Nyt udkast til vejledning om fælles budafgivning sendt i høring
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 7. maj 2020 sendt en revideret vejledning i høring. Vejledningen skal hjælpe med at fortolke konkurrencereglerne, når virksomheder afgiver fælles bud på en opgave. Ud over at indeholde en revidering i forhold til nyeste praksis på området, giver vejledningen nu også indblik i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens prioritering, når de tager nye sager op om håndhævelse af forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler.
Baggrund for den reviderede vejledning og vejledningens nye indhold
Efter en afgørende udvikling i retspraksissen med Højesterets dom i den såkaldte ”Vejstribesag” har Konkurrence -og Forbrugerstyrelsen nu udsendt et udkast til en revideret version af deres vejledning ”Konsortiesamarbejde” fra 2018 (læs DAHLs tidligere dækning af Vejstribesagen her).
Den nye vejledning har ændret navn til ”Når virksomheder afgiver fælles bud - en vejledning om konsortiesamarbejde” og er sendt i høring. Høringsfristen er den 20. maj 2020.
Ud over et navneskifte indeholder det nye udkast:
- Højesterets dom i Vejstribesagen og de forhold, som Højesteret lægger til grund for dommen,
- et afsnit om, hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen prioriterer sager på området,
- nye og flere eksempler.
Det fremgår, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens fremover vil prioritere de sager, der vurderes at have størst effekt for konkurrencen og for forbrugerne, og sager, der omfatter principielle spørgsmål, som rækker ud over den konkrete sag.
Konkret vil styrelsen prioritere sager, hvor følgende elementer er til stede:
- parterne har samlet en stor markedsandel på det marked, hvor de almindeligvis konkurrerer,
- parternes aktiviteter er meget overlappende, dvs. parterne f.eks. ikke er specialiserede inden for forskellige segmenter,
- samarbejdet indebærer ikke en integration af parternes ressourcer i form af aktiver og/eller kompetencer med henblik på at frembringe det konkrete produkt eller ydelse for at kunne afgive et bedre bud,
- samarbejdet medfører ikke oplagte effektivitetsfordele,
- parterne har ikke reelt, realistisk og tilpas grundigt undersøgt, om de kunne afgive bud alene, eller
- parterne kunne hver især have budt på opgaven selv.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nye udkast til vejledning kan læses her.
DAHLs bemærkninger til vejledningen
Det er ganske naturligt, at indholdet af Vejstribesagen nu er indarbejdet i vejledningen, da Højesterets dom på mange måder er retningsvisende for, hvordan reglerne om konsortiesamarbejde nu skal fortolkes.
Dette medfører bl.a., at man som byder på en offentlig kontrakt skal være særligt opmærksom, når man indgår fælles tilbud med en samarbejdspartner, som er ens konkurrent, om den samme opgave. På baggrund af vejledningen vil det særligt være i de tilfælde, hvor man tilsammen har en høj markedsandel inden for det område, som den udbudte kontrakt vedrører, eller hvor der ikke kræves nogen specialviden fra samarbejdspartneren, som byderen ikke selv har eller forholdsvist let har mulighed for at opbygge, hvorved virksomhederne hver især kunne løfte opgaven selv.
Desuden er det interessant, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har beskrevet i vedledningen, hvordan styrelsen vil prioritere sager på området. Her lægges der især vægt på, om der er tale om en klar overtrædelse af konkurrencereglerne mellem nære konkurrenter, om sagen har en væsentlig effekt på konkurrencen og dermed markedet, og sidst, men ikke mindst, effekten af handlingerne over for forbrugerne.
Ovennævnte kan give virksomhederne en bedre forståelse af, hvilken adfærd der giver anledning til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tager en sag op.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål om virksomheders mulighed for at gå sammen om et fælles bud på en offentlig eller privat opgave eller spørgsmål om andre konkurrenceretlige problemstillinger, er du altid velkommen til at kontakte vores specialister.