Konkursrådet anbefaler ændringer i rekonstruktionsreglerne
Grundet COVID-19 oplever flere virksomheder økonomiske vanskeligheder. Konkursrådet er derfor kommet med anbefalinger til ændringer af rekonstruktionsreglerne. Målet er at gøre reglerne mere smidige og mindre omkostningskrævende og dermed gøre reglerne mere anvendelige for virksomheder, der er levedygtige, men som grundet COVID-19 situationen eller andre omstændigheder er blevet insolvente.
De foreslåede anbefalinger, som Konkursrådet foreslår gennemført hurtigst muligt, er i hovedtræk:
Mulighed for kontrolleret ”time out” på 4-8 uger
Som reglerne er i dag, er resultatet af en fejlslagen rekonstruktion, at virksomheden automatisk bliver erklæret konkurs. Når rekonstruktionen først er indledt, kan virksomheden ikke komme ud af rekonstruktionen, uden at virksomheden går konkurs, medmindre der etableres en akkord, eller virksomheden bliver solvent. Dette kan afholde nogle virksomheder fra at indlede en rekonstruktion.
Konkursrådet foreslår på den baggrund, at en rekonstruktion skal kunne bringes til ophør, før der er vedtaget en rekonstruktionsplan. Dvs. uden at virksomheden automatisk tages under konkursbehandling. Det skal være uden betydning, hvad årsagen er til, at rekonstruktionen ophører – om det er virksomheden selv, der bringer rekonstruktionen til ophør, eller om ophøret skyldes andre grunde.
Da forslaget til rekonstruktionsplan skal behandles inden for 4 uger fra indledning af rekonstruktionen, eventuelt med en forlængelse på 4 uger, giver det virksomheden mulighed for at få en ”time out” på 4-8 uger. Vel at mærke en ”time out”, der kontrolleres af rekonstruktøren.
Ingen krav om sikkerhedsstillelse for konkurs
Hvis du ønsker at indlede en rekonstruktion i dag, er det et krav, at der stilles sikkerhed for en eventuel efterfølgende konkursbehandling, typisk i størrelse kr. 30-40.000.
I de nye anbefalinger foreslår Konkursrådet, at dette krav ophæves.
Ikke automatisk frysning af virksomhedspant
Som reglerne er i dag ”fryser” et virksomhedspant ved indledning af rekonstruktion. En ”frysning” af pantet indebærer, at der ikke indgår nye aktiver under pantet, og at der ikke kan udskilles aktiver af pantet ifølge regelmæssig drift.
Da virksomheden dermed skal have samtykke og afregne virksomhedspanthaver for brug og salg af aktiver omfattet af virksomhedspantet, kan det begrænse mulighederne for at videreføre virksomheden. Derudover kan det vanskeliggøre mulighederne for at finansiere rekonstruktionen, da de tiltag, der bliver igangsat under rekonstruktionen, og som typisk vil være finansieret af virksomhedspanthaver, ikke automatisk kommer virksomhedspanthaver til fordel.
Konkursrådet foreslår derfor, at det gøres frivilligt, om virksomhedspantet skal ”fryse”. En ”frysning” af virksomhedspantet skal fremover ske på baggrund af virksomhedens/pantsætters eller virksomhedspanthavers ønske herom.
”Fast track” af virksomhedsoverdragelse
En virksomhedsoverdragelse kan i dag alene gennemføres i en rekonstruktion, hvis virksomhedsoverdragelsen er vedtaget i en rekonstruktionsplan og -forslag.
Det kan i nogle tilfælde være nødvendigt, at en overdragelse gennemføres hurtigt, og at der ikke er tid til processen med vedtagelse af rekonstruktionsplan og -forslag.
For at øge incitamentet til at foretage virksomhedsoverdragelse under en rekonstruktion foreslår Konkursrådet, at der indføres en ”fast track model”, hvor en virksomhedsoverdragelse kan gennemføres med rekonstruktørens samtykke, inden der er vedtaget en rekonstruktionsplan, forudsat det er nødvendigt for at sikre værdier.
Kreditorerne skal orienteres, forinden overdragelsen gennemføres. Er der ikke kommet indsigelse fra et flertal af kreditorerne inden 5 hverdage, kan overdragelsen gennemføres.
Udvidet dækning af Lønmodtagernes Garantifond
Indledning af rekonstruktionsbehandling er i dag ikke udbetalingsgrund for Lønmodtagerne Garantifond. Lønmodtagere må dermed afvente, om virksomheden opnår en rekonstruktion, eller om virksomheden tages under konkursbehandling, før lønrestancerne kan betales.
Konkursrådet foreslår, at rekonstruktionsbehandling gøres til udbetalingsgrund. Lønmodtagernes Garantifond skal dermed ved indledning af rekonstruktion udbetale lønmodtageres krav på løn, der forfaldt inden rekonstruktionsbehandlingen.
Konkursrådet foreslår også, at det skal fremgå af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, at en køber af en virksomhed alene hæfter for lønmodtagerforpligtelser, der vedrører tiden efter rekonstruktionens eller konkursen indledning.
Valg af tillidsmand
Konkursrådet foreslår, at det ved indledning af en rekonstruktion gøres valgfrit for virksomheden, der anmoder om indledning af rekonstruktion, om der skal udpeges en regnskabskyndig tillidsmand.
Er der ikke udpeget en regnskabskyndig tillidsmand, kan rekonstruktøren eller kreditorer, der udgør mindst 25 pct. af det samlede kendte beløb, der vil give stemmeret, efter vedtagelsen af rekonstruktionsplanen anmode om, at der beskikkes en regnskabskyndig tillidsmand.
Derudover kan rekonstruktøren på et hvert stadie i rekonstruktionsbehandlingen antage nødvendig regnskabskyndig bistand.
Vi følger op på Konkursrådets anbefalinger og de foreslåede ændringer.
Kompetent juridisk bistand
Hos DAHL har vi solid erfaring med at repræsentere såvel myndigheder som private virksomheder, når deres kunder eller samarbejdspartnere kommer under insolvensbehandling. Vi bistår med konkursbehandling, rekonstruktion og anden insolvensretlig rådgivning. Kontakt os hvis du har spørgsmål til anbefalingerne eller i øvrigt har brug for juridisk rådgivning.
- Download vores e-bog: Når din kunde går konkurs
- Se vores samtalevideo om ledelsens ansvar og pligter og få vores 5 gode råd
- Se også vores samtalevideo om de nugældende muligheder inden for rekonstruktion