Nyheder

5 gode råd om brug af influencers til markedsføring af fødevarer

Influencers kan være et effektivt værktøj i din virksomheds markedsføringsstrategi. Der er dog en række forhold, du skal være opmærksom på ved brugen af influencers, også når det gælder markedsføring af fødevarer.

Vi har tidligere omtalt, hvordan Forbrugerombudsmanden i 2020 har særligt fokus på, om influencers og virksomheder overholder reglerne for skjult reklame. Disse regler gælder også ved markedsføringen af fødevarer.

Ved markedsføring af fødevarer er der dertil en række regler, som både virksomheden og influenceren skal være opmærksom på, hvor særligt anprisninger af et produkt er underlagt strenge regler. Det er vigtigt at være opmærksom på, at man som virksomhed kan blive gjort ansvarlig, hvis ens influencers ikke overholder reglerne. Ud over det juridiske ansvar skal man også være opmærksom på folkedomstolen, som kan have større konsekvenser for virksomheden.

Ny vejledning fra Fødevarestyrelsen om influencer markedsføring

For at tydeliggøre hvilke regler der gælder, har Fødevarestyrelsen netop udsendt vejledninger til, hvordan henholdsvis influencers og virksomheder kan overholde reglerne for markedsføring af fødevarer.

Overordnet må der kun anvendes anprisninger i markedsføringen, som overholder anprisningsforordningen. Anprisningsforordningen er særlige regler, som gælder for kommercielle meddelelser omkring fødevarer, hvor reglerne skal sikre, at forbrugere beskyttes mod urigtige og vildledende kommunikation.

Dette afgrænser selvsagt, hvilke udsagn en influencer kan bruge i markedsføringen. Det er vigtigt at holde sig for øje, at dette også gælder for hashtags og andre måder indhold kan indekseres på.

Fødevarestyrelsen fremhæver, at virksomheden også kan blive gjort ansvarlig for de kommentarer, som andre skriver på virksomhedens sociale medier.

Konkret fremhæver Fødevarestyrelsen, at der ikke må gives urigtige eller uspecifikke udsagn om en fødevares sundhedsegenskaber. Dette gælder også, hvis influenceren baserer det uspecifikke udsagn på egne erfaringer.

Der må heller ikke anvendes ord, som forstærker en ellers godkendt anprisning, eks.: Brødet har et ekstra højt indhold af kostfibre.

5 gode råd til virksomheder, der markedsfører fødevarer

Fødevarestyrelsen giver 5 gode råd til virksomheder, som sælger og markedsfører fødevarer ved hjælp af influencere:

  1. Giv en introduktion til, hvad anprisninger er
  2. Lav en liste over de ernærings- og sundhedsanprisninger, som kan bruges for produktet
  3. Giv eksempler på tilladt formulering af disse anprisninger
  4. Gør opmærksom på relevante faldgruber
  5. Oplys hvem i virksomheden influenceren kan kontakte ved tvivlstilfælde

Disse 5 punkter kan med fordel indgå i en standard influenceraftale, hvor virksomheden har adgang til at ophæve en aftale, hvis influenceren ikke overholder reglerne.

Vil I sikre jer, at jeres influencere opfylder reglerne for brug af influencers?

Vi yder rådgivning inden for alle aspekter af markedsføringsretten – særligt med fokus på digital markedsføring på internettet og sociale medier.

Vi kan hjælpe jer med udarbejdelse af standard influenceraftaler samt rådgive om jeres nuværende brug af influencers overholder reglerne.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne