Nyheder

Skatteretlig kvalificering af udenlandsk arbejdskraft

I en række brancher er det meget udbredt at anvende udenlandsk arbejdskraft. Skattemyndighederne har i øjeblikket stort fokus på at kontrollere danske virksomheder, som anvender udenlandsk arbejdskraft, og vi ser flere og flere sager på området. I en serie på fire artikler stiller vi skarpt på de skattemæssige forhold ved anvendelsen af udenlandsk arbejdskraft, og i denne første kan du blive klogere på de overordnede problemstillinger, der knytter sig til den skatteretlige kvalificering.

Udenlandsk arbejdskraft er i særlig høj grad anvendt i landbrugsvirksomheder, bygge- og offshoreindustrien og restaurationsbranchen, og som led i indsatsen mod social dumping har den udenlandske arbejdskraft fået øget opmærksomhed fra myndighedernes side. Skattemyndighederne og Arbejdstilsynet kontrollerer løbende danske virksomheder, som anvender udenlandsk arbejdskraft, herunder også de skattemæssige forhold. Derfor er det helt afgørende at være opmærksom på den skatteretlige kvalificering af udenlandsk arbejdskraft.

Lønmodtager, selvstændig erhvervsdrivende eller arbejdsudleje?

Den udenlandske tjenesteyder kan skatteretligt kvalificeres som enten lønmodtager, selvstændig erhvervsdrivende eller arbejdsudleje – og for den danske arbejdsgiver/hvervgiver er der skattemæssigt stor forskel på, hvordan tjenesteyderen bliver kvalificeret.

For den danske arbejdsgiver/hvervgiver beror forskellen på, hvor meget der skal indeholdes i kildeskatter ved udbetaling af løn eller honorar. For lønmodtagere skal der indeholdes A-skat og AM-bidrag, for arbejdsudlejede skal der indeholdes arbejdsudlejeskat (30 %) og AM-bidrag, og for selvstændigt erhvervsdrivende skal der intet indeholdes. For den ”udenlandske arbejdskraft” er der altså også stor forskel på, hvilken skat der skal betales til Danmark.

Det indeholdte beløb hæfter arbejdsgiver/hvervgiver for over for Skattemyndighederne – også selvom beløbet ikke blev indeholdt i forbindelse med lønudbetalingen eller betalingen af fakturaen. Det kan blive en stor ”udgift” for arbejdsgiver/hvervgiver, f.eks. hvis en række udenlandske selvstændigt erhvervsdrivende efterfølgende kvalificeres som lønmodtagere eller arbejdsudlejede fremfor selvstændige erhvervsdrivende af Skattemyndighederne. Derfor er det vigtigt, at den udenlandske arbejdskraft kvalificeres korrekt, inden arbejdet påbegyndes.

Kvalificering af udenlandsk arbejdskraft

Kvalificeringen af en udenlandsk tjenesteyder som lønmodtager, selvstændigt erhvervsdrivende eller arbejdsudleje afhænger af en konkret vurdering, hvor en række momenter indgår. Vurderingen tager højde for de faktiske forhold (realiteterne), ligesom den tager højde for, hvad der er aftalt mellem parterne.

Tjenesteyderens kvalificering i hjemlandet - f.eks. som selvstændigt erhvervsdrivende - har som udgangspunkt ikke betydning for fastsættelsen af kvalificeringen af tjenesteyderen i Danmark. Det skyldes, at vurderingen kan være forskellig fra land til land, ligesom det ikke er alle lande, som fører tilstrækkelig kontrol eller har de samme betingelser for f.eks. at kunne anses for at være selvstændigt erhvervsdrivende.

Kvalificeringen af udenlandsk arbejdskraft er ikke kun vigtig, når hvervgiveren anvender udenlandsk arbejdskraft i det daglige arbejde, f.eks. i landbruget. Kvalificeringen kan også have betydning, hvis en landmand anvender udenlandsk arbejdskraft uden for det daglige arbejde, f.eks. fordi landmanden skal have bygget en stald. Landmanden skal i så fald forholde sig til, hvorvidt han kan blive anset for at være arbejdsgiver og dermed indeholdepligtig af A-skat og AM-bidrag over for de pågældende tjenesteydere.

Vigtigheden af den gode aftale

Uanset hvilket samarbejde, der etableres i forbindelse med anvendelse af udenlandsk arbejdskraft, er det vigtigt at indgå en skriftlig aftale, som regulerer samarbejdet. Mangel på en aftale giver anledning til efterfølgende fortolkning af aftaleforholdet med usikkerhed til følge. Det samme gælder, hvis der er uklarheder i aftalen.

I en entrepriseaftale (for selvstændigt erhvervsdrivende) er det særlig vigtigt, at der i tilfælde af fejl eller mangler ved det udførte arbejde er klarhed i aftalen om, hvem der er ansvarlig for at udbedre manglen eller fejlen, herunder hvem der har det økonomiske ansvar. Det er samtidig vigtigt, at det er muligt at afgrænse det arbejde, den selvstændigt erhvervsdrivende har udført, således at der ikke kan være tvivl om, hvem der har lavet en evt. fejl. Hvis den selvstændigt erhvervsdrivende f.eks. løser en opgave sammen med hvervgiverens lønmodtagere, har den selvstændigt erhvervsdrivende reelt intet økonomisk ansvar, da fejlen lige så godt kunne have været lavet af lønmodtagerne. Endelig bør der være ”skarpe” tidsfrister for levering af de ydelser, som selvstændigt erhvervsdrivende er forpligtet til at levere.

Aftalen i sig selv er dog ikke nok, da de reelle forhold skal svare til det, som parterne har aftalt i aftalen. Hvis der er aftalt ét, men virkeligheden er en anden, er det virkeligheden af samarbejdet, som Skattemyndighederne lægger vægt på.

Anmeldelse i RUT-registeret for udenlandske tjenesteydere

Udenlandske tjenesteydere (lønmodtagere, udlejede ansatte og selvstændigt erhvervsdrivende) skal som udgangspunkt anmeldes i RUT (Registeret for Udenlandske Tjenesteydere), hvis de udfører midlertidigt arbejde i Danmark.

Det er de udenlandske tjenesteydere, som skal sørge for registreringen i RUT. Den danske hvervgiver er dog forpligtet til at kontrollere, hvorvidt der er sket en anmeldelse til RUT. Såfremt der ikke er sket indberetning til RUT senest 3 dage efter, arbejdet er påbegyndt, er hvervgiver forpligtet til at foretage en indberetning om den manglende anmeldelse til Arbejdstilsynet.

Følgende skal indberettes til RUT: 

  • Oplysninger om den udenlandske virksomhed eller person, der skal udføre arbejdet
  • Branchekode, som beskriver virksomhedens arbejde i Danmark, f.eks. ”dyrkning af ris” eller ”dyrkning af grøntsager og meloner, rødder og rodknolde”
  • Oplysninger om den danske hvervgiver
  • Adresse for arbejdsstedet i Danmark
  • Dato for påbegyndelse og afslutning af arbejdet i Danmark

Hvis en udenlandsk virksomhed eller person ikke anmelder sig i forbindelse med udførelse af tjenesteydelser i Danmark, kan man bl.a. blive straffet med en bøde på 10.000 kr. Det er både hvervgiver og tjenesteyder, der kan straffes med bøde ved manglende anmeldelse eller indberetning.

Formålet med RUT er at gøre det nemmere for danske myndigheder at føre tilsyn med udenlandske tjenesteydere, og RUT har tilsvarende gjort anvendelse af udenlandsk arbejdskraft mere gennemsigtigt for myndighederne. 

DAHLs næste artikel om udenlandsk arbejdskraft

De øvrige tre artikler i vores artikelserie om udenlandsk arbejdskraft vil gå spadestikket dybere i gennemgangen af de tre kvalifikationer af udenlandsk arbejdskraft, og hvad arbejdsgiver/hvervgiver skal være særligt opmærksom på. Den næste artikel i serien stiller således spørgsmålet: Hvornår er udenlandsk arbejdskraft omfattet af lønmodtagerreglerne? Bliv klogere på svaret her.

Kontakt DAHL

Har du spørgsmål til kvalifikationen af arbejdskraft – både udenlandsk og dansk – er du velkommen til at kontakte vores eksperter i international skatteret. Vi kan hjælpe dig med at håndtere kontraktuelle spørgsmål af enhver art.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne