COVID-19: Hjælpepakker udfases – genopretningspakker indfases
Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier blev den 15. juni 2020 enige om en aftale, der har til formål at udfase flere af de hjælpepakker, som hen over foråret blev vedtaget for at holde hånden under danske virksomheder. Samtidigt introducerede man flere genopretningspakker, herunder såkaldte stimuli- og sommerpakker, som skal bidrage til at sætte gang i den danske økonomi igen. Bliv opdateret på de væsentligste ændringer og tilføjelser her.
Fra kompensationsordninger til garantiordninger
På baggrund af anbefalinger fra økonomiske ekspertgrupper er Folketingets partier blevet enige om at afvikle kompensationsordningerne og lade garantiordningerne træde i forgrunden som de primære hjælpepakker. Ekspertgrupperne peger bl.a. på, at kompensationsordningerne kan hæmme genopretningen af dansk økonomi.
Der er tale om fire garantiordninger, hvor Vækstfonden og EKF Danmarks Erhvervskredit kan stille garanti for nye lån, driftskreditter og garantier, der ydes eller stilles til henholdsvis små og mellemstore virksomheder samt store virksomheder, der lider et større omsætningstab som følge af COVID-19. For at styrke garantiordningerne har man aftalt, at ansøgningsfristen udvides til ultimo 2020, og at garantiprocenten forhøjes fra 70 % til 80 %.
Kompensationsordning for faste omkostninger afvikles og ny midlertidig ordning indføres
Den nuværende kompensationsordning for faste omkostninger udløber den 8. juli 2020, hvorefter den ophører. Der etableres dog i forlængelse heraf en ny midlertidig kompensationsordning, hvorefter virksomheder, der fortsat er ramt af COVID-19-relaterede restriktioner, kan søge om kompensation for faste omkostninger, herunder:
- Forbud mod at holde åbent
- Grænselukninger
- Forsamlingsforbud på over 500 personer
- Udenrigsministeriets rejsevejledning
Kompensationen vil udgøre mellem 25 % og 80 % af virksomhedens faste omkostninger, alt efter størrelsen af omsætningsnedgangen, der som minimum skal udgøre 35 %. Dog vil kompensationen udgøre 100 %, hvis virksomheden ingen omsætning har i en periode, som følge af et egentligt forbud mod at holde åbent. Denne nye ordning vil gælde fra og med den 9. juli 2020 og ophører den 31. august 2020.
Folketingets partier vil i september 2020 vurdere, om der er behov for endnu en målrettet og midlertidig kompensationsmodel for faste omkostninger til virksomheder, der er ramt af COVID-19-relaterede restriktioner.
Afvikling af kompensationsordningen for mindre selvstændige erhvervsdrivende og freelancere
Regeringen og Folketingets partier vedtog den 19. marts 2020 en kompensationsordning til mindre selvstændige erhvervsdrivende og freelancere med B-indkomst. Sidenhen vedtog man også en kompensationsordning for freelancere med både A- og B-indkomst. Begge kompensationsordninger er forlænget til og med den 8. august 2020, hvorefter de ophører.
Partierne blev i forbindelse hermed enige om at lempe kravene til retten til at modtage dagpenge, så selvstændige erhvervsdrivende og freelancere mv. lettere får adgang hertil. Dette omfatter bl.a. en lempelse af anciennitetskravet, som tidligere påbød 12 måneders forudgående medlemskab af en a-kasse.
Afvikling af lønkompensationsordningen
Regeringen er desuden i samråd med arbejdsmarkedets parter blevet enige om at forlænge lønkompensationsordningen til den 29. august 2020, hvorefter den ophører. Lønkompensationsordningen forlænges imidlertid for lønmodtagere ansat i virksomheder, der som følge af et forbud fortsat holder lukket. For disse virksomheder ophører ordningen først, når forbuddet ophæves.
Stimuli- og sommerpakker
Regeringen og flere af Folketingets partier har herudover vedtaget en række initiativer, der udgør såkaldte stimuli- og sommerpakker, som skal være med til at sætte gang i den danske økonomi:
- En delvis udbetaling af indefrosne feriemidler optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. marts 2020, svarende til op til 3 ugers ferie. Udbetaling heraf vil forventeligt ske senest i oktober 2020.
- Et skattefrit engangstilskud på 1.000 kr. til ydelsesmodtagere, som var helt eller delvist offentligt forsørgede ved en offentlig indkomstoverførsel i april 2020, herunder bl.a. folke- og førtidspensionister, dagpengemodtagere og SU-modtagere mv. Udbetaling heraf vil forventeligt ske senest i oktober 2020.
- En midlertidig forhøjelse af fradraget for forskning og udvikling til 130 % i perioden 2020-2021 med et loft på 50 mio. kr., med henblik på at øge virksomheders incitament til at investere i forskning og udvikling til gavn for danske eksporterhverv.
- Styrkelse af den internationale turismemarkedsføring i 2020 ved at afsætte 50 mio. kr. til VisitDenmarks arbejde med turismemarkedsføring af Danmark.
- En sommerpakke, hvor der i 2020 afsættes 700 mio. kr. til konkrete initiativer for sommer på landet og på øerne, kultur- og naturoplevelser i den danske sommer samt sommeraktiviteter for ældre.
Partierne drøfter desuden en luftfartspakke, som skal understøtte indenrigsluftsfarten, ligesom der forventes at blive fulgt op på hjælpepakkerne til pakkerejsebranchen inden længe.
Partierne er herudover blevet enige om at oprette en statslig fond, som skal agere ”investor of last resort”. Formålet med fonden er, at den skal tilføre egenkapital til større og ellers sunde samfundsbærende danske virksomheder, der som følge af COVID-19 oplever udfordringer med kapitalgrundlaget.
Genstartsfond
Endelig er der enighed om at oprette en ”genstartsfond” på 3 mia. kr. i regi af Vækstfonden, som skal sikre solvens i ellers sunde virksomheder, der har brug for tålmodig kapital til at komme godt ud på den anden side af krisen.
Fondens investeringer skal foretages på markedsvilkår med et investeringsfokus på bl.a. mindre, nye virksomheder og SMV’ere med en holdbar forretningsmodel, som har gode chancer for at overleve, og som har solide vækstperspektiver. Genstartsfonden kan foretage investeringer direkte eller indirekte via fonde frem til udgangen af 2021.
Kontakt DAHL
Den gradvise udfasning af hjælpepakker og reetablering af den danske økonomi afføder en række juridiske, forretningsmæssige og økonomiske problemstillinger, man som virksomhedsejer eller -leder bør forholde sig til. Hos DAHL står vi klar til at hjælpe dig - kontakt en af vores rådgivere for en nærmere drøftelse af situationen i din virksomhed.