5 gode råd om brug af influencers til markedsføring af fødevarer
Influencers kan være et effektivt værktøj i din virksomheds markedsføringsstrategi. Der er dog en række forhold, du skal være opmærksom på ved brugen af influencers, også når det gælder markedsføring af fødevarer.
Vi har tidligere omtalt, hvordan Forbrugerombudsmanden i 2020 har særligt fokus på, om influencers og virksomheder overholder reglerne for skjult reklame. Disse regler gælder også ved markedsføringen af fødevarer.
Ved markedsføring af fødevarer er der dertil en række regler, som både virksomheden og influenceren skal være opmærksom på, hvor særligt anprisninger af et produkt er underlagt strenge regler. Det er vigtigt at være opmærksom på, at man som virksomhed kan blive gjort ansvarlig, hvis ens influencers ikke overholder reglerne. Ud over det juridiske ansvar skal man også være opmærksom på folkedomstolen, som kan have større konsekvenser for virksomheden.
Ny vejledning fra Fødevarestyrelsen om influencer markedsføring
For at tydeliggøre hvilke regler der gælder, har Fødevarestyrelsen netop udsendt vejledninger til, hvordan henholdsvis influencers og virksomheder kan overholde reglerne for markedsføring af fødevarer.
Overordnet må der kun anvendes anprisninger i markedsføringen, som overholder anprisningsforordningen. Anprisningsforordningen er særlige regler, som gælder for kommercielle meddelelser omkring fødevarer, hvor reglerne skal sikre, at forbrugere beskyttes mod urigtige og vildledende kommunikation.
Dette afgrænser selvsagt, hvilke udsagn en influencer kan bruge i markedsføringen. Det er vigtigt at holde sig for øje, at dette også gælder for hashtags og andre måder indhold kan indekseres på.
Fødevarestyrelsen fremhæver, at virksomheden også kan blive gjort ansvarlig for de kommentarer, som andre skriver på virksomhedens sociale medier.
Konkret fremhæver Fødevarestyrelsen, at der ikke må gives urigtige eller uspecifikke udsagn om en fødevares sundhedsegenskaber. Dette gælder også, hvis influenceren baserer det uspecifikke udsagn på egne erfaringer.
Der må heller ikke anvendes ord, som forstærker en ellers godkendt anprisning, eks.: Brødet har et ekstra højt indhold af kostfibre.
5 gode råd til virksomheder, der markedsfører fødevarer
Fødevarestyrelsen giver 5 gode råd til virksomheder, som sælger og markedsfører fødevarer ved hjælp af influencere:
- Giv en introduktion til, hvad anprisninger er
- Lav en liste over de ernærings- og sundhedsanprisninger, som kan bruges for produktet
- Giv eksempler på tilladt formulering af disse anprisninger
- Gør opmærksom på relevante faldgruber
- Oplys hvem i virksomheden influenceren kan kontakte ved tvivlstilfælde
Disse 5 punkter kan med fordel indgå i en standard influenceraftale, hvor virksomheden har adgang til at ophæve en aftale, hvis influenceren ikke overholder reglerne.
Vil I sikre jer, at jeres influencere opfylder reglerne for brug af influencers?
Vi yder rådgivning inden for alle aspekter af markedsføringsretten – særligt med fokus på digital markedsføring på internettet og sociale medier.
Vi kan hjælpe jer med udarbejdelse af standard influenceraftaler samt rådgive om jeres nuværende brug af influencers overholder reglerne.