Udgangspunktet er, at hvis der er tale om offentlige påbud, som ikke er forårsaget af entreprenørens egne forhold, vil entreprenøren være berettiget til tidsfristforlængelse.
Såfremt der er tale om en totalentreprisekontrakt, fremgår det af ABT 93 § 3, stk. 4 og ABT 18 § 5, stk. 5, at totalentreprenøren skal tage hensyn til alle tilgængelige forskrifter. Dette gælder dog ikke ændringer, der er sket efter tilbudsafgivelsen.
Det følger ligeledes af praksis, at uanset at det har været kendt på tidspunktet for afgivelsen af tilbuddet, at der ville ske en skærpelse af praksis – f.eks. hvis myndighederne havde varslet det – så er en sådan skærpelse ikke omfattet af totalentreprenørens ydelse. Ændringerne er således ekstraarbejde.
Hvad kan vi konkludere?
Samlet kan det konkluderes, at entreprenøren ikke bærer risikoen for, om der måtte ske en delvis nedlukning af samfundet igen på et senere tidspunkt, som har betydning for entreprisens udførelse.
Entreprenøren vil derimod kunne påberåbe sig bestemmelserne om tidsfristforlængelse samt efter omstændighederne kræve erstatning jf. AB 92 § 27, stk. 2, nr. 1 eller AB 18 § 43, stk. 2, litra d.
For så vidt angår force majeure henvises der til DAHLs generelle bemærkninger herom i følgende artikler:
- COVID-19: Kan coronavirus-udbruddet anses som en force majeure-begivenhed?
- COVID-19 er ikke (længere) en force majeure begivenhed
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til offentlige påbuds betydning for entreprenøren eller et andet entrepriseretligt spørgsmål, er du velkommen til at kontakte DAHLs eksperter.